Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 15:31

Esther skrev:Hursom önskar jag dig, din familj, hund och alla kära och nära en välsignad påsk.
Välsignad betyder - tala väl om.

En rättelse, missade att det var smetana till blinierna (boveteplättarna).

Tack, då önskar jag dig en Glad Påsk!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 20 apr 2019 15:52

Leila är inte lika snygg som Nigella.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 16:34

Anders skrev:Leila är inte lika snygg som Nigella.

Leila Lindholm var ju mycket söt i rutan, hade ett generöst leende och utstrålade värme.

Nigella Lawson var det längesedan jag såg, elegant dam. Även hon lade på sig en rejäl rondör.

Keith Floyd var tidigt en av mina favoriter. Han brukade använda två flaskor vin då han lagade mat. En till grytan ...

Glad Påsk, äggen är målade. Ett av äggen dekorerades med ett svart hål, kanske skulle jag undvika det?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Esther » 21 apr 2019 17:43

Pilatus skrev:
Keith Floyd var tidigt en av mina favoriter. Han brukade använda två flaskor vin då han lagade mat. En till grytan ...

?


:lol: Say no more !!!!
:shock:

....
His first Bristol period ended in the sale of the restaurant in the early 1970s. Floyd took off on his yacht, Flirty, to lotus-eat in the Mediterranean for a couple of years. When money got tight, he began exporting antiques to France and importing wine to England. Then, when in turn the customs regulations became tight, he opened his own small restaurant in the Provençal town of L'Isle-sur-la-Sorgue. Not far from Avignon, its main claim to fame is that it contains the greatest concentration of antique shops in mainland France (300 and counting).

It says much for Floyd's bravura that he succeeded where many Englishmen have failed. Success, though, is a relative term and when he did return to Bristol in 1979-80 it was without a penny to his name. He was only able to go back into business, with another restaurant called Floyd's, courtesy of friends who stumped up the capital as advances on meals yet to be cooked.

Extravagance, incompetence and the VAT bill would have done for him a third and even final time had he not been rescued by unlikely fame in broadcasting. The chain of coincidence began with a small book from a local publisher called Floyd's Food (1981, with a foreword by the actor Leonard Rossiter) which led to 10-minute recipe chats on the Bristol station Radio West; these in turn developed into a short-lived yet garrulous phone-in.

hehehe..... yey....
https://www.theguardian.com/global/2009 ... d-obituary
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav xion » 30 maj 2019 16:15

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 30 maj 2019 16:50

xion skrev:Jag körde länge med Black Ribbon men så slutade dom med den också.

Du får pröva Black Bush vid nästa tillfälle.

Passa på att se filmen The Verdict med Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden och James Mason. Den är inte så ny, men är väl värd att ses - i alla fall om man gillar Bushmills. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 30 maj 2019 20:10

I kväll blir det whiskyprovning med grannen. Jag är själv inte konnäsör, men bästa polaren är wiskygalning, har lagt ned en förmögenhet och jag köper slattarna i de flaskor han inte tycker om så jag har en rätt skaplig samling maltwhisky. Får se hur det blir.
Irish, brukar bli Tullamore Dew och den går helt åt till vinterns Irishar. Annars gillar jag inte Irish så mycket.
Finns det fler intressanta drinkar baserade på whisky än Rusty Nail?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 30 maj 2019 21:49

Jag rekommenderar att du testar en Old Fashioned Cocktail, det finns många sätt att
göra en klassisk cocktail, man får pröva sig fram

Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav klorofyll » 31 maj 2019 13:39

Det är lite lustigt att det finns så många goda smaker på alkoholhaltiga drycker men inte på typ saft. Folk är kräsna med alkohol och kan betala mer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 31 maj 2019 14:22

klorofyll skrev:Det är lite lustigt att det finns så många goda smaker på alkoholhaltiga drycker men inte på typ saft. Folk är kräsna med alkohol och kan betala mer.

Alkohol ger spänst åt de smaker som finns i ett lagrat vin, eller en cocktail. Det har druckits vin i flera tusen år. Något måste man ju ha lärt sig. Det är bara frireligiösa och muslimer som tror sig bli förtappade alkoholister om de dricker en lättöl.

En av sommarens höjdpunkter är nyupptagen potatis som kokas med en dillkvist och serveras med matjessill och en kall Herrgårds Akvavit.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav klorofyll » 31 maj 2019 15:07

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är lite lustigt att det finns så många goda smaker på alkoholhaltiga drycker men inte på typ saft. Folk är kräsna med alkohol och kan betala mer.

Alkohol ger spänst åt de smaker som finns i ett lagrat vin, eller en cocktail. Det har druckits vin i flera tusen år. Något måste man ju ha lärt sig. Det är bara frireligiösa och muslimer som tror sig bli förtappade alkoholister om de dricker en lättöl.

En av sommarens höjdpunkter är nyupptagen potatis som kokas med en dillkvist och serveras med matjessill och en kall Herrgårds Akvavit.

Men alkohol i sig har ingen smak eller hur?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 31 maj 2019 15:56

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Alkohol ger spänst åt de smaker som finns i ett lagrat vin, eller en cocktail. Det har druckits vin i flera tusen år. Något måste man ju ha lärt sig. Det är bara frireligiösa och muslimer som tror sig bli förtappade alkoholister om de dricker en lättöl.

En av sommarens höjdpunkter är nyupptagen potatis som kokas med en dillkvist och serveras med matjessill och en kall Herrgårds Akvavit.

Men alkohol i sig har ingen smak eller hur?

Ren etanol går inte att förtära. Vodka är väl det närmaste vi kommer och det har ju inte någon utpräglad smak.

Anledningen till att lagrade viner luktar och smakar som de gör beror på bildningen av estrar, föreningar mellan alkoholer och organiska syror. Angenäma luktämnen bildas, vanilj, smörighet, smak av päron, dadlar etc.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav klorofyll » 31 maj 2019 17:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Alkohol ger spänst åt de smaker som finns i ett lagrat vin, eller en cocktail. Det har druckits vin i flera tusen år. Något måste man ju ha lärt sig. Det är bara frireligiösa och muslimer som tror sig bli förtappade alkoholister om de dricker en lättöl.

En av sommarens höjdpunkter är nyupptagen potatis som kokas med en dillkvist och serveras med matjessill och en kall Herrgårds Akvavit.

Men alkohol i sig har ingen smak eller hur?

Ren etanol går inte att förtära. Vodka är väl det närmaste vi kommer och det har ju inte någon utpräglad smak.

Anledningen till att lagrade viner luktar och smakar som de gör beror på bildningen av estrar, föreningar mellan alkoholer och organiska syror. Angenäma luktämnen bildas, vanilj, smörighet, smak av päron, dadlar etc.

Okej, bra att veta!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 31 maj 2019 17:18

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är lite lustigt att det finns så många goda smaker på alkoholhaltiga drycker men inte på typ saft. Folk är kräsna med alkohol och kan betala mer.

Alkohol ger spänst åt de smaker som finns i ett lagrat vin, eller en cocktail. Det har druckits vin i flera tusen år. Något måste man ju ha lärt sig. Det är bara frireligiösa och muslimer som tror sig bli förtappade alkoholister om de dricker en lättöl.

En av sommarens höjdpunkter är nyupptagen potatis som kokas med en dillkvist och serveras med matjessill och en kall Herrgårds Akvavit.

Överste brännvin var nog den vassaste till sillen men jag tror Örebroarna har lagt ned. Herrgårds är inte fel heller, men OP är snäppet vassare, enligt min mening och min gom. Gräddfil med trädgårdens gräslök är inte illa heller.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 15 okt 2019 21:57

Nu var det ett tag sedan någon drog korken ur buteljen. (I alla fall här.)
Firar att tanden (implantatet) äntligen är på plats och räkningen betald. Med ett glas Ileach peated cask strength whisky. En ungdomlig whisky, med smak av rökig torvmosse. God ändå!
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster