rekoj skrev:Illusionen skrev:
Problemet rör sig inte enbart om att Pilatus stängde en gammal tråd på oklar grund.
Det kan inte ha undgått dig som moderator att Filosofiforum förlorat ett antal intressanta skribenter på senare tid,
och att FF nu för en allt mer tynande tillvaro. Hur många inlägg har t ex publicerats de senaste dagarna ?
Min personliga uppfattning ang orsak till den negativa trenden, har jag redovisat i tidigare inlägg.
Har du som målsättning att vitalisera FF, håller det inte att som Pilatus prioritera sina personliga åsikter före andras,
och fogar de sig inte så anser han att de ska överväga att lämna FF, trots att få är kvar/aktiva.
Tillvägagångsättet kan liknas vid en typ av censur av oliktänkande, vilket inte är vad man förväntar sig av en lyhörd
kompetent moderator, på ett filosofiforum. Mot ovanstående bakgrund är det möjligheten att förbättra forumets
anseende och kvalitet som borde diskuteras och prioriteras.
Att aktiviteten varit relativt låg på filosofiforumet på sistone har även jag noterat. Själv har jag däremot inte direkt kopplat detta till modereringen. Jag menar snarare att det är en generell tendens på mindre forum på internet i allmänhet. De flesta använder nu i högre grad andra tjänster för att diskutera, till exempel facebook. Om vi jämför med andra liknande forum på nätet kan man notera att tendensen är densamma.
Om vi jämför med vad det finns för andra alternativ? Förut fanns forumet "cogito" som var ett filosofiforum som var ungefär lika populärt som detta forum, men aktiviteten på cogito avtog snabbare, och nu finns inte det forumet längre, trots återupplivningsförsök. Annars finns ett forum för "vetenskap och fortbildning", https://forum.vof.se/ , men det forumet har inte direkt mer aktivitet än det här forumet, utifrån vad jag noterat. Och flera andra forum har försökt startas upp, men så vitt jag vet är det inget som haft någon större genomslagskraft. Det som finns är annars flashback-forumet, men det är inte nischat inom filosofi.
I ljuset av hur det gått för andra forum tror jag snarare man kan säga att filosofiforum klarat sig ganska bra. Sen kan det säkert vara så att forumet skulle kunna bli ännu bättre om vi hade bättre moderering... men bästa sättet att höja kvaliteten på forumet tror jag ändå är de samlade medlemmarnas bidrag. Om alla hjälps åt att höja kvaliteten på forumet, och tar ansvar för de egna inläggen, inte att allt ska behöva bli uppstyrt av någon auktoritär moderator.
När jag, en självlärd pensionerad båtbyggare, för ett antal år sedan började sökandet efter svaren på några
existentiella fundamentala frågor (som ingen kunde ge nöjaktiga svar på !) , tog jag på mig skygglapparna och
startade sökandet från scratch.
Resultatet av mina funderingar har presenterats här på FF, i form av Delta-konceptet.
Konceptet kännetecknas av ett metafysiskt fältbaserat resonemang.
Konceptet är en ”egen komposition” från början till slut.
Jag förstår det jag skriver, och har aldrig tidigare misstagit mig när den här känslan jag nu har, infunnit sig.
Inget har framkommit som kullkastar konceptet.
Sammanfattningsvis har jag startat nedanstående trådar, varav de fyra första har sitt ursprung i mitt koncept.
• Vad utgör medvetandets referens? .....................................381976 Visningar
• Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ? ..46726 Visningar
• DELTA-KONCEPTET, ett koncentrat. ...................................... 4420 Visningar
• DELTA-KONCEPTET, växelverkan. .......................................... 329 Visningar
• Rasism kontra mångkulturellt samhälle. ................................ 8475 Visningar
• Vållande till annans död. .................................................. 6872 Visningar
I avsaknad av annan förklaring, kan detta tolkas som att intresset för fältbaserad metafysik, som tänkbar
förklaringsgrund, till aktuella begrepp och principer, är betydande.
Efter att ha utsatts för div negativa och nedlåtande kommentarer fick jag nog, och bestämde mig för
att ge svar på tal. Bl a skrev jag som svar på Pilatus återkommande negativa omdömen i tråden
”Ett försök till kritik av deltakonceptet”, citat,
”Du borde vid det här laget ha insett att våra uppfattningar skiljer sig så mycket från varandra,
att det är osannolikt att vi skulle nå någon form av samsyn. Merparten av de argument som anförts kan
enligt min uppfattning, klassificeras som ”Ett godtyckligt tyckande, kryddat med div obestyrkta påståenden”.
Personligen har jag genom åren upplevt dina kommentarer till mina inlägg som genomgående negativa.
Det som förvånar mig mest är att du inte kan acceptera detta faktum, och avstå från att kommentera,
utan verkar vara besatt av att sabotera något du enligt min åsikt inte behärskar.
Är detta verkligen en moderators uppgift ?” Notera att Pilatus ignorerar detta önskemål.
Som moderator förefaller du Rekoj nöjd med hur Filosofiforum fungerar, och anser att FF i jämförelse med
andra forum klarat sig ganska bra vad gäller aktivitetsnivån. Du avslutar med citat,
”…. bästa sättet att höja kvaliteten på forumet tror jag ändå är de samlade medlemmarnas bidrag.
Om alla hjälps åt att höja kvaliteten på forumet, och tar ansvar för de egna inläggen, inte att allt
ska behöva bli uppstyrt av någon auktoritär moderator.”
Det är det du här skriver och förlitar dig på som bevisligen inte fungerar tillfredsställande,
inte ens Pilatus verkar ju förstå sin roll som moderator.
Min kritik har haft som syfte att peka på missförhållanden som inte borde få förekomma på ett forum som FF,
enligt min uppfattning. Personligen var jag övertygad om att det fanns förbättringspotential,
så min kanske naiva förhoppning var att få er moderatorer att inte nöja er med nuvarande situation utan
eftersträva förbättring. Den förhoppningen existerar tyvärr inte längre.
Mot ovan redovisad bakgrund är det min önskan att ni avstår från att bemöta detta inlägg.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen / Ej anonym båtbyggare
Pax vobiscum.
https://www.youtube.com/watch?v=K8YXU0ZuE_k