Forumets regler/moderering/policy

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 31 jul 2021 08:49

Tack för det, Pilatus :) Lyssna nu noga på vad rekoj har sagt. Han har lagt fram många klockrena poänger.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 31 jul 2021 10:49

lynx skrev:Tack för det, Pilatus :) Lyssna nu noga på vad rekoj har sagt. Han har lagt fram många klockrena poänger.

slutsats:
Det tillkommer inte en moderator att vidta åtgärder i en diskussion där denne själv är part i ett meningsutbyte, även då det finns goda skäl. Det är jag med på.

Men vi måste ha några enkla regler som alla förstår och som tillämpas med viss konsekvens. Illusionen har påtalat detta vid flera tillfällen. Det har varit ett ofta upprepat önskemål under forumets historia.

Jag lyssnar gärna på vad som framförts. (Men vad är klockrena poänger?)
Moderator

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav xion » 31 jul 2021 11:18

Pilatus skrev:
lynx skrev:Tack för det, Pilatus :) Lyssna nu noga på vad rekoj har sagt. Han har lagt fram många klockrena poänger.

slutsats:
Det tillkommer inte en moderator att vidta åtgärder i en diskussion där denne själv är part i ett meningsutbyte, även då det finns goda skäl. Det är jag med på.

Men vi måste ha några enkla regler som alla förstår och som tillämpas med viss konsekvens. Illusionen har påtalat detta vid flera tillfällen. Det har varit ett ofta upprepat önskemål under forumets historia.

Jag lyssnar gärna på vad som framförts. (Men vad är klockrena poänger? Usch!)


Ordet "poäng" låter nästan som ljudet av en klocka när man säger det. :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 31 jul 2021 11:20

:lol: :smt049 Åh jo, nog vet du vad som avses med klockrena poänger, Pilatus :) Visst får det gärna vara lite konsekvent, men inte alltför fyrkantigt. Jag betraktar ju detta som en plattform för personlig utveckling (vilket vi alla har möjligheten att åtnjuta). Någon kanske ser det som något självhävdelseställe genom att tävla i hur många kända namn man kan referera till, eller tävla lite i vem som käftar bäst. Det är fundamentalt viktigt att moderatorerna kan samarbeta och lyssna på varann. Som jag upplever det så lyssnar rekoj på dig, jag upplever inte att du lyssnar lika öppet på rekoj. Det upplever jag som något beklämmande. Nödgas jag välja enbart en moderator så får det bli rekoj, även om jag anser att du har potentialen att tillföra mycket som moderator. Jag har heller aldrig hört Illusionen bli irriterad på rekoj - däremot på dig. Jag vet att Illusionen är mycket känslig och ogillar skarpt allt som kan liknas vid oförskämdheter. Men det bästa är väl att Illusionen får prata för sig själv? Ha en fin dag!

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 01 aug 2021 10:53

lynx skrev:Jag är inte moderator - därför säger jag ni.


Jo, jag vet att du inte är moderator, och jag kräver inte av dig heller att du ska inta en sådan roll. Men om alla utgår från att frågan om hur forumet ska skötas är en angelägenhet som bara angår moderatorerna tror jag inte det kommer sluta väl. Att det finns medlemmar som faktiskt engagerar sig tror jag är viktigt...som nu då Xion och du uttryckt er syn på saken är jag mycket tacksam för. Vid andra tillfällen har det exvis varit Illusionen eller klorofyll eller Anders som gett feedback, så visst finns det även andra som också visat engagemang. Om alla struntade blankt i modereringen skulle jag tycka det var bekymmersamt. Men är inte en fråga om att ställa krav på någon enskild medlem.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 01 aug 2021 11:08

Pilatus skrev:Men vi måste ha några enkla regler som alla förstår och som tillämpas med viss konsekvens. Illusionen har påtalat detta vid flera tillfällen. Det har varit ett ofta upprepat önskemål under forumets historia.


Angående regler instämmer jag i princip, det är viktigt att ha. Men jag bävar en del inför svårigheten att komma överens om sådana regler. Sinom tid hoppas jag iaf att vi ska kunna få fram tydligare regler och riktlinjer för forumet
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 01 aug 2021 11:23

lynx skrev:Jag är inte för en hård moderering. Jag skulle föredra en kommentar i fetstil med en varning i tråden om att inte skärpning sker kommer inlägg förflyttas till offtopic-inläggtråden - till allmän beskådan och som moderator bör man försöka undvika att det går så långt och ha på fötterna för sitt agerande. Bara min åsikt. Alla har en dålig dag ibland. Även en moderator.


Jag är inte heller för hård moderering, men däremot anser jag det önskvärt med tydlig och konsekvent moderering. Att flytta eller ta bort inlägg, ge varningar och temporära avstängningar, är moderationsåtgärder som finns att tillgå, och jag tycker inte det finns anledning att undvika vidta sådana åtgärder när det är motiverat. Men samtidigt är det ju också vuxna människor som skriver här, som borde kunna ta ansvar själva, att man inte ska behöva vidta åtgärder särskilt ofta.

Ditt förslag om "kommentar i fetstil med en varning i tråden om att inte skärpning sker kommer inlägg förflyttas till offtopic-inläggtråden " är jag ingen anhängare av. Jag menar, hur ofta tror du det kommer hända att den som får varningen kommer vara överens med moderatorn om att den verkligen betett sig illa? Och om den varnade användaren inte är enig med moderatorn kommer ofta konsekvensen bli att användaren argumenterar emot moderatorn, och moderatorn kommer argumentera emot kritiken, och andra medlemmar kommer komma med synpunkter också, och vi har då med stor sannolikhet en tråd som blir helt urspårad (finns åtskilliga sådana trådar här på forumet att beskåda)...

Anledningen till att en tråd för off-topic inlägg skapades var för att flytta inlägg som inte håller sig till trådämnet, inte för att flytta inägg som bryter mot andra regler - sådan flytt av inlägg borde kunna få ske utan förvarning tycker jag
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 01 aug 2021 12:16

rekoj skrev:Jag är inte heller för hård moderering, men däremot anser jag det önskvärt med tydlig och konsekvent moderering. Att flytta eller ta bort inlägg, ge varningar och temporära avstängningar, är moderationsåtgärder som finns att tillgå, och jag tycker inte det finns anledning att undvika vidta sådana åtgärder när det är motiverat. Men samtidigt är det ju också vuxna människor som skriver här, som borde kunna ta ansvar själva, att man inte ska behöva vidta åtgärder särskilt ofta.

Ditt förslag om "kommentar i fetstil med en varning i tråden om att inte skärpning sker kommer inlägg förflyttas till offtopic-inläggtråden " är jag ingen anhängare av. Jag menar, hur ofta tror du det kommer hända att den som får varningen kommer vara överens med moderatorn om att den verkligen betett sig illa? Och om den varnade användaren inte är enig med moderatorn kommer ofta konsekvensen bli att användaren argumenterar emot moderatorn, och moderatorn kommer argumentera emot kritiken, och andra medlemmar kommer komma med synpunkter också, och vi har då med stor sannolikhet en tråd som blir helt urspårad (finns åtskilliga sådana trådar här på forumet att beskåda)...

Anledningen till att en tråd för off-topic inlägg skapades var för att flytta inlägg som inte håller sig till trådämnet, inte för att flytta inägg som bryter mot andra regler - sådan flytt av inlägg borde kunna få ske utan förvarning tycker jag

Bra tycker jag. Hur hård modereringen skall vara beror litet på situationen, jag delar Illusionens kritik att inte tolerera oprovocerade grova kränkningar. Notoriska utflykter som inte på något sätt anknyter till trådämnet bör motivera att inlägg flyttas.
Alltså helst klara regler och en tydlig praxis som känns rimlig.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anders » 02 aug 2021 08:07

Tydliga, nedskrivna regler.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 03 aug 2021 10:46

Pilatus skrev:Bra tycker jag. Hur hård modereringen skall vara beror litet på situationen, jag delar Illusionens kritik att inte tolerera oprovocerade grova kränkningar. Notoriska utflykter som inte på något sätt anknyter till trådämnet bör motivera att inlägg flyttas.
Alltså helst klara regler och en tydlig praxis som känns rimlig.


Jag håller med om att grova kränkningar inte bör tillåtas. Men så kan man fråga vad som är en grov kränkning. Att bara påstå att någon inte förstår och gör logiska felslut är knappast exempel på grov kränkning. På ett filosofiforum tycker jag toleransnivån borde vara ganska hög, om forumet ska vara värt namnet.. Men viss gränsdragning behöver göras.

Grova kränkningar tycker jag dock inte borde flyttas till off-topic-tråd. Är det allvarliga överträdelser av regler borde inlägg raderas direkt. Är det mindre allvarligt men fortfarande något som bedömts som överträdelse kan ett alternativ kan vara att starta en "soptunnan"-tråd..dit inlägg som bryter mot regler kan flyttas, och som sedan rensas/raderas inom några dagar. Det ger den som har inlägg flyttat till "soptunnan" möjlighet att antingen överklaga eller spara och omformulera sitt meddelande, innan inlägget därefter raderas.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Illusionen » 03 aug 2021 18:01

Om forumet har som målsättning att vara seriöst (”tas på allvar och respekteras”) tror jag
det är fel ansats att diskutera nivån på kränkningar som tolereras. Kränkningar hör öht inte
hemma på ett filosofiforum, och skall därför ej accepteras enligt min åsikt.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=F5zg_af9b8c
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 03 aug 2021 22:45

Illusionen skrev:Om forumet har som målsättning att vara seriöst (”tas på allvar och respekteras”) tror jag
det är fel ansats att diskutera nivån på kränkningar som tolereras. Kränkningar hör öht inte
hemma på ett filosofiforum, och skall därför ej accepteras enligt min åsikt.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=F5zg_af9b8c


Så vitt jag vet har ingen heller argumenterat för att kränkningar bör tillåtas. Men även om man har en regel som säger att det inte är tillåtet att kränka någon annan, måste man ju då någon stans göra en gränsdragning mellan vad som kan anses vara en kränkning och vad som inte är en kränkning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 03 aug 2021 23:12

Illusionen skrev:Om forumet har som målsättning att vara seriöst (”tas på allvar och respekteras”) tror jag det är fel ansats att diskutera nivån på kränkningar som tolereras. Kränkningar hör öht inte hemma på ett filosofiforum, och skall därför ej accepteras enligt min åsikt.

Det är en god tanke att vi skall vara seriösa och använda en hygglig umgängeston. Men det händer här och överallt i samhället att (negativa) känslor kommer in i samtalet. Det tror jag inte är möjligt (eller önskvärt) att försöka styra. Men vi kan ju sträva efter att hålla samtalet på en civiliserad nivå. Det finns en knapp [Rapportera detta inlägg] som kan användas.

Jag är för skrivna regler som kan accepteras av alla forumdeltagare. Däri bör ingå att grova kränkningar inte är accepterade.
Moderator

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav xion » 04 aug 2021 06:03

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Om forumet har som målsättning att vara seriöst (”tas på allvar och respekteras”) tror jag det är fel ansats att diskutera nivån på kränkningar som tolereras. Kränkningar hör öht inte hemma på ett filosofiforum, och skall därför ej accepteras enligt min åsikt.

Det är en god tanke att vi skall vara seriösa och använda en hygglig umgängeston. Men det händer här och överallt i samhället att (negativa) känslor kommer in i samtalet. Det tror jag inte är möjligt (eller önskvärt) att försöka styra. Men vi kan ju sträva efter att hålla samtalet på en civiliserad nivå. Det finns en knapp [Rapportera detta inlägg] som kan användas.

Jag är för skrivna regler som kan accepteras av alla forumdeltagare. Däri bör ingå att grova kränkningar inte är accepterade.


Den som modererar bör ha "fingertoppskänsla".
Somliga kan känna sig kränkta för minsta lilla.
En bra grundregel är att diskutera sak, inte person.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 04 aug 2021 09:44

xion skrev:
Pilatus skrev:Jag är för skrivna regler som kan accepteras av alla forumdeltagare. Däri bör ingå att grova kränkningar inte är accepterade.

Den som modererar bör ha "fingertoppskänsla". Somliga kan känna sig kränkta för minsta lilla. En bra grundregel är att diskutera sak, inte person.

Visst, vi är alla i olika grad känsliga för pejorativa ordval och dominansbeteenden. Vi kan helt enkelt inte låta bli och det behöver inte ens handla om ett fullt medvetet beteende.

Så din uppmaning att vara sakinriktad är mycket bra. Kanske kan vi lära oss något nytt om vi förmår lyssna och har viljan att förstå den vi samtalar med.
Moderator


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster