Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 06 okt 2012 20:32

Det blev nåt konstigt virus på den förra tråden så nu kör vi en ny.

Jag har ätit en massa caeur de filet provencale och druckit en massa amarone. Borgerligt så det förslår. Men så är det. Och jag mår bra. Jävligt bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 jun 2013 19:21

Varm dag, vaccineraden mig i dag mot TBE, 4:e sprutan. Dyrt, 340 kronor. På hemvägen handlade jag. Bl a en vattenmelon. Jag kunde inte motstå att göra en Watermelon Gin Fizz då jag kom hem. Melon, Bombay Sapphire, citron, mynta, litet socker, Club soda, is! En fantastiskt välsmakande cocktail. Rekommenderas då dagen varit varm.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Jörgen » 20 jun 2013 21:25

De tyckte jag kunde följa med till midsommarfesten i Farsta...
jag gillar inte folksamlingar, men jag köpte i alla fall några extra öl för morgondagen,
ifall jag skulle ställa upp med mig själv.

Alla polarna har de flickvänner med sig, förrutom jag, vad trist, vad utanför jag blir.

Visserligen följer en ensam tjej med, men hon är för tjock.
Jag är rätt tjock själv, men hon är alldeles för tjock.

Se så, här har ni mina dumma tankar, mitt dilemma...
stanna hemma, ta det lugnt, eller utstå vimlet och förvirringen med en påse öl.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 20 jun 2013 22:33

Jörgen skrev:De tyckte jag kunde följa med till midsommarfesten i Farsta...
jag gillar inte folksamlingar, men jag köpte i alla fall några extra öl för morgondagen,
ifall jag skulle ställa upp med mig själv.

Alla polarna har de flickvänner med sig, förrutom jag, vad trist, vad utanför jag blir.

Visserligen följer en ensam tjej med, men hon är för tjock.
Jag är rätt tjock själv, men hon är alldeles för tjock.

Se så, här har ni mina dumma tankar, mitt dilemma...
stanna hemma, ta det lugnt, eller utstå vimlet och förvirringen med en påse öl.

Det finns åtskilliga som inte är helt nöjda med sitt BMI. Märkligt nog är det enkelt att göra något åt saken. Läs den här artikeln:

http://www.vk.se/870714/fyra-vanliga-fragor-om-52-fastan

Där har du även ett ämne att diskutera med flickan som följer med på midsommarafton. Muntra upp henne och säg att du känner en polare som fastat sedan 80-talet, inte utan uppehåll förstås. Många föreställer sig att det är jobbigt och att man blir hungrig. I så fall dricker man för litet. Det står att 600 kalorier är ok för män i artikeln. Det låter mycket. Späd juicen, drick riktigt te. Ett paket nudlar kan man äta.

Jag har fastat upp till 10 dagar. Jag blir lätt euforisk av att fasta. Det är mycket nyttigt förstås, man tappar litet vikt som man lätt går upp igen. Men efterhand lär sig kroppen att inte ständigt känna suget. Det här måste man lära sig att avstå från, 200 g chips = 1100 kalorier.

Man behöver inte späka sig, men man måste lära sig. Det kommer att ta tid, sätt upp ett etappmål. Klarar du -5 kg till jul?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 21 jun 2013 10:36

Pilatus skrev:Det finns åtskilliga som inte är helt nöjda med sitt BMI. Märkligt nog är det enkelt att göra något åt saken. Läs den här artikeln:

http://www.vk.se/870714/fyra-vanliga-fragor-om-52-fastan

Där har du även ett ämne att diskutera med flickan som följer med på midsommarafton. Muntra upp henne och säg att du känner en polare som fastat sedan 80-talet, inte utan uppehåll förstås. Många föreställer sig att det är jobbigt och att man blir hungrig. I så fall dricker man för litet. Det står att 600 kalorier är ok för män i artikeln. Det låter mycket. Späd juicen, drick riktigt te. Ett paket nudlar kan man äta.

Jag har fastat upp till 10 dagar. Jag blir lätt euforisk av att fasta. Det är mycket nyttigt förstås, man tappar litet vikt som man lätt går upp igen. Men efterhand lär sig kroppen att inte ständigt känna suget. Det här måste man lära sig att avstå från, 200 g chips = 1100 kalorier.

Man behöver inte späka sig, men man måste lära sig. Det kommer att ta tid, sätt upp ett etappmål. Klarar du -5 kg till jul?

Det där funkar faktiskt. En lirare på jobbet kör med det där och har rasat i vikt. Men han låter lite så där maschokistiskt nöjd som du låter här. Själv räknar jag kalorier helt enkelt. Har lärt mig vad mat innehåller och vad träning förbrukar. Har gått ned 5 kilo sen i julas, gör det årligen, och är nu sub-80 kg.

Det som funkar för en funkar för en. Morsan tvingade med farsan på Atkins då de gick i pension, med 20 kilo övervikt per skalle. Nu, tretton år senare mår de betydligt bättre än då. Farsans hjärtbevär har försvunnit, de är slimmarw och mår all äst bättre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 16 jul 2013 00:53

Som historien förtäljer var Tom Collins en frispråkig man som var känd för att sitta på krogen och berätta nedsättande anekdoter om nästan alla han mötte, eller i flera fall, även om personer som han inte alls hade haft någon personlig kontakt med. Lyckligtvis hade de som föll offer för Collins lömska förtal, goda vänner. På så sätt blev det nästan omedelbart känt av de förtalade vad som sagts om dem. Offret uppmuntrades att hitta Collins och låta honom förstå att han betett sig synnerligen lumpet. Men när offret gick till tavernan där Collins brukade hålla till, var han inte där. Ingen hade sett till honom. Anledningen till detta var, naturligtvis, att alltsammans var ett skämt och att Tom Collins inte existerade.
Fritt efter The Great Tom Collins Hoax of 1874.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 08 jan 2014 19:59

Barskåpet var laddat, lång julhelg och sonen kom på besök. Dags att mixa ihop något som vi inte haft tillfälle att pröva tidigare. Det blev en Long Island Iced Tea. Man skall inte tänka på bilen mer den dagen man sugit i sig en sådan cocktail! Men det är en förträfflig longdrink.

1 cl gin
1 cl ljus rom
1 cl vodka
1 cl tequila
2 cl triple sec
2-4 cl saft av pressad citron eller lime
2-4 cl cola (färgen ska se ut ungefär som starkt te)

Bild
Garnering: citron eller lime
Bygges i stort drinkglas. Garnera med citron el lime. Stick i en rörpinne och ett sugrör.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 09 maj 2014 23:10

Sapphire Cosmopolitan

5 cl Bombay Sapphire gin
1 cl Cointreau orange liqueur
2 cl tranbärsjuice
< 1 tsp färskpressad lime

Skaka väl med is i en shaker
dekorera med en apelsin eller citron twist

Efter att ha testat litet olika proportioner tycker jag att smakerna gifter ihop sig bra enligt receptet.
En mycket välsmakande cocktail som gästerna kan avnjuta i väntan på att maten skall bli klar.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Zokrates » 09 maj 2014 23:57

Oj, det är nu nästan 2 år sedan jag var på sniskan, det var absolut inte mitt fel utan absolutens...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 10 maj 2014 17:00

Cosmopolitan

5 cl Bols Vodka
1 cl Cointreau orange liqueur
2 cl tranbärsjuice
< 1 tsp färskpressad lime

Skaka väl med is i en shaker
dekorera med en apelsin eller citron twist

Jag förstår att denna cocktail har blivit populär i Sex and the City.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Zokrates » 10 maj 2014 18:08

harvara skrev:Kommer knappt ihåg när senast.
Kanske den gången jag väcktes i en lada av en ilsken bonde med Lantmännen keps och högaffeln i högsta hugg.
Han påstod att jag hade våldtagit hans suggor.
Allt slutade väl när jag förklarade att jag endast var tillfällig gäst här.
Lånade snubbens snickarbyxor, halmhatt, banjo, satte mej i gungstol på verandan och lirade några blueslåtar om livets jävligheter.


Lite avantgardistiskt för de flesta; men var bonden svartsjuk på dig?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 10 maj 2014 18:11

Det tror jag nog inte.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Zokrates » 10 maj 2014 22:15

lynx skrev:Det tror jag nog inte.


Harvaras sista rad skall sannolikt tolkas som att bönder tillhör ett säreget inavlat släkte, är det då svårt
att tänka sig svartsjuka som ett motiv för bondens uttalande om suggorna hans? :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 24 maj 2014 00:10

En riktigt varm och solig dag, började hos tandläkaren med att reparera ett par molarer, dyrt, mycket dyrt. Efter lunch, dammsög jag bilen, klippte gräs och grävarbete. Jag försöker avlägsna rötterna efter några vildvuxna syrener. Tittade senare på debatten inför valet till Europaparlamentet. Malin Björk och Gunnar Hökmark är enkla och tydliga, god retorik. Jag har röstat, men inte på någon av dem.

Törstig, i behov av något kallt och läskande. Det fick bli något relativt enkelt, en klassisk gin & tonic. En fyra gin, is och Schweppes tonic. Fantastiskt gott och svalkande.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 28 maj 2014 00:16

Usch, vad kyligt det blev! Var ute och klippte gräs i shorts och t-tröja. Det var endast tolv °C, men jag begrep det först då jag tittade på termometern.

Har ni legat sömnlösa någon natt och grubblat på vad Truman Copote (Frukost på Tiffany's) gärna beställde för cocktail då han fick tillfälle? Nej, ni ser det är inte helt enkelt att komma på? Screwdriver var för Truman Capote "my orange drink". Så såg jag ett recept, en fyra vodka, is och apelsin juice. Visst ser det gott ut. Måste testa en sådan vid nästa tillfälle, apelsiner har jag dessutom turligt köpt i går. Apelsiner innehåller C-vitamin och annat nyttigt, t ex flavonoiden hesperidin som i studier visat sig kunna sänka kolesterol samt stoppa inflammationer.

Bild
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster