Hur många vegetarianer har vi här?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Anne » 29 sep 2012 09:10

(Jag har inte en susning om hur man skapar en omröstning, men det hade varit rätt intressant att veta hur fördelningen förhöll sig på det här forumet).

Själv äter jag fisk ibland, väldigt sällan, men det händer. Inget annat kött. Har förstått att det finns de som är som mig, men de äter istället kyckling. Skulle jag aldrig kunna tänka mig. Jag klankar inte ner på de som äter kött (de förstår ju helt enkelt inte bättre ;)) Men bara som ett sånt ställningstagande att inte äta kött tycker jag visar sig på flera olika, vad jag då tycker, sympatiska plan. Johan, Cosmic, Algot är några som jag vet inte äter kött. Har vi fler? Hur var det t ex med dig, Zokrates?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Zokrates » 29 sep 2012 18:13

Ja, jag är ingen vegetarian men trots det så ogillar jag den industriella djurhanteringen oerhört mycket.
Försöker äta så lite av allt som det bara går och helst bara en lagad måltid om dagen om ens det, i övrigt är det kaffe och cigg jag lever på. Förra året var nog ett rekord, endast 52 lagade måltider.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 05 okt 2012 17:31

lynx skrev:Själv äter jag fisk ibland, väldigt sällan, men det händer. Inget annat kött.

Kött är bra och nyttigt. Evolutionen har gjort oss beroende av åtminstone B12-vitamin. Som vegetarian är risken för B12-brist liten då komjölk och ägg innehåller tillräckliga mängder. För veganer är B12-brist ett potentiellt hot och därför anses berikade produkter eller tillskott vara nödvändiga.
Djur som får gå ute har det ofta bra. Dock är det ytterst få som vågar opponera mot rituellt utförd slakt. Den emotionella stress och ångest som djuren erfar under den för skäktning nödvändiga infängslingen och fixeringen av huvudet, samt under själva snittet, står i bjärt strid mot vad som är nödvändigt. Djurskyddslagen (SFS 1988:534) 13 § förbjuder sådan slakt i Sverige, så problemet skall kanske inte överdrivas.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rituell-slakt-i-nytt-ljus_4144637.svd
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Anne » 05 okt 2012 18:22

Jag är uppväxt med B-vitaminer i tablettform (fast jag åt kött då), något mamma såg som högst nödvändigt. Har du någon som helst susning om hur äckligt det smakar?! Gosse, ja... liksom... Mamma var i det närmaste besatt av B-vitaminens viktiga funktioner. Men det här var ju faktiskt på 70-talet så jag får väl ge henne cred för att vetenskapen senare nickar instämmande. Lilla mamsen... nu blev jag lite sorgsen då hon är borta. Hon var kolosalt bekymrad för att jag skulle få i mig ett överskott av C-vitaminer :smt049

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 05 okt 2012 23:14

lynx skrev:(Jag har inte en susning om hur man skapar en omröstning, men det hade varit rätt intressant att veta hur fördelningen förhöll sig på det här forumet).

Det är enkelt att skapa en omröstning. När du postar en ny tråd (eller redigerar det första inlägget i en tråd) så bör du se “Skapa omröstning”-fliken under inläggsformuläret (om du inte kan se detta har du inte behörighet att skapa omröstningar). Skriv in en fråga för omröstningen i “Omröstningsfråga”-rutan och sedan minst två alternativ i “Omröstningsalternativ”-rutan (hur många alternativ du får ha som mest bestäms av administratören) med varje alternativ separerat med en radbrytning. Du kan också välja det antal val användaren får välja under “Alternativ per användare”, en gräns för hur länge omröstningen ska vara (0 för en omröstning som aldrig tar slut) och till sist kan du välja om användarna får ändra sin röst. Ref. FAQ
Moderator

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Jörgen » 20 okt 2012 10:12

Vuxna behöver inget kött, deras kroppar har ingen större användning av det.
Uppväxande däremot behöver det.
Undrar hur vegeterianer resonerar när det gäller vad deras barn ska äta...

Personligen gillar jag vegeterianer med majonäs.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 15 nov 2023 17:24

Jörgen skrev:Vuxna behöver inget kött, deras kroppar har ingen större användning av det.
Uppväxande däremot behöver det.

Det är inte korrekt att vuxna inte behöver köttprotein. Köttprotein är en viktig näringskälla som innehåller alla nio aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Anders » 15 nov 2023 20:30

Pilatus skrev:
Jörgen skrev:Vuxna behöver inget kött, deras kroppar har ingen större användning av det.
Uppväxande däremot behöver det.

Det är inte korrekt att vuxna inte behöver köttprotein. Köttprotein är en viktig näringskälla som innehåller alla nio aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv.

Man kan krångla i sig en massa aminosyror genom att äta det ena och det andra vegetabiliska, i viss mån gör jag det. Äter dock kött men betydligt mindre än för typ 15 år sen då det kunde bli köttfärs i olika varianter tre gånger i veckan. Nu blir det mest kyckling och fisk, och då jag äter nöt blir det en god filé eller entrecote. Frugan gör en massa vegetarisk, pular med en grön ärtsoppa nu faktiskt, jag gör kyckling, det funkar bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 17 nov 2023 11:03

Anders skrev:
Pilatus skrev:Det är inte korrekt att vuxna inte behöver köttprotein. Köttprotein är en viktig näringskälla som innehåller alla nio aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv.

Man kan krångla i sig en massa aminosyror genom att äta det ena och det andra vegetabiliska, i viss mån gör jag det. Äter dock kött men betydligt mindre än för typ 15 år sen då det kunde bli köttfärs i olika varianter tre gånger i veckan. Nu blir det mest kyckling och fisk, och då jag äter nöt blir det en god filé eller entrecote. Frugan gör en massa vegetarisk, pular med en grön ärtsoppa nu faktiskt, jag gör kyckling, det funkar bra.

Visst, om kosten innehåller de aminosyror (eller proteiner) som vi behöver för att kunna underhålla kroppens behov av ämnen som håller maskineriet i gång, så är det utmärkt. Är vi i rörelse och arbetar fysiskt, eller tränar så behöver kroppen kunna ersätta vad som blir slitet.

Jag såg att Livsmedelsverket beräknar att det behövs cirka 50-70 gram protein per kg kroppsvikt per dag. Det är i alla fall mer än jag hade en aning om. Inte heller hade jag en aning om att behovet inte minskar med stigande ålder. Tvärtom kan ett tillskott vara befogat.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav hakkapeliitta » 17 nov 2023 14:01

Även viktigt att få i sig tillräckligt med protein när man bantar. Man vill ju inte bli av med musklerna.
Gick själv med i en bantningsklubb och försöker gå ner från 98 kg till 88 kg.
Fick en prognos att jag uppnår idealvikten i slutet av januari om jag följer schemat. Lite si och så med det.... :)
Detta för två månader sen, har gått ned löjliga 2 kg sen dess..
Jag har väl dålig självdisciplin eller nåt. Allt käk som man är van vid tycks innehålla löjliga mängder kalorier.
Nu är jag inte kraftigt överviktig,189 cm lång, men finns oroväckande tecken främst kring midjan, detta måste väl vara genetiskt då båda mina föräldrar hade samma problem? Varför samlas allt överflöd just kring midjan hos de flesta? Idealet vore om fläsket spreds jämnt över hela kroppen då skulle inte en övervikt på 10 kg knappt märkas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 17 nov 2023 14:36

hakkapeliitta skrev:Nu är jag inte kraftigt överviktig,189 cm lång, men finns oroväckande tecken främst kring midjan, detta måste väl vara genetiskt då båda mina föräldrar hade samma problem?

Nej, det är litet svårare än man först föreställer sig att gå ner tio nödvändiga kilon. Jag fastar ju emellanåt, numera äter jag Modifast en gång i veckan, men det är inte tillräckligt. Jag står på ungefär samma vikt som för ett år sedan. BMI ligger numera på 26,7, vilket inte är bra. Jag tror det beror på att jag gärna dricker ett glas vin till maten.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Algotezza » 17 nov 2023 15:00

Jag är vegetarian och käkar nästan helt veganskt. Inte särskilt krångligt. Jag käkar dock vitamintillskott.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Pilatus » 17 nov 2023 15:11

Algotezza skrev:Jag är vegetarian och käkar nästan helt veganskt. Inte särskilt krångligt. Jag käkar dock vitamintillskott.

Det är säkert mycket klokt. Jag tar en ACO 50+ varje morgon för att komplettera menyn. Jag har känt veganer som blivit dödligt sjuka av näringsbristen. jag läser att människan är en utpräglad allätare som lever av det mesta från grönsaker och kött till spannmål, frukt, svamp, bär, fisk, chips, läsk, alkohol och godis.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Algotezza » 17 nov 2023 15:43

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jag är vegetarian och käkar nästan helt veganskt. Inte särskilt krångligt. Jag käkar dock vitamintillskott.

Det är säkert mycket klokt. Jag tar en ACO 50+ varje morgon för att komplettera menyn. Jag har känt veganer som blivit dödligt sjuka av näringsbristen. jag läser att människan är en utpräglad allätare som lever av det mesta från grönsaker och kött till spannmål, frukt, svamp, bär, fisk, chips, läsk, alkohol och godis.


Det kan ju vara problem med B12 och järn. I synenrhet om man är "skräpmatsvegetarian" som en del elever på gymansiet som inte äter lunch på skolan utan käkar kexchoklad och dricker energidrycker i stället. Äldste sonen brukar ge mig kosttillskott/vitaminer för vegetarianer i julklapp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur många vegetarianer har vi här?

Inläggav Anders » 18 nov 2023 12:28

hakkapeliitta skrev:Även viktigt att få i sig tillräckligt med protein när man bantar. Man vill ju inte bli av med musklerna.
Gick själv med i en bantningsklubb och försöker gå ner från 98 kg till 88 kg.
Fick en prognos att jag uppnår idealvikten i slutet av januari om jag följer schemat. Lite si och så med det.... :)
Detta för två månader sen, har gått ned löjliga 2 kg sen dess..
Jag har väl dålig självdisciplin eller nåt. Allt käk som man är van vid tycks innehålla löjliga mängder kalorier.
Nu är jag inte kraftigt överviktig,189 cm lång, men finns oroväckande tecken främst kring midjan, detta måste väl vara genetiskt då båda mina föräldrar hade samma problem? Varför samlas allt överflöd just kring midjan hos de flesta? Idealet vore om fläsket spreds jämnt över hela kroppen då skulle inte en övervikt på 10 kg knappt märkas.

Det där skulle nästan ordagrant kunna vara jag. Min utmaning är sockret.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster