Har ni stängt av lösdrivaren?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 23 feb 2012 23:54

Andreas skrev:Eller vet du mer än jag, var det på väg att läggas ned? Det är helt i Johans händer i så fall. Men nu har han ju lämnat bollen till dig och även jag föreslog dig som moderator till honom när jag besökte honom i september. Men ta det lite lugnt nu så att du inte framträder som Bildt eller annan arrogansmästare, för det är skenmästeri, även om han säkerligen i sin yrkesroll som utrikesminister har beaktansvärda kunskaper.
Aha! Calle är förvisso en speciell figur, men jag har inga ambitioner att gå i hans fortspår ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2012 00:02

Jag ger mitt fulla stöd till Andreas argument.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 00:04

Andreas skrev:Eller vet du mer än jag, var det på väg att läggas ned?[...]
Nej, jag kan bara konstatera att Johan verkar ha ganska mycket annat för sig. Många järn i elden - precis som jag. Fullt upp här i livet. En annan ambition som jag tyckt mig skönja (här får han rätta mig om jag har fel) är att forumet ska bli större och och även kunna hålla tämligen hög nivå i vissa trådar. Av den anledningen är det antagligen viktigt att andra som läser det vi skriver ser att det går bra att göra så utan att den intressanta diskussionen ska bli avbruten av något personligt påhopp, trams eller något helt annat. Vidare ska självklart forumet välkomna allt sorters människor, men det betyder inte att all sorts beteende är välkommet. Vissa ämnen och trådar bör dock ha högt till tak vad avser detta. Ungefär som "fritt forum" på Cognito. Jag har lyckats harva mig igenom hundratals inlägg i filosofiska trådar på Cognito utan att något personligt påhopp, trams eller annat dykt upp. Jag vet inte om det beror på skribenterna eller på moderatorerna eller både och - men det fungerar i alla fall. Förhoppningen är att så även ska bli med FF.

Men som sagt, jag diskuterar gärna detta och massor med annat som har med forumet att göra - inom ramen för en respektfull och hänsynstagande dialog.

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 24 feb 2012 00:05

Well mjo det är ju alltid bra att lära sig, men när man verkligen lärt sig så ligger det i en annan dimension än skrivandet, eller? Och i den dimensionen så är den andliga kontakten (vill avdramatisera ordet andligt) med skogsälvan, lösdrivaren, harald davidsson, avantgardet och andra stjärnor på ff himlen och dess levande solar det som fyller det mesta. Utan förkroppsligande inget forum.

Sketet med skogsälvan nu. Så är det bara, prata bara om annat om du inte håller med.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 00:25

Andreas skrev:Well mjo det är ju alltid bra att lära sig, men när man verkligen lärt sig så ligger det i en annan dimension än skrivandet, eller? Och i den dimensionen så är den andliga kontakten (vill avdramatisera ordet andligt) med skogsälvan, lösdrivaren, harald davidsson, avantgardet och andra stjärnor på ff himlen och dess levande solar det som fyller det mesta. Utan förkroppsligande inget forum. Sketet med skogsälvan nu. Så är det bara, prata bara om annat om du inte håller med.
Jo, det var ju det jag menade. Att det ska vara högt till tak i vissa ämnen och trådar, medan andra ska kunna hållas på en mer skärpt eller seriös nivå. På så sätt kan alla trivas. Jag kan underhållas mycket av "andliga" inlägg, lära hur andra tänker och ser på världen, samt få en hel del intressanta uppslag på "utanför boxen tänk" etc, men om man diskuterar en viss fråga. Låt säga tidens beksaffenhet, så är det inte så bra om en och samma person klistrar in en andlig dikt mitt upp i allt, oavsett vad men tidigare diskuterade. Visst finns de många som håller en hög nivå inom "andliga diskussioner", och visst ska de kunna mixas med andra ämnen, men samtidigt funkar det inte om alla trådar slutligan mynnar ut i samma (t.ex. andliga) diskussion.

Men jag ska självklart ha en tät dialog med Johan om saken så att vi är överens om vad fokus ska ligga.

Min moderering kommer först och främst handla om att "flytta" felpostade trådar, samt så långt jag kan förhindra en allt för otrevligt ton, i enlighet med de regler som gäller för forumet samt det vi alla som skriver här accepterade när vi registrerade oss. Vidare ska jag kolla på själva systemet och användarvänligheten. Har en del att lära - intressant med hur det är uppbyggt!

Jo jag tycker också om det lilla jag lärt känna av den person som fanns bakom Skogsälvan. Mycket tråkigt att hon valde att lämna forumet. Inte tu tal om det. Samtidigt respekterar jag hennes beslut.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2012 00:54

men samtidigt funkar det inte om alla trådar slutligan mynnar ut i samma (t.ex. andliga) diskussion.

Samma sak känner jag när samtliga trådar mynnar ut i solipsistiska liknande fenomen och infallsvinklar på samtliga trådar som du postar. Ifrågasättande som förstör en tråds kontext. bara för att man använder sig av vackra filosofiska termer, så innebär det inte att alla motfrågor är lämpliga för frågans kontext.

Din syn på att andliga infallsvinklar är oftopic får stå för dig,
jag har noterat och provat var du slutar att svara, och din signal är klar och tydlig.
Ett hånande av vissa personers inlägg (uppenbart för mig). Vilket gör dig olämplig som moderator.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 01:01

Marko skrev:
men samtidigt funkar det inte om alla trådar slutligan mynnar ut i samma (t.ex. andliga) diskussion.

Samma sak känner jag när samtliga trådar mynnar ut i solipsistiska liknande fenomen och infallsvinklar på samtliga trådar som du postar. Ifrågasättande som förstör en tråds kontext. bara för att man använder sig av vackra filosofiska termer, så innebär det inte att alla motfrågor är lämpliga för frågans kontext.

Din syn på att andliga infallsvinklar är oftopic får stå för dig,
jag har noterat och provat var du slutar att svara, och din signal är klar och tydlig.
Ett hånande av vissa personers inlägg (uppenbart för mig). Vilket gör dig olämplig som moderator.
Jo, har jag startat tråden själv så är det väl inte allt för konstigt att den kan mynna ut i det. För övrigt är det oftast inte jag som drar upp solipsismen igen i alla mina trådar utan i flera fall har faktiskt du gjort det, i tron om att det är det som är ämnet - jag har försökt diskuterat andra saker.

I tex. min tråd Evidens för en yttre värld skriver du

Marko skrev:att du skulle gå där och fundera runt en solipsism sen du var fem år gammal, är inte mitt problem,
jag anser att det är totalt meningslöst och förvirrat.

(?) du drar alltså upp solipsismen i den tråden - inte jag.

Om jag är olämplig som moderator eller ej låter jag Johan bedöma. Jag vet att du är extremt arg på mig Marko.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2012 01:14

Om jag är olämplig som moderator eller ej låter jag Johan bedöma. Jag vet att du är extremt arg på mig Marko.

Vad johan tycker om dig som moderator förändrar inte min syn på vad jag tycker.
Jag är inte extremt arg, jag gillar inte snack bakom folks ryggar.

Andreas säger vad han tycker och tänker, lösdrivaren gjorde det med, de flesta här säger verkligen vad dom tycker och tänker.. dock ser jag inte att du gör det...

respekt får man efter vad folk tycker,
kanske du kan få det med tid, vem vet.

En sak noterade jag med, misstänker starkt att du var en bidragande orsak till varför skogsälvan sa upp sitt konto.

nej, du har alltid samma fråga, är det din ontologiska syn, sen följer något i stil med att det ligger i människans mind, ifrågasätter ofta med samma metoder..inget går att bevisa, ja vi vet det... efter tvåtusen rader av samma infallsvinkel

låt en tråd och tankar få växa istället för att bromsa upp dom med meningslösa kommentarer som inte leder till något.
du klagar på andliga infallsvinklar, men kastar sten i ett glashus imo

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 01:22

Marko skrev:Vad johan tycker om dig som moderator förändrar inte min syn på vad jag tycker.
Jag är inte extremt arg, jag gillar inte snack bakom folks ryggar.

Snack bakom folks ryggar? Jag har väl verkligen sagt till lösdrivaren vad jag tyckte om det han skrev? Nu hittar du på! Vänligen sluta med det. Finns ingen anledning att förtala mig. Det gagnar ingen.

Marko skrev:Andreas säger vad han tycker och tänker, lösdrivaren gjorde det med, de flesta här säger verkligen vad dom tycker och tänker.. dock ser jag inte att du gör det...
Jag säger också vad jag tycker, men jag håller mig till forumets regler, det gjorde inte lösdrivaren.

Marko skrev:respekt får man efter vad folk tycker,
kanske du kan få det med tid, vem vet.
Just det! Det gäller alla.

Marko skrev:En sak noterade jag med, misstänker starkt att du var en bidragande orsak till varför skogsälvan sa upp sitt konto.
Nu är du bara oförskämd.

Marko skrev:nej, du har alltid samma fråga, är det din ontologiska syn, sen följer något i stil med att det ligger i människans mind, ifrågasätter ofta med samma metoder..inget går att bevisa, ja vi vet det... efter tvåtusen rader av samma infallsvinkel
Nej då, läs lite andra trådar så ser du att jag har ställt många olika frågor. Men visst - jag är intresserad av ontologi och fenomenologi. Hur så?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2012 01:22

Ta tillbaka lösdrivaren och be skogsälvan om förlåt.
så stiger du i grad och respekt.

Men visst - jag är intresserad av ontologi och fenomenologi. Hur så?

och andra är intresserade på frågor ur andliga perspektiv..

jag var inte oförskämd, sa vad jag tror är sant.. det är väl i filosofins anda ?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 feb 2012 01:31

Johan och Fredrik,

Hoppas det ska bli bra det här. Men jag känner mig inte helt trygg med Fredrik som moderator. Han har flera goda egenskaper, som att vara sansad, diplomatisk och försiktig. Fredrik kan tänka logiskt och förstår sig på vetenskaplig metodik. Men han är inte en god människokännare, upplever jag.

Fredrik som moderator, kanske kan bli bra. Men jag tycker inte han ska ha några större maktbefogenheter. Jag tycker till exempel inte att han ska rätt att stänga av medlemmar härifrån på eget bevåg. (Nu verkar han inställd på att inte göra det heller, och det tycker jag känns bra!)

Enklare moderering som att flytta trådar som "hamnat fel", det uppskattar jag. Såg idag en tråd som postades i filosofi-delen, med senare blev flyttad till religion/andlighet. Fredriks förtjänst? Det var bra gjort tycker jag, kändes som ett rimligt beslut.

Sen det här med att ta bort eller flytta off-topic, ja det känns också som det skulle kunna göra gott ibland. Men redan här blir det mer känsligt. I en tråd t.ex. reagerade jag på att Fredrik påstod att ett inlägg var off-topic (nåt Marko skrev om yttre värld, har jag för mig), medan jag tyckte att det inte direkt var mer off-topic än något annat.
Och själv hör jag väl till de som föredrar en mer liberal moderering rent allmänt. Var ganska nöjd med hur vi hade det. Men visst har ni nån bra strategi för att locka mer bra människor hit, utan att allvarligt förstöra för de som redan är här, så är jag öppen för förslag.

Nu har allvarlig skada skett, upplever jag. Med både lösdrivaren och Skogsälvan borta, det känns bekymmersamt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 01:36

Marko skrev:Ta tillbaka lösdrivaren och be skogsälvan om förlåt.
så stiger du i grad och respekt.

Men visst - jag är intresserad av ontologi och fenomenologi. Hur så?

och andra är intresserade på frågor från andliga perspektiv..

jag var inte oförskämd, sa vad jag tror är sant.. det är väl i filosofins anda ?
Du är oförskämd när du skriver att jag går bakom folks rygg och insinuerar att jag skulle ha något med Skogsälvans avslutade konto att göra. Jag gjorde Johan uppmärksam på att lösdrivaren ägnade inlägg åt att ifrågasätta min psykiska hälsa i de trådar där jag ville diskutera ontologiska frågor. Johans reaktion var att avsluta lösdrivarens konto. Du får fråga Johan hur han resonerar. Jag har aldrig bett Johan att stänga av lösdrivaren. Däremot stödjer jag Johan i det beslutet då lösdrivaren inte höll sig till forumets regler. Om du är intresserad av andlighet så ska väl du kunna diskutera det utan att, tex, jag avbryter med annat? Samma sak på ontologi-diskussioner. Vad är det för avancerat med det? Jo, i filosofin anda ligger det även att ifrågasätta det som påstås vara sant!

Det är Johan som bestämmer om lösdrivaren ska få sitt konto startat igen, så även vad gäller Skogsälvan. Jag kommer inte att ägna mig åt deletande av andras konton så länge inte Johan vill att jag även ska ansvara för sådant. Det beror i sin tur på hur mycket tid jag har till att lägga ner på forumet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 01:47

rekoj skrev:Johan och Fredrik,

Hoppas det ska bli bra det här. Men jag känner mig inte helt trygg med Fredrik som moderator. Han har flera goda egenskaper, som att vara sansad, diplomatisk och försiktig. Fredrik kan tänka logiskt och förstår sig på vetenskaplig metodik. Men han är inte en god människokännare, upplever jag.

Fredrik som moderator, kanske kan bli bra. Men jag tycker inte han ska ha några större maktbefogenheter. Jag tycker till exempel inte att han ska rätt att stänga av medlemmar härifrån på eget bevåg. (Nu verkar han inställd på att inte göra det heller, och det tycker jag känns bra!)

Enklare moderering som att flytta trådar som "hamnat fel", det uppskattar jag. Såg idag en tråd som postades i filosofi-delen, med senare blev flyttad till religion/andlighet. Fredriks förtjänst? Det var bra gjort tycker jag, kändes som ett rimligt beslut.

Sen det här med att ta bort eller flytta off-topic, ja det känns också som det skulle kunna göra gott ibland. Men redan här blir det mer känsligt. I en tråd t.ex. reagerade jag på att Fredrik påstod att ett inlägg var off-topic (nåt Marko skrev om yttre värld, har jag för mig), medan jag tyckte att det inte direkt var mer off-topic än något annat.
Och själv hör jag väl till de som föredrar en mer liberal moderering rent allmänt. Var ganska nöjd med hur vi hade det. Men visst har ni nån bra strategi för att locka mer bra människor hit, utan att allvarligt förstöra för de som redan är här, så är jag öppen för förslag.

Nu har allvarlig skada skett, upplever jag. Med både lösdrivaren och Skogsälvan borta, det känns bekymmersamt.
Tack för dina ärliga och tydliga synpunkter. Du har helt rätt. Jag kommer inte att ägna mig åt att ta bort medlemmar. Inte heller föreslå vilka som ska tas bort. Jodå, jag har koll på folk, men jag håller inte alltid med allt och alla. Jag kom tyvärr in lite olyckligt i moderatorrollen då den blandas ihop med lösdrivarens avstängning. Det var synd, men sådant är livet. Man kan inte vinna alla strider. Jag har inte som mål att förstöra forumet, utan på ideell basis istället se till att det finns kvar! Självklart träder jag tillbaka om det är så att man inte vill ha mig som moderator. Det är inte så viktigt för mig i sak. Mest en fritidssysselsättning. Det är uppenbarligen så att flear här på forumet lärt känna varandra och haft förtroliga dialoger med varandra i olika ämnen och trådar, vilket skapat en stark gruppkänsla och gemenskap och så kommer freddemalte och vill ha ordning och reda i åtminstone filosofiavdeningen. Det var inte så lyckat. Vi får helt enkelt avvakta och se hur Johan ser på det hela.

Jag har aldrig sett forumet som en "personlig oas", eller en plats att får "prata en stund" etc utan enbart som ett sälle att diskutera intressanta ämnen. Nu står det klart för mig att många av er upplever FF som något helt annat. Det upptäckte jag nog lite för sent. Jag ska höra med Johan hur han vill ha det så återkommer jag.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 feb 2012 13:08

Spontant blev jag glad när jag läste ditt inlägg. Som sagt, vi får avvakta och höra vad Johan säger.

Erinrar mig om det lilla jag läst psykologi. Att det finns två sätt att bedöma information, genom tanke och genom känsla - och dessa två står i kontrast mot varandra. Om jag får spekulera, kan det kanske ha blivit så att Cogito blivit lite av "tankarnas högborg" och  filosofiforum blivit lite av "känslornas högborg" (trots att Zokrates kallar de flesta av oss för känslolösa halvbotar ;)).
Nu tycker jag det borde få finnas rum för både tanke och känsla. Det vore t.ex. synd om tankemänniskor "skräms" bort härifrån om det är för känslobetonat. Likaså, tvärtom. Bästa är väl om alla kan känna sig välkomna - och för detta kan det behövas god moderering.

Jag kan själv känna att jag varit lite orättvis när jag sagt att jag upplevt att allt varit bra. Till stor del menade jag att det har fungerat bra för min egen del på sistone. De trådar som jag själv startat och upplevt viktiga, har kunnat hållas relativt fria från off-topic. Men jag vet ju att när folk skriver (vad jag upplever vara) off-topic i de trådar jag engagerar mig i, blir jag irriterad. När jag upplever att off-topic hamnat i intressanta trådar har jag ibland försökt avstyra detta, genom att besvara i ny tråd - och det har funkat ganska bra. (Anledningen till att jag upplevt att det funkat för mig har nog och göra med att jag är mer känslomänniska än tankemänniska.)
Jag kan dock förstå att andra inte upplevt att det funkat bra. Alltså som när du Fredrik startat en tråd och upplevt att du fått en massa off-topic svar. En väl avvägd moderering, att hitta god balans, borde kunna styra undan lite av detta. En aktiv off-topic moderering borde kunna göra gott. Ingen ska behöva känna sig "överkörd" (men ingen kan heller förväntas få ha det precis som den själv vill).
Jag tycker det känns bra med en freddemalte som kommer och "vill ha ordning och reda", men inte om han ska förvandla forumet från "känslohögborg" till "tankehögborg" - det bör finnas plats för alla.

Det kan nog bli bra. Nu förslag om att släppa tillbaka lösdrivaren men inte låta honom skriva i filosofidelen. Ett intressant och konstruktivt försök till att hitta lösning, upplevde jag det som.

Tycker det här är intressant och viktigt, jag är gärna med och "tycker till". Men nu måste jag tyvärr släppa det här och ägna mig åt annat ett tag (tenta imorrn :()!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2012 18:02

Låter lovande rekoj. Min förhoppning är att så många som möjligt ska trivas och att vi skribenter kan samexistera på forumet inom ramen för ett respeltfullt och trevligt förhållningsätt och att reglerna kan efterföljas.

Vi får se hur det landar. Japp nu ska jag få lite mat. Befinner mig på övervak på hjärtavdelningen, Karlskrona Lasarett. En ny erfarenhet i livet.

Återgå till "Feedback"