Har ni stängt av lösdrivaren?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 feb 2012 13:31

Zokrates. Jag vet att du är van vid lösdrivarens språkbruk. Hade det varit mer okej att någon skrev:

Tål du inte humor? Förlåt mig, det var faktiskt ett skämt, men jag får faktiskt fantasier om hur en kvinna med ditt ursprung ser ut. Senaste tiden har jag tänkt på sex ofta, men alltså jag har läst undersökningar på (referenslista) att det är normalt och min fantasibild av din mamma och pappa ihop triggade mig på något underligt sätt. Jag blev ändå mer nyfiken.

Varför detta "ha ha" hela tiden? Ta mig på allvar.

Jag tänker inte tolerera att du trakasserar mig.

Det är ungefär vad lösdrivaren skriver, men han gör det på sitt sätt.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 feb 2012 13:37

Zokrates skrev:
Marko skrev:funderar på om inte zokrates också blivit avstängd,
men mina funderingar brukar alltid bli fel, inte min starka sida att tänka bra.
det var ju några timmar sedan han skrev..

sen funderar jag på när jag ska bli avstängd, skriver för mycket och tar plats,
nuddle står väl på tur, då han pratar om religion mer än om filosofi runt religion.

Ja, jag angriper väl mest extremister, om någon moderator hade gillat högerpolitik skulle jag varit
avstängd för länge sen, när jag kritiserar personer brukar det vara väldigt generellt med få undantag
då och då men mest som svar på tal..

blev mest bara orolig, tänkte framåt och funderade på vem och när folk kan bli avstängda.
Vad är det för skillnad på att angripa extremister och rasism, det är en moraltvist.
vem har rätt att få säga vad man tycker ska bli sagt ?

Hände mig tidigare att jag la mig i rasistiska uttalanden (som jag uppfattade det som) och slängde ut mig tredje parts argument som att jag ser rasister som ointelligenta.. i princip säger jag att jag tycker en person är dum i huvvet.
jag riskerar inte att bli avstängd, håller mig i en moral som gäller och förvränger orden till att bli allmängiltiga.
jag borde bli varnad och utkastad som lösdrivaren.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 feb 2012 14:02

Den här typen av problem ser jag när det gäller öppna forum och när man pratar om hacking.
Tex är vissa amerikanare väldigt restriktiva, det gäller att använda rätt ord, så att man inte blir utkastad.

I Finland är hacking/cracking helt tillåtet för personligt bruk, du får hacka en dvd eller win7, och göra vad du vill med koden du köpt. bara det sker för personliga och utvecklingsändamål. Finnar brukar sällan klaga på vilka ord man använder.

Moralen är olika, och beroende på vem som får bestämma så blir man utkastad eller uppskattad.

Angelina

Inläggav Angelina » 21 feb 2012 16:28

Skogsälvan skrev:Känns det bra nu Angelina?...

Var det därför du kom tillbaks?

Ja, det känns jättebra. Absolut, hämnden är ljuv, skrattar bäst som skrattar sist etc.

Jag utgår ifrån att det var dig själv du talade om i dina följande poster, för det var inget jag kunde relatera till personligen. Du är säkert en fin tjej du med när allt kommer omkring och jag har inga intentioner att skapa bråk i onödan. Vanligt hyfs är jag helt nöjd med.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 feb 2012 18:39

Att på allvar "tycka att hämnden är ljuv" är ett groteskt primitivt underutvecklat stadie som skulle ha utplånats för tusental år sedan om det inte fanns människor som tyckte synd om dessa stackars ynkedomar som ändå kallar sig människor. Jag trodde att du hade kryat på dig, Angelina. Nåväl. Jag hoppas att du gör det iallafall.

Angelina

Inläggav Angelina » 21 feb 2012 19:36

Skogsälvan skrev:Att på allvar "tycka att hämnden är ljuv" är ett groteskt primitivt underutvecklat stadie som skulle ha utplånats för tusental år sedan om det inte fanns människor som tyckte synd om dessa stackars ynkedomar som ändå kallar sig människor. Jag trodde att du hade kryat på dig, Angelina. Nåväl. Jag hoppas att du gör det iallafall.

Men lilla gumman, är det inte dags att lägga ner nu?
*blind*

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 feb 2012 19:41

Nope baby, med din gulliga lilla huggtand. Jag vet precis var jag står. Och jag står väldigt stadigt.

Angelina

Inläggav Angelina » 21 feb 2012 21:54

Skogsälvan skrev:Nope baby, med din gulliga lilla huggtand. Jag vet precis var jag står. Och jag står väldigt stadigt.

Fang Q.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 21 feb 2012 22:27

Oklanderligt att stänga av lösdrivaren med de citat som Zokrates visade som motivation. Känns lite trist, men jag litar på Johans omdöme ändock. Tycker att omstruktureringen till att bara visa filosofidelen på annonsplats har fungerat bra. Det kan på tid föra med sig något gott om Freddemalte engagerar sig i den biten. Gott som i ett lyft i att bjuda in ytterligare kompetens genom att låta intellektuell hederlighet lysa starkare på annonsplats. Samtidigt kan bitterhet vittra sönder det mesta. Och rent konkret manifestera sig i att vi fiskar upp nya hajar i vårt nät.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 feb 2012 22:54

tycker att omstruktureringen till att bara visa filosofidelen på annonsplats har fungerat bra.

Det är väl bara du som har gillat det ?
Alla jag sett har klagat,

jaja.. this is the world of fantasy... och det bevisar ni bra..

själv har jag inte sett startsidan på flera månader,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 11:06

Vid närmare eftertanke inser jag att det som skedde här var bra. Tack Angelina. Nu har jag beslutsamheten och med den kommer styrkan. Jag kommer göra vad jag kan för att typer som innerligt njuter att hämnden är ljuv ska få utökad bekantskapskrets av typer med liksinnade karaktärsdrag. En del kallar det stadiet helvetet. Jag ser det ungefär som ett forum på nätet, förutom att du kan inte bli utkastad. Först när du inser djupt inombords hur fel det här beteendet är så blir du fri. Finns inte utrymme för nåd, tyvärr. Det här är inte personligt riktat till dig Angelina. Jag förstår vad jag måste göra för genomgripande förändring, även om det bär mig emot.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 22 feb 2012 13:01

"Lösdrivaren" var ett nytt konto av samma användare som "Suchanother" som blev avstängd enligt forumets regler. Jag såg mellan fingrarna och valde att ignorera problemen vilket fick till följd att jag svek andra användare på forumet. Jag har nu tagit mitt ansvar och stängt av även detta konto. Förstår att det finns en social gemenskap som uppstått här, men jag måste underordna detta forumets regler och möjligheten att andra användare ska kunna registera sig och använda forumet.

Reglerna skrev:Då det är omöjligt att lägga en ”nivå” på vad som anses vara OK i form av personangrepp så praktiseras användarrelativ moderering. Vad som är personangrepp eller ”grovt språk” för en användare, kan vara en jargong eller ett naturligt sätt att föra sig för någon annan. Jag har inte för avsikt att lägga mig i en diskussion som förs på en viss ”nivå” där alla finner det bekvämt och naturligt.

Av denna anledning kan det vara klokt att vara på sin vakt när man tilltalar nya eller okända användare, eller användare  man vet med sig att de inte accepterar samma hårda klimat. Alla användare har rätt att säga ifrån när klimatet blir för hårt samt att kontakta moderator om utfärdande av varning är önskvärt. Användare har även rätt att göra detta även om användaren inte själv är tilltalad.

Sedan går det till så här:

Varning #1 utfärdas, inga fler åtgärder.

Varning #2 utfärdas, och kontot stängs av 1 månad.

Varning #3 utfärdas, och kontot blir permanent avstängt.

Notera att man således inte kan jämföra sina egna insatser med andras insatser. Åtgärder är enbart baserade på hur andra användare mottar informationen. För att detta inte ska missbrukas så har jag som moderator en minimal subjektiv roll att fungera som domare, och som sådan avgöra huruvida det är ett relevant regelbrott det är frågan om, eller om det är frågan om ett missförstånd eller bara ett försök att få en användare avstängd utifrån någon annan orsak. Denna subjektiva insats måste finnas där, men ska vara så liten som möjlig.

Detta system kan få till följd att en person som generellt sett beter sig bättre än andra kan komma att bli avstängda om denna person vid upprepade tillfällen riktar sig med personangrepp till en person som har låg tolerans. Där har varningen en funktion, och den ska tas på allvar.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 feb 2012 13:12

det är inte förbjudet att återregistrera sig?
och du tillåter inte folk att ta bort sina konton vilket är en stor skam !
Det begränsar en människas frihet att påverka sin existens på nätet.

det är du som VILL behålla döda och gamla konton,.

jag har två konton, många andra har det

bara ett svepsjäl ?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 13:29

Johan. Jag hoppas att du vet att jag tycker innerligt om dig (det är inget fjäsk) och har förståelse för att våra beslut tycks gå isär här.
Jag kan inte acceptera ett en hämndlysten människa som så väl känner till forumets medlemmar efter ett uppehåll hoppar in här med intentionen att skada. Läs gärna hennes hälsning på mötesplatsen. Är hon intresserad av filosofiska diskussioner? Nej. Vet hon hur lösdrivaren tickar? Ja. Hon har detta i sitt medvetande och väljer med vilje att provocera fram en situation som hon mycket väl vet hur lösdrivaren reagerar på för att sedan kunna anmäla honom, och nu mår hon jättebra.

Förstår du inte det skeva i det här så önskar jag få mitt konto avslutat och ser helst att mina inlägg raderas också.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 13:47

En del av oss som har varit här en längre tid förstår att lösdrivaren har en del trauma i botten. Men visst, Johan, du kan sopa det under mattan och stänga av dess yttringar. Jag tycker att det är ett väldigt oklokt beslut och saknar medmänskliga värderingar - ungefär som nolltoleransen i usa där uteliggare förvisas bort från den öppna ytan. För att inte tala om Singapore. This is a fine city, som de säger. Fine betyder också böter i undermeningen. Kliniskt, behöver jag säga mer?

Återgå till "Feedback"