Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Pilatus » 03 apr 2022 11:59

Illusionen skrev:Ett forum som Filosofiforum, bör enligt min åsikt vara en samlingsplats för likasinnade, där det är fritt att under ordnade former, diskutera och utbyta tankar inom ett gemensamt intresseområde.

Ja visst, ingen säger emot dig här. Men vad vill du uppnå med att hela tiden återkomma till gamla upplevda oförrätter. Du har fått råd om hur du kan undvika personliga påhopp. Räcker inte det?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Anders » 03 apr 2022 15:06

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Ett forum som Filosofiforum, bör enligt min åsikt vara en samlingsplats för likasinnade, där det är fritt att under ordnade former, diskutera och utbyta tankar inom ett gemensamt intresseområde.

Ja visst, ingen säger emot dig här. Men vad vill du uppnå med att hela tiden återkomma till gamla upplevda oförrätter. Du har fått råd om hur du kan undvika personliga påhopp. Räcker inte det?

Personliga påhopp av den värre typen i listan är inte OK. Klart läge för varning .
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Pilatus » 03 apr 2022 15:35

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Ett forum som Filosofiforum, bör enligt min åsikt vara en samlingsplats för likasinnade, där det är fritt att under ordnade former, diskutera och utbyta tankar inom ett gemensamt intresseområde.

Ja visst, ingen säger emot dig här. Men vad vill du uppnå med att hela tiden återkomma till gamla upplevda oförrätter. Du har fått råd om hur du kan undvika personliga påhopp. Räcker inte det?

Personliga påhopp av den värre typen i listan är inte OK. Klart läge för varning .

Vi är överens på den punkten. Man skall inte behöva diskutera vad som går utöver vanlig hyfs. En gång går säkert att ursäkta. Men helt oprovocerade påhopp är fult.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 03 apr 2022 18:56

Illusionen skrev:
Försök tänka dig in i min situation.
När du lagt ned omfattande arbete på att utarbeta och presentera ett koncept liknande mitt, och därefter under
lång tid ägnat ytterligare arbete på att enträget försöka förklara, känner sig anonyma personer sig kallade att
oombedda ge dig negativa och nedlåtande omdömen.
Exempel på omdömen, [--- (avstår från att citera)]


Vissa av kommentarerna som du citerar skulle kunna leda till att inlägg raderas och medlem varnas. Och dylika kommentarer har även blivit raderade och användare har varnats... Sen kan det vara annat som moderatorerna missat eller gjort en annan bedömning om. En rekommendation är att alltid anmäla inlägg som man anser borde åtgärdas. Jag brukar försöka ha koll på vad som postas... men vissa saker missas lätt, inte minst vad gäller inlägg med nedsättande omdömen, då sådana inlägg ofta är ganska ointressanta och tjatiga, brukar jag läsa sådana inlägg slarvigt, och missar lätt om det är något som kan kräva moderatoråtgärd - om ingen specifikt anmält inlägget.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Anders » 04 apr 2022 07:38

rekoj skrev:
Illusionen skrev:
Försök tänka dig in i min situation.
När du lagt ned omfattande arbete på att utarbeta och presentera ett koncept liknande mitt, och därefter under
lång tid ägnat ytterligare arbete på att enträget försöka förklara, känner sig anonyma personer sig kallade att
oombedda ge dig negativa och nedlåtande omdömen.
Exempel på omdömen, [--- (avstår från att citera)]


Vissa av kommentarerna som du citerar skulle kunna leda till att inlägg raderas och medlem varnas. Och dylika kommentarer har även blivit raderade och användare har varnats... Sen kan det vara annat som moderatorerna missat eller gjort en annan bedömning om. En rekommendation är att alltid anmäla inlägg som man anser borde åtgärdas. Jag brukar försöka ha koll på vad som postas... men vissa saker missas lätt, inte minst vad gäller inlägg med nedsättande omdömen, då sådana inlägg ofta är ganska ointressanta och tjatiga, brukar jag läsa sådana inlägg slarvigt, och missar lätt om det är något som kan kräva moderatoråtgärd - om ingen specifikt anmält inlägget.

Modus operandi normalt sett - och jag tycker det borde gälla här -är att du inte skall behöva läsa alla inlägg (just nu är det tyvärr ingen större insats men ändå), utan den som ser övertrampet, den som det gäller eller någon annan som ser det, drar ett PM till någon av er två eller båda och ni skickar varning om ni ser att det är över gränsen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 31 maj 2022 15:50

Illusionen skrev:Enligt min uppfattning är du inte opartisk i ditt agerande Rekoj.[---]

Man kan inte ena gången se mellan fingrarna, för att nästa gång på mycket lös grund,
närmast godtyckligt, flytta Smisks inlägg till ”Off topic” tråden.


Jag besvarar ditt inlägg i denna tråd, då jag uppfattar att det du skriver här snarare handlar om att kommentera forumets moderering än att besvara frågan "Vad är metafysik?".

Inlägget som du menar flyttades till off-topic på lös grund är alltså detta:

Smisk skrev:Jag uppfattar Illusionen som en som tål att bli emotsagd, jag tror du missuppfattat något. Pilatus däremot argumenterar ofta genom att hänvisa till "vad experter tycker" istället för att sätta sig in i och förstå vad som sägs tyvärr. Jag ser sällan att Pilatus argumenterar för något han själv har åsikter om han inte fått från andra.

Illusionen däremot har enormt genomtänkta resonemang och tänker själv enligt min uppfattning.
Det är inte konstigt att man sätter en gräns för när det är värt att fortsätta en dialog om man märker att den man för den med för en monolog som stutsar bollar från experter utan att veta vad bollarna är gjorda av ;)

Det är rätt mycket sånt på detta forum.


Detta postades i en tråd med titeln "Metafysik" och frågeställningen vad metafysik är för någonting.

Anser du att Smisk håller sig till ämnet besvarar denna fråga i detta flyttade inlägget, får du gärna ge en motivering till det. Så vitt jag kan se nämner inte ens Smisk någon enda gång ordet "metafysik" i detta inlägg. Att du själv ändå väljer att citera hela detta inlägg och flytta tillbaka det till tråden om "Metafysik" tycker jag är svårbegripligt. Det förefaller för mig osmakligt / visar på dålig stil. Om jag själv betett mig på sådant sätt skulle jag skämts.

Att jag inte är helt opartisk som moderator bestrider jag inte, men jag försöker inte avsiktligt ta ställning för eller emot någon särskild. Det här något som diskuterats flera gånger på det här forumet. Visst vore det önskvärt med mer konsekvent moderering...men det är också lättare sagt än gjort. Den typen av moderator som alla tycker är helt konsekvent existerar bara i fantasin tror jag.
Vad jag gör är vissa punktinsatser. Flyttar inlägg till off-topic ibland, då jag upplever att de inte håller sig till trådämne...men det betyder inte att alla andra inlägg nödvändigtvis håller sig till trådämnet. Vore det bättre med inga insatser alls? Det är klart man kan tycka det, men personligen är jag inte av den uppfattningen.

David Holmberg // rekoj
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Illusionen » 31 maj 2022 17:59

rekoj skrev:Att du själv ändå väljer att citera hela detta inlägg och flytta tillbaka det till tråden om "Metafysik" tycker jag är svårbegripligt.
Det förefaller för mig osmakligt / visar på dålig stil. Om jag själv betett mig på sådant sätt skulle jag skämts.

David Holmberg // rekoj


Du har mitt hedersord på att detta är mitt sista inlägg här på FF.

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 31 maj 2022 18:05

Illusionen skrev:
rekoj skrev:Att du själv ändå väljer att citera hela detta inlägg och flytta tillbaka det till tråden om "Metafysik" tycker jag är svårbegripligt.
Det förefaller för mig osmakligt / visar på dålig stil. Om jag själv betett mig på sådant sätt skulle jag skämts.

David Holmberg // rekoj


Du har mitt hedersord på att detta är mitt sista inlägg här på FF.

/Illusionen


Det är tråkigt att höra. Jag önskar dig oavsett lycka till i fortsättningen. Jag lämnar mitt nummer om du vill diskutera vidare via telefon

/David / rekoj
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Pilatus » 31 maj 2022 18:48

Illusionen skrev:Du har mitt hedersord på att detta är mitt sista inlägg här på FF.

Illusionen, jag är säker på att både rekoj och du själv försöker föra en god diskussion utan att avsiktligt vara sårande. Men diskussioner handlar ofta om att bryta olika uppfattningar mot varann.

Vi får våra smällar ibland och det kan ju kännas. Det väsentliga just nu är att du inte på något sätt skall känna dig uppmanad att lämna forumet. Alltså inga gula kort!

yellow card.jpg
yellow card.jpg (20.16 KiB) Visad 4969 gånger
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 12 jul 2022 22:00

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Detta kan också kontrolleras av Pilatus, då alla moderationsåtgärder loggas och är synliga för övriga moderatorer.

Det händer att jag läser någon äldre tråd och städar sådant som trasiga länkar som inte kan åtgärdas. Några få postningar av Cawi kan ha städats bort om de helt saknat innehåll i en räcka av postningar. Men ingenting av det som Cawi antyder. Jag vet inte riktigt i vilket sammanhang Cawis postningar kan ha stört, kanske i konflikten med Lynx. Om något flyttades då är jag osäker på.


Cawi fick något inlägg raderat för några år sen för att det var personangrepp gentemot lynx. Möjligt att åtgärd kan ha vidtagits honom vid något annat tillfälle också, men om jag raderat något har jag i så fall också informerat om det i den publika moderationsloggen. Men det handlar då om enstaka inlägg som raderats, och det är inget som skett i närtid.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Anders » 25 aug 2022 06:18

Varför är MLW’s tråd om upplysning och sedvänjor låst? Bra om och kutym att en moderator skriver ett inlägg innan denne låser.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 25 aug 2022 08:36

Anders skrev:Varför är MLW’s tråd om upplysning och sedvänjor låst? Bra om och kutym att en moderator skriver ett inlägg innan denne låser.


Ett inlägg skrevs innan tråden låstes där det gavs en förklaring till varför tråden stängdes ned. Klicka fram till sista inlägget i den tråden så ser du. Vill du att det ska skrivas någon annan stans?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Pilatus » 25 aug 2022 09:35

Anders skrev:Varför är MLW’s tråd om upplysning och sedvänjor låst? Bra om och kutym att en moderator skriver ett inlägg innan denne låser.

Där står: Men detta har inte längre med trådens ämne att göra. Så jag föreslår att vi återgår till den upplysningsfilosofiska villfarelsen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav Anders » 25 aug 2022 09:51

Hm, det inlägget låg inte sist då jag läste, kan ha varit ngt med min browser. Nu ser det det helt ok ut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 26 aug 2022 18:30

Pilatus skrev:
Anders skrev:Varför är MLW’s tråd om upplysning och sedvänjor låst? Bra om och kutym att en moderator skriver ett inlägg innan denne låser.

Där står: Men detta har inte längre med trådens ämne att göra. Så jag föreslår att vi återgår till den upplysningsfilosofiska villfarelsen.


Detta var däremot inte den primära motiveringen till att tråden stängdes. Primära orsaken handlade om att det inte är acceptabelt med trådtitlar som propagerar för viss ståndpunkt. Till exempel ståndpunkten om att upplysningsfilosoferna led av villfarelse.
Vissa titlar kan dock vara gränsfall, och tolkas på olika sätt. Man skulle t ex kunnat tolka även denna trådtitel i en mer neutral bemärkelse, om man menar att det finns en okontroversiell allmän konsensus kring upplysningsfilosofiska villfarelser. Helt okomplicerat är det inte. Men i det här fallet handlade det då om kombinationen av både en tveksam titel samt många off-topic inlägg som gjorde att beslut fattades om att låsa tråden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster