Forumets regler/moderering/policy

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 02 maj 2019 12:53

Tycker att rekoj har skött det bra. Pilatus har tid och engagemang. Det enda som oroar mig något är att Pilatus kan bli överstrikt och dödar kreativiteten... Hur skulle du vara som moderator, Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 02 maj 2019 13:05

lynx skrev:Tycker att rekoj har skött det bra. Pilatus har tid och engagemang. Det enda som oroar mig något är att Pilatus kan bli överstrikt och dödar kreativiteten... Hur skulle du vara som moderator, Pilatus?

Det kan ju alltid prövas under en tid, passar jag dåligt för uppgiften så får någon annan pröva. Och visst, det finns beteenden som jag ogillar. Trådar under Filosofi-fliken kan väl få handla om filosofi, lynx? Det finns gott om plats för dem som vill vara kreativa och skriva om annat.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 02 maj 2019 13:13

Javisst. Då har du mitt jakande till att du blir moderator :) Mitt önskemål är att du säger till vänligt, men bestämt när någon har en hang-up på något som flyter in för jämnan i otaliga trådar där det inte hör hemma. Och rekoj, hoppa och lek nu. Jag vill att du ska få vara ett barn :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 02 maj 2019 15:17

lynx skrev:Javisst. Då har du mitt jakande till att du blir moderator :) Mitt önskemål är att du säger till vänligt, men bestämt när någon har en hang-up på något som flyter in för jämnan i otaliga trådar där det inte hör hemma. Och rekoj, hoppa och lek nu. Jag vill att du ska få vara ett barn :)

Bra, tack för ditt förtroende, lynx.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 03 maj 2019 12:46

Jag har skrivit till Johan och frågat om han kan göra så att Pilatus blir moderator... och fick precis svar att han ska fixa det.

Jag och Pilatus delar inte åsikt om allt, men jag tror inte det behöver vara en nackdel. Jag hoppas att med en till moderator att det kan "röra om i grytan" lite mer, vilket jag tror kan vara positivt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 03 maj 2019 14:24

rekoj skrev:Jag har skrivit till Johan och frågat om han kan göra så att Pilatus blir moderator... och fick precis svar att han ska fixa det.

Jag och Pilatus delar inte åsikt om allt, men jag tror inte det behöver vara en nackdel. Jag hoppas att med en till moderator att det kan "röra om i grytan" lite mer, vilket jag tror kan vara positivt.

Bra, jag meddelar då jag fått behörighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 04 maj 2019 00:22

Lördagen den 4 maj 2019 Jag vill bara meddela alla att jag nu har fått behörighet att moderera.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anders » 04 maj 2019 07:52

Pilatus skrev:Lördagen den 4 maj 2019 Jag vill bara meddela alla att jag nu har fått behörighet att moderera.

Gött
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Esther » 04 maj 2019 15:17

Pilatus skrev:Lördagen den 4 maj 2019 Jag vill bara meddela alla att jag nu har fått behörighet att moderera.

May the Force be with you!
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 06 maj 2019 10:18

Den kanske mest populära tråden på forumet är Vilken musik lyssnar ni på? Det finns ett problem med just musik som länkas från Youtube, den tas mycket ofta bort. Det betyder att det uppstår stora luckor i tråden när länkarna inte längre refererar till något på Youtube.

En metod att kunna ersätta en bruten länk är förstås att ange vad det är för inspelning som länken pekar på. Det är lätt gjort med copy & paste. Men görs det inte kommer innehållet att bli något icke identifierbart om länken inte fungerar.

Litet självsvåldigt har jag därför reparerat de länkar där det funnits information och tagit bort postningar som inte innehållit något som kan återskapas. Förekommande text står dock kvar.

Nu vet ni, bäst är givetvis att ni själva tar ansvar för att återställa förlorade länkar om ni vill att de skall finnas kvar. För det kan vara trevligt att gå tillbaks och se vad vi uppskattade efter en tid. Jag brukar själv roa mig med det. :)
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav xion » 26 maj 2019 13:21

Jag ställer mig lite frågande till att stänga av Esther så fort hon skrivit femton inlägg på en dag.
Ibland är det bra med någon som har fel hela tiden men som hårdnackat slåss för sina åsikter.
Det kan stimulera till repliker och inlägg som kan leda vidare.
Värre då med påhopp och ständiga upprepningar. Har man klargjort sin åsikt på ett tydligt sätt en gång så räcker det så.
Religiös propaganda bör inte heller tillåtas. Inga bibelcitat och liknande. Bara sånt som är relevant för en diskussion.
Viktigt att skilja på sak och person. Man ska kunna framföra vilka åsikter som helst utan att behöva bli idiotförklarad.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 15:51

xion skrev:Jag ställer mig lite frågande till att stänga av Esther så fort hon skrivit femton inlägg på en dag.
Viktigt att skilja på sak och person. Man ska kunna framföra vilka åsikter som helst utan att behöva bli idiotförklarad.

Ester är på intet sätt idiotförklarad, tvärtom, hon uppvisar ofta goda kunskaper i de områden hon väljer att diskutera.

Men vad anser du själv, skall det inte finnas några begränsningar för hur många postningar vi får göra på en dag? Dessutom hade gränsen redan påtalats. Varför kan man inte anpassa sig till en regel? Antalet aktiva inom forumet är inte så stort och det kan kännas störande om en person blir mycket dominerande.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 26 maj 2019 16:16

xion skrev:Jag ställer mig lite frågande till att stänga av Esther så fort hon skrivit femton inlägg på en dag.
Ibland är det bra med någon som har fel hela tiden men som hårdnackat slåss för sina åsikter.
Det kan stimulera till repliker och inlägg som kan leda vidare.
Värre då med påhopp och ständiga upprepningar. Har man klargjort sin åsikt på ett tydligt sätt en gång så räcker det så.
Religiös propaganda bör inte heller tillåtas. Inga bibelcitat och liknande. Bara sånt som är relevant för en diskussion.
Viktigt att skilja på sak och person. Man ska kunna framföra vilka åsikter som helst utan att behöva bli idiotförklarad.


Att Esther blir avstängd så fort hon skriver 15 inlägg på en dag stämmer inte riktigt, då hon skrivit över 15 inlägg per dag många gånger utan att hon varken blivit varnad eller avstängd. Hade hon visat att hon kunde tagga ner och tagit det lugnare hade jag inte stängt av henne igen, men när hon direkt börjar massposta efter tidigare avstängning indikerar det att hon enkelt valt att strunta i de villkor som presenterats för henne, och då tyckte jag det var rimligt med en ny markering.
Jag tycker inte det blir bra om forumet under längre tid ska domineras helt av en person.. och det är en tanke med att ha en regel emot masspostning att kunna ta till. Men visst går det exempelvis argumentera för att denna regel är för strikt, och ett alternativ är då att höja gränsen som jag föreslog tidigare.

Personligen tycker jag inte att exempelvis bibelcitat bör förbjudas. Religion ser jag som en naturlig del av livet,, och självklart tycker jag det borde få skrivas pro-religiösa inlägg. Vad gränsen är när det övergår till propaganda är inte entydig. Vad som är en upprepning är inte heller entydigt,, Det är många här på forumet som ofta kommer åter till samma teman, och upprepar vad de skrivit tidigare, men kanske i nytt sammanhang.
Mycket off-topic postande blir tröttsamt, och visst det skulle kunna modereras hårdare...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anders » 27 maj 2019 07:57

xion skrev:Jag ställer mig lite frågande till att stänga av Esther så fort hon skrivit femton inlägg på en dag.
Ibland är det bra med någon som har fel hela tiden men som hårdnackat slåss för sina åsikter.
Det kan stimulera till repliker och inlägg som kan leda vidare.
Värre då med påhopp och ständiga upprepningar. Har man klargjort sin åsikt på ett tydligt sätt en gång så räcker det så.
Religiös propaganda bör inte heller tillåtas. Inga bibelcitat och liknande. Bara sånt som är relevant för en diskussion.
Viktigt att skilja på sak och person. Man ska kunna framföra vilka åsikter som helst utan att behöva bli idiotförklarad.


Tror man måste ha väldigt högt i tak vad det gäller vad som skall räknas som "religiös propaganda". Att det skall vara någon för tillfället politiskt korrekt syn på vad "lagom" med religion som skall styra vad som skall få sägas eller inte låter inte som något för ett filososfiforum. Så länge Esther inte citerar hela Korintierbrev så tycker jag det bara är att ösa på. Inom ramen för maxgränsen på inlägg. Bibelcitat är ofta mycket bra referenser. Många känner till dem, och de som ofta reciteras är sådana som har mening för även oss icke troende.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 27 maj 2019 09:41

Anders skrev:Så länge Esther inte citerar hela Korintierbrev så tycker jag det bara är att ösa på.

Jag hoppas ingen kommer på tanken att citera Korinthierbreven i sin helhet, eller att lägga in andra jättelika textsjok. Vad skulle det tjäna till?

En sak till, för den som vill skriva om religion finns det en speciell flik. Religion påverkar förvisso även politik och filosofi, men då är religionen underordnad politik och filosofi.

Så för den som önskar "att ösa på", gör det under avsedd flik.
Moderator


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster