Kritik av plattformen Filosofiforum

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 18 jan 2011 21:57

Basal skrev:
Minded skrev:Nej, inte 'så stort'. Jag håller på det rekoj skrev ovan om att det är individerna som gör störst skillnad. Oxfile i ensamhet eller gröt med någon man gillar, liksom.

Däremot vore det absolut kul med en upplyftning av forumet, med så många nya finesser som möjligt. Mugghållare tenderar att fortsätta vara underhållande. Men ett stort problem ser jag det absolut inte som. Jag tycker det snarare har en charm att sidan är lite dassig om man jämför med facebook och twitter och de andra jättarna. Liksom jag också ser en charm i att hänga på ett sunkigt hak och dricka öl. Det är avslappnat på ett sätt. Inte så pretentiöst.

Men blir det av, great!

:) Det var ett skönt upplägg!
"Fast jag skulle kunna säga något annat typ att du var dålig och ful - men jag gör inte det...bla bla.." :lol:  :shock:    
..ja, du förstår. :wink:

Jag vet, jag såg det också. Och folk är generellt inte så dumma att de inte också ser det. Men för att upprätthålla gamla strukturer av imaginär makt, så pekar ingen ut det. Och nytt namn kommer undan med att säga det (alla de där skitsakerna), just eftersom att han säger att han ju inte säger dem. Logiskt, eller hur...

Fan, va han är äckligt smilande och smickrande. Och folket gillar det - trots att det just är dem han snackar skit om. Det ger honom förvisso rätt i sak;

nytt namn skrev:Jag skulle här kunna säga att era intentioner är ologiska, onda, äckliga, ovetenskapliga, oreligiösa och sämre. Men jag gör inte detta nu, eftersom detta motverkar själva syftet med kunskapsproduktionen.

Jag skulle kunna säga att eran respons är ignorerande, kritisk, maktkonserverande, men jag för inte detta nu, eftersom detta motverkar själva syftet med kunskapsproduktionen.

...Det är tur att han ju egentligen inte säger de där grejerna.. ..ööhh..

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jan 2011 22:01

En klient för filosofiforum hade varit kul.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 19 jan 2011 09:54

Fast det man skapar i Visual Basic är väl bara en skräddarsydd version av Internet Explorer med hjälp av inbyggda Microsoft Internet Controls? Man bygger ju inte en browser från början så att säga? Alla funktionerna du listar går ju att implementera på sidan utan att folk behöver en speciell browser.

Jag ser dock inte poängen med webbkameror och fildelning av musik på ett forum för filosofi?

Rorschach

Inläggav Rorschach » 19 jan 2011 12:55

Lill-Leif skrev:Jag ser dock inte poängen med webbkameror och fildelning av musik på ett forum för filosofi?

Inte heller jag ser direkt poängen med det. Något som skulle vara bra vore om diskussionerna var trådade, på så sätt som news när man läser dem med hjälp av google, se exempelvis:

http://groups.google.com/group/swnet.fi ... e18?hl=sv&

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 19 jan 2011 16:17

Jag är tacksam och glad över att vissa förstod mig, (speciellt Anna Sara, som verkligen förstår intentionen). Men även andra som rekoj och Justin som kommer med konstruktiva förlslag och konstruktiva invändningar.

Utöver det, så tycker jag att det är tråkigt att så få förstod vad jag menade, att människor känner sig begränsade att tänka utifrån gamla lösningar och gamla plattformer, istället för utifrån de begrepp som jag försökt introducera i denna tråd.

Jag ska försöka svara på fler inlägg när jag känner att jag får tid, hur som helst så vill jag 1. läsa vad ni andra tycker och 2. åter förklara min grundintention, men denna gång INTE som ett förslag på vad vi kan göra för filosofiforum.

Jag kan erkänna att filosofiforum är bra som det är i sin nuvarande form. Detta blir då för mig synonymt att filosofifroum inte har mer potential än såhär, men att vi kan vara glada för att vi ö.h.t. har forumet.

...

Hur som helst, nu till något som jag känner inte längre rör filosofiforum, utan som mer rör mina tankar om forum i allmänhet.

Jag citerar vad jag skrev i förrgår, i hopp om att försöka så ett frö:

Nytt namn skrev:Ett öde som alla som varit här en längre tid, förr eller senare ställer sig: Jag känner att jag har tre alternativ:
1. lämna forumet (eftersom det begränsar mig, och jag söker mig till en annan insitution med bättre organisation),
2. vara kvar på forumet med sänkt ambitionsnivå (trots att organisationen mig, så agerar jag inom dess ramar, trots att jag ser dess brister i sin kunskapsproduktion),
3. komma med en kritik av forumet (eftersom jag ser att forumet, i sin nuvarande organisation, motverkar sitt eget syfte, organisationen saknas men jag ser en utvecklingspotential).

...

För att kunna göra min kritik begriplig, så måste jag här stipulera några begrepp. Accepterar ni inte mina begreppsdefinitioner, så kan inget ytterliggare samförstånd uppstå, och jag får då ytterligare bekräftelse i att forumet i dess organisation motverkar sitt egna syfte, dvs. att min intention att skapa utrymme för kunskapsproduktion på en plattform för kunskapsproduktion motarbetas av en organisationen som utger sig för att vara för kunskapsproduktion men som i själva verket vill konservera rådande samhällsordning. Filosofiforum är då alltså blot en "front", en "fasad" för (progressiv) kunskapsproduktion, och bakom denna "fasad" finns (konserativ) maktrepoduktion.

...

Filosofiforum består av tre aspekter: intentionen, mötet, plattformen.

Intentionen, är "sökandet" eller "frågan", eller "agendan".
Mötet, är "responsen" eller "interaktionen" eller "kulturen" eller "diskussionen".
Plattformen, är "platsen" eller "systemet" eller "inläggen".

...

Det som däremot gjorde mig lite glad, var imorse när jag slog på tv:n och börhade kolla på Godmorgon Sverige.

Där sa de att man nu kan nominera personer till "ungt ledarskap", detta i samband med kungens 60års dag.
Här kan man se programmet: http://svtplay.se/v/2299803/gomorron_sverige/ungt_ledarskap?sb,p119636,2,f,-1

Robert Kusén vann stipendiat 2008 (killen med tuppkam), och pratar om vikten med att skapa organisationer som bidrar till utveckling. Här kommer en parafrasering.

Robert: Det var en helt galen miljö av utveckling, att leva i den här miljön.
att det som var min dolda kapacitet fick komma fram,
min egenskap råkade vara att arbeta med mänsklig utveckling, ledarskap,
övertygelsen, om hur olika miljöer, antingen stänger in eller förverkligar mänsklig kapacitet.
sen kan man sätta olika namn eller begrepp på dessa egenskaper.
Det är drivkraften, att försöka exponera så många andra för det som jag har varit med om,

...

Fråga: hur agerar du rent tekniskt för att få andra att växa?
Roberts svar: Grundtesen om människor, är att människor har goda avsikter, och att de är kompetenta,
sen måste man skapa en miljö, för att det som är vårat naturliga beteende, ska få komma fram,
och då finns det en massa hinder för detta, hur vi tenderar att organisera arbete.
delvis den traditionella hierakiska strukturen, där det finns några experter, chefer, eller ledare som anser sig veta hur saker ska gå till, och sen finns det en utförarorganisation, som ska utföra det experterna tycker, och ledarskapets funktion är att få utförarna att lyda.
det bygger på en helt felaktig tes om människor,
och därför slarvar man bort, både en massa av verksamheten, men även människors kapacitet så att man kommer tjäna mindre pengar, och leverera sämre produkter, det hämmar den möjliga mänskliga utvecklingen som skulle kunna ske, och då måste man även förändra strukturen, för att människans naturliga beteende ska komma fram. och ytterst är det att erkänna människor, att alla människor är en hel resurs.
Det är alltså mer eller mindre exakt vad jag försökt säga.

"Goda avsikter" = Intentionen
"Skapa en miljö" = Mötet
"Skapa en organisation/stuktur = Plattformen

...

Så varför återkommer jag hela tiden till plattformen?
Jo, för att jag antagligen är en (den?) medlem som har skapat flest trådar på forumet, och jag har gjort det av en anledning, en enda faktiskt: "och ytterst är det att erkänna människor, att alla människor är en hel resurs".

Hur som helst, jag har börjat kolla upp bra open source lösningar, och börjat skissa på en helt annan forummodell, som i sin struktur, uppmuntrar vissa typer av intentioner, som själv sorterar och sållar relevant informationen bättre, och som ger feedback på hur användaren svarar på inlägg, och förslag på respons hur en enskild användare kan lära sig bli mer socialt intelligent.

Vill inte gå in för mycket på detaljerna nu, eftersom jag fortfarande överväger om jag ö.h.t. har tid att ta mig an detta.

...

Jag och min bror skämtade lite och lekte med tanken att man på ett dejtingcommunity borde ha en slags "ai-buddy-funktion" som kommer med förslag på hur man kan öppna konversationer, och kommer förbi olika sociala låsningar. Inom AI världen använder man termen "expert-system", att man implementerar en form av expertkunskap (t.ex inom läkarvården, så att vem som helst kan mata in symtom och få ut en lista på rimliga sjukdomar). Jag tror att denna form av "inbäddad-expert-kunskap" kommer bli mer och mer vanlig, och att "interaktion mellan dator och människa" blir mer vanlig - att enskilda människor kommer med omdömmen som datorn sedan ger svar utifrån. Naturligtvis hänger allt på vilka parametrar man tar med i modellen, men poängen med web 2.0 är att det, till viss del, är användarna själva som väljer vilka parametrar som är relevanta.

Newsmill.se är har t.ex. ett system där man får klassa något som "glad, nyfiken, arg, uttråkad", som är en väldigt endimensionell och skrattretande modell, en information som knappt säger någonting om någonting, ungefär som "omröstningarna" här på forumet.

Hur som helst, jag vill INTE argumentera detta, väcker detta andra känslor än nyfikenhet, så är jag rädd att jag inte har tid att besvara dem här och nu.

...

Läs mer ang. ungt ledarskap.
http://www.ungtledarskap.se/
Kriterier enligt ungtledarskap skrev:Att egna värderingar är tydliga och möter andras i öppenhet och respekt
Att man utvecklat sina andliga och humanistiska sidor och varit dessa övertygelser trogen, även då det inneburit en personlig risk
Att mänskliga skillnader i erfarenheter och bakgrunder har gjorts till en tillgång och inte ett problem
Att ledare och medarbetare har kommit till sin rätt utifrån sina personliga förutsättningar med delaktighet i viktiga vägval
Att man har förmått entusiasmera andra för en gemensam sak
Att fina traditioner tagits tillvara och utvecklats till något nytt och relevant i dagens samhälle
Visst låter det fint på pappret? :)

Minded

Inläggav Minded » 19 jan 2011 21:10

Jag tror det ärligt talat är riktigt vanskligt att lita på ditt sk ledarskap.. Du bryr dig bara om dig själv. Omgivningen är bara ett redskap för dig..

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 maj 2011 12:41

Bara några reflektioner...om att se möjligheter istället för problem.

Jag menar filosofiforum är en fantastisk plattform för filosofidiskussion i Sverige. Kanske är det bästa platsen för att diskutera filosofi i Sverige. Det är på Internet och Internet är den nya tidens medium. Här finns chansen att sprida sitt ord helt öppet. Det är ingen grupp för särskilt utvalda som utövar sin aktivitet bakom stängda dörrar.

Vad är det som saknas? Nära på inget. Utom filosoferna. Jag tänker, vart är alla filosofiälskare (i detta fall syftar jag på de som också är insatta i "filosofins historia"/fackfilosofin)? Jag stöter ibland på personer som ger intryck av att vara insatta i filosofi. De pratar om Kant och Hegel mfl som om de verkligen förstått sig på dessa snubbar. Men jag menar, vad är detta mer än festmingel, som en förströelse. Om den verkliga passionen finns då borde man väl aktivt söka sig till ett forum där man kan diskutera öppet med obegränsat stor publik? Alla filosofistudenter på högre nivå, alla yrkesfilosofer, vad gör de när de gått hem från jobbet? Är filosofiintresset begränsat till att prata med sina kollegor och utföra de uppgifter man blivit ålagd att göra för att få ut sin lön?

Vissa skriver att forumet har "kollapsat", att nivån är låg osv. Att nivån är låg kan jag väl delvis hålla med om, men jag ser inte det i det här läget som ett verkligt problem. Det blir ett problem när ignorans och nonsensprat blir så dominerat att seriöst menade inlägg helt försvinner i vimlet. Problem om det inte går att föra diskussion på "hög nivå" pga det kommer in andra personer som är oinsatta och gör att tråden spårar ur. Men jag ser inte detta som reella problem just nu, eftersom det finns inget stort vimmel att försvinna i. Om det skulle bli ett verkligt problem tror jag det finns metoder man kan ta till för att åtgärda det då (det har redan kommit flera förslag om detta).

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 09 maj 2011 15:14

Tycker stora problemet med Filosofiforum är just att nivåerna när det gäller förkunskaper inom filosofins discipliner är så pass blandad. Kanske vore det en idé att införa nån typa av nivåer för diskussioner som man når när man visat på en viss kunnighet och engagemang. Som någon frågar sig ovan: "vart är alla fackfilosoferna"...  svaret är ju enkelt...  det är för stor nivåblandning när det gäller förkunskaper... dvs det finns inget intressant för dom att hämta här.

Inför nivåsteg eller nivågrupperingar.

I nuvarande form så är forumet illusionsproducerande snarare än kunskapsproducerande.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 09 maj 2011 15:17

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 09 maj 2011 16:32

Det skulle kunna fungera om det fanns någon ambitiös moderator med lite tuff karaktär som är beredd att skilja agnarna från vetet. Kan tänka mig något liknande som flashbacks variant för "filosofi"delen och att allt annat går under "tankar och känslor". Det innebär en avsmalning av filosofibegreppet som naturligtvis är osunt, men som i den värld vi lever i kanske ändå krävs. Även jag suckar åt en hel del inlägg som inte passar in i min uppfattning av vad som är av godo, men vad säger att jag har en vettig och givande uppfattning om något? Värt att prova om det finns någon som är redo för uppgiften. Jag är tyvärr uträknad, i alla fall för tillfället, och jag har heller inte den kompetens som krävs för en sådan moderering. Skulle bli alltför krävande att sålla då jag intuitivt inte skulle kunna klassificera det som är akademiskt eller inte, då jag själv inte har någon högre utbildning i akademisk filosofi.

Det forum ni talar om har funnits av och till beroende på hur "kärngruppen" av användre har sett ut. De har sedan tyvärr stötts ut till förmån för andra karaktärer. Till exempel tycker jag det var trevligt att ha lite olika lärare här som t.ex Tore, som svarade välvilligt på naturvetenskapliga frågor, och som kunde avfärda en hel del trams inom naturvetenskapen. På samma sätt kan man avfärda "trams" inom den akademiska filosofin; DVS avfärda sådant som stödjer sig på andras teorier där detta är missvisande och felaktigt framställt. Ett modereringsproblem blir att kunna skilja ut de korrekta akademiska tolkningsvarianterna från de inkorrekta. Om det finns en större styggelse än fritt ostrukturerat tänkande så är det att inte kunna relatera till ett etablerat tänkande på ett korrekt sätt. Är man tillräckligt strikt, och moderatorn är väldigt insatt i de akademiska lärorna och hur logiken ska framställas så kommer inte många inlägg att passera. Allt kan klassas som trams om man finjusterar sina kritiska parametrar. Man kan inte gömma sitt resonemang bakom akademisk namedropping. Ett exempel på detta inom naturvetenskapen var när Lennart Nilsson framförde sina naturvetenskapliga teorier här på forumet och på en relativt hög nivå så att någon som saknade högre naturvetenskapliga studier inte kunde hänga med. Tore avfärdade dock honom. Andra verkar inte göra det.

Ett tillåtande till en viss gräns är således en nödvändighet. Vi kan ju inte ha det så att två likvärdiga debattörerer i affekt kallar den andres resonerande för trams. Det går alltid att göra det. Det har funnits användare här som kommit och vänt och som skulle avfärda just din nivå som låg. T.ex när filosofiprofessor José Luis Ramírez var här, och jag skällde ut honom för han nedvärderade alla användare, som då ändå var akademiska studenter och lärare.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 maj 2011 16:59

Lill-Leif skrev:https://www.flashback.org/announcement.php?f=352

Tack för länken. Det var nyhet för mig att de har speciell avdelning för akademisk filosofi på fb. Jag kan förstå att fackfilosofer hellre vänder sig dit än till detta forum. Efter att ha läst där en stund kunde jag konstatera att stämningen och kvalitén var högre än vad jag väntat mig.

Men jag tänker ändå att ff har fördelar gentemot fb, bla med tanke på att det här är en sida som är specialinriktad för filosofi.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 09 maj 2011 17:11

Ja men det liknar ju mer en frågelåda tycker jag, där några belästa klargör olika begrepp. Vi har ju "hjälp"forumet till det.  :)

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 maj 2011 17:13

CAUSTIX skrev:Tycker stora problemet med Filosofiforum är just att nivåerna när det gäller förkunskaper inom filosofins discipliner är så pass blandad. Kanske vore det en idé att införa nån typa av nivåer för diskussioner som man når när man visat på en viss kunnighet och engagemang. Som någon frågar sig ovan: "vart är alla fackfilosoferna"...  svaret är ju enkelt...  det är för stor nivåblandning när det gäller förkunskaper... dvs det finns inget intressant för dom att hämta här.

Inför nivåsteg eller nivågrupperingar.

I nuvarande form så är forumet illusionsproducerande snarare än kunskapsproducerande.

Jag kan förstå att fackfilosofer inte kommer hit för att hämta något här för sina fackfilosofiska studier. Men det tänker jag snarast har och göra med bristen på andra fackfilosofer här. It takes to two tango.. eller vad man brukar säga.

Inlägget jag skrev var naivt. Och själv har jag nog en naiv syn på filosofi. Men jag önskar verkligen inga radikala ändringar i modereringen. Önskar bara att fler genuint filosofiintresserade (och nu pratar jag om filosofi i vid bemärkelse) ska hitta hit.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 maj 2011 17:15

De få gånger någon här har länkat till fb och jag ögnat igenom det, så anser jag att det är en sandlåda, gapiga ungar? det är väl det??? som skriker, skvallrar eller mobbar varandra, en riktig skitsajt med andra ord.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 09 maj 2011 17:47

Ja men det liknar ju mer en frågelåda tycker jag, där några belästa klargör olika begrepp. Vi har ju "hjälp"forumet till det.  

Här kan på sin höjd någon enstaka gymnasieelev bli hjälpt då och då. På FB har de bland annat trådar där de synar varandras uppsatser på universitetsnivå, det säger väl ganska mycket?

Zokrates skrev:De få gånger någon här har länkat till fb och jag ögnat igenom det, så anser jag att det är en sandlåda, gapiga ungar? det är väl det??? som skriker, skvallrar eller mobbar varandra, en riktig skitsajt med andra ord.

Forumen är väl av lite varierande kvalitet beroende på vilken avdelning man läser. Finns en hel del vettiga inlägg där oxå. Jag tycker var och varannan gång när man ställer en fråga på google hamnar man på någon intressant tråd på FB. När jag bröt av nyckeln till min Volvo 740 en gång i tiden fick jag i detalj reda på hur jag skulle tjuvkoppla den tack vare FB :)

Återgå till "Feedback"