Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 03 jun 2018 06:25

Så var det ju! Det var väldigt populärt där jag bodde då. Tydligen letat sig till dina trakter också. Ibland kan man undra var grejer kommer ifrån.

Ja, det här med ungarna och alkohol är inte alltid lätt. Jag har hittills varit förskonad från det problemet. Herregud, vad orolig jag skulle vara om de hade hållt på med det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 03 jun 2018 08:53

lynx skrev:Så var det ju! Det var väldigt populärt där jag bodde då. Tydligen letat sig till dina trakter också. Ibland kan man undra var grejer kommer ifrån.

Ja, det här med ungarna och alkohol är inte alltid lätt. Jag har hittills varit förskonad från det problemet. Herregud, vad orolig jag skulle vara om de hade hållt på med det.

Det är lite blandat. Lyckligtvis har dottern kommit på att hon har jäkligt dåligt ölsinne, så hon är måttlig. Det är sonen också. De har fått gå på ett par nitar. Jag och hustrun var bra mycket vildare i deras ålder eller kanske då man var lite äldre. Minns Tequila Slammer från den utmärkta franska filmen Betty Blue. Men det känns mer hotfullt på stan nu. Lite orolig för ett par av dotterns tjejkompisar som regelmässigt super sig packade. Men tjejerna hjälps åt att hålla koll på varandra.

Tänkte blanda en gotlänsk sommarnatt i kväll.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav småkaniner » 03 jun 2018 11:03

Det var Galliano hotshot jag menade. Serverades i ett litet glas och man skulle svepa. Irish coffee (eller hur det nu stavas) var något annat. Han introducerade mig för den drinken, Galliano alltså, jag i min tur lärde honom dricka Bloody Mary. Ett svin var han. En svikare som krossade mitt hjärta (men gav mig en son som han aldrig träffat) men glömmer aldrig hur stolt jag var över känslan att jag för en gång skull fått vara den som lärde honom något och hur stolt jag var trots att det bara rörde sig om en drink.

(jag var 18 extremt barnslig och knappt rört mig utanför min lilla sfär , han var 28 år och hade bott på flera ställen i världrn, så ni förstår...)

Jag märker hur jag förlorar mig i minnen här. Tänk att en liten sak (som en drink) kan skapa så mycket i ens inre...

Mvh

små kaniner,
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 03 jun 2018 11:13

Lilla skutt... mitt hjärta ömmar för dig :(

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav småkaniner » 03 jun 2018 12:24

lynx skrev:Lilla skutt... mitt hjärta ömmar för dig :(


Oj. Nu fuktades ögonen lite faktiskt. Tack så mycket.

Mvh

små kaniner
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 13 sep 2018 21:28

Har ni tänkt på ( eller ni kanske inte säger som mig?) att 250= 250 kr. Två och ett halvt=två och ett halvt tusen. 2,5=två och en halv miljon.
Inga pengar till mig, men jag delar på skumpa och glädjen. Ska inte bubbla vidare här nu. Men så kul och någon som behöver det!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 13 sep 2018 22:29

I morgon kväll, så
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 19 apr 2019 21:28

Fyller oförskämt mycket. Eller gjorde häromdan men det firas idag. Sonen, frugan, dottern fixade. Oxfile och amarone. Fick dra i mig det mesta av amaronen själv. Sonen och dottern debatterar manligt/kvinnligt. Amarone Masi Costasera 2012. Hade nog vunnit på ett par år till egentligen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 21:39

I dag åt jag blinier – små boveteplättar med rom, rödlök och crème fraiche. Linie Aquavit i nubbeglaset, fantastiskt gott och närande. :)

Bild
Moderator

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav xion » 20 apr 2019 05:59

--

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Esther » 20 apr 2019 06:09

Pilatus skrev:I dag åt jag blinier – små boveteplättar med rom, rödlök och crème fraiche. Linie Aquavit i nubbeglaset, fantastiskt gott och närande. :)

Bild


Jag hoppas du hade öl i smeten ... ;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 08:32

Esther skrev:
Pilatus skrev:I dag åt jag blinier – små boveteplättar med rom, rödlök och crème fraiche. Linie Aquavit i nubbeglaset, fantastiskt gott och närande. :)

Jag hoppas du hade öl i smeten ... ;)

Jag ser att Leila Lindholm har en dl ljus öl i smeten. Får övervägas tills nästa tillfälle.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Esther » 20 apr 2019 10:11

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:I dag åt jag blinier – små boveteplättar med rom, rödlök och crème fraiche. Linie Aquavit i nubbeglaset, fantastiskt gott och närande. :)

Jag hoppas du hade öl i smeten ... ;)

Jag ser att Leila Lindholm har en dl ljus öl i smeten. Får övervägas tills nästa tillfälle.

Bild



Vet inte vem denna omfångsrika dam är - men det receptet fick jag av min ryska farmor.
Den slags smet du lyckades åstadkomma var nog allt utom blinier - svenska fuskpannkakor som smakade schamponerad hund ....
säkert.

Blev du arg nu?
:mrgreen:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 11:31

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag ser att Leila Lindholm har en dl ljus öl i smeten. Får övervägas tills nästa tillfälle.

Vet inte vem denna omfångsrika dam är - men det receptet fick jag av min ryska farmor.

Leila Lindholm brukar baka och laga till läckra desserter i tv4, hon har även skrivit ett antal böcker. Och visst har hon lagt på sig några extra kilon från alla sötsaker hon gör. Men jag har gärna tittat och känt mig inspirerad då hon bakar. Ja, nog om det ämnet.

Snart dags att måla påskägg. Ser nu att även Martin Luther såg mycket välmående ut. Han funderade på hur det kan komma sig att kyrkans lära om straff kan kringgås genom köp av ett litet avlatsbrev. Luther skrev ner några teser. Giovanni de' Medici blev naturligtvis ledsen och skrev i sin sorg Exsurge Domine. Luther brände bullan tillsammans med annat avskräde. Stackars Giovanni skrev då i sin bedrövelse en ännu mer omfattande bulla, Decet Romanum Pontificem. Avlatsbreven upphörde väl så småningom. Men nu har våra påhittiga miljöpartister kommit på att ett liknande arrangemang kan ordnas genom miljöavgifter på flyget. Fridolin gnuggar händerna i förtjusning och förlåter så gärna några extra Thailandsresor, precis som påven en gång gjorde för våra syndiga tankar och handlingar. Mycket inkomstbringande. :)

Bild
Martin Luther av Lucas Cranach the Elder
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Esther » 20 apr 2019 12:08

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag ser att Leila Lindholm har en dl ljus öl i smeten. Får övervägas tills nästa tillfälle.

Vet inte vem denna omfångsrika dam är - men det receptet fick jag av min ryska farmor.

Leila Lindholm brukar baka och laga till läckra desserter i tv4, hon har även skrivit ett antal böcker. Och visst har hon lagt på sig några extra kilon från alla sötsaker hon gör. Men jag har gärna tittat och känt mig inspirerad då hon bakar. Ja, nog om det ämnet.

Snart dags att måla påskägg. Ser nu att även Martin Luther såg mycket välmående ut. Han funderade på hur det kan komma sig att kyrkans lära om straff kan kringgås genom köp av ett litet avlatsbrev. Luther skrev ner några teser. Giovanni de' Medici blev naturligtvis ledsen och skrev i sin sorg Exsurge Domine. Luther brände bullan tillsammans med annat avskräde. Stackars Giovanni skrev då i sin bedrövelse en ännu mer omfattande bulla, Decet Romanum Pontificem. Avlatsbreven upphörde väl så småningom. Men nu har våra påhittiga miljöpartister kommit på att ett liknande arrangemang kan ordnas genom miljöavgifter på flyget. Fridolin gnuggar händerna i förtjusning och förlåter så gärna några extra Thailandsresor, precis som påven en gång gjorde för våra syndiga tankar och handlingar. Mycket inkomstbringande. :)

Bild
Martin Luther av Lucas Cranach the Elder



Vissa tider, dagar och stunder är jag mer förtjust i det du ger uttryck för - och hoppas att detta finns i din själ. Att dina nära och kära får njuta av en individ som faktiskt - är sådan.
Vem vet.
Hursom önskar jag dig, din familj, hund och alla kära och nära en välsignad påsk.
Välsignad betyder - tala väl om.

:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster