Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall)

Inläggav David H » 10 okt 2022 18:50

Smisk skrev:
rekoj skrev:Att du skriver att du tycker jag har fel, ser jag som ett framsteg. Jag kan förstå och acceptera att du tycker så, men det betyder inte att jag själv håller med. Även om målet är att vi ska kunna komma överens om en gemensam uppfattning, tror jag det finns värde i att acceptera varandras olika uppfattningar på vägen.

Och dessa frågor handlar mycket om tolkning och perspektiv, menar jag. En person kan tillämpa ett perspektiv, och utifrån detta perspektiv säga "det här är inte filosofi", och en annan person kan utifrån annat perspektiv säga "det här är visst filosofi". Mycket beror på hur man vinklar och vad som betonas.

Frågan om andlighet existerar eller inte kan man mena inte besvarar frågan om vad som är filosofi. Men i förlängningen tänker jag att det kan besvara frågan, genom exempelvis resonera, filosofi handlar om sådant som existerar, och för att då avgöra om det andliga hör till filosofi, behövs det då först avgöras om det andliga existerar eller inte existerar. Slutsatsen kan sen bli att filosofi är något som inkluderar det andliga, eller exkluderar det andra.
Just frågan om "existens" kan jag dock tycka är problematiskt ställd, att tala om "grund" finner jag mer givande/intressant.

Min uppfattning är att ni båda och fler bidrar med intressanta infallsvinklar. Jag tror att det ofta skulle gå få ut mer av diskussionen om man ser de olika infallsvinklarna komplettera varandra, än att konkurrera - där den ena måste bort. Jag uppfattar till exempel att Smisk har flera styrkor vad gäller abstrakt kategorisering, och en förmåga att vara stringent gällande detta, det är en tillgång. Medan andra har andra tillgångar. Okomplicerat är detta dock inte, inte minst pga det inte alltid finns utrymme för alla perspektiv.


Jag har personligen inte mycket emot att man tar upp olika saker i en tråd mer än på det sättet att ämnen är så intressanta att det kan vara värt att hålla sig till trådar de handlar om.

I detta fall känner jag mig dock kränkt då man enligt mig uppenbart väljer att kritisera vissa för att göra detta men inte andra.
Moderatorer i forumet gör själva misstaget de kritiserar andra för och det blir dumt kan jag tycka.

Ser du inte det här är du inte uppmärksam eller sorterar själv in personer i grupper av värdiga och ovärdiga denna kritik.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket, ni kan alla skriva hipp som happ i mina ögon ;)


Den här diskussionen föranleddes av att du tyckte att inlägg var off-topic, och vi moderatorer gjorde annan bedömning, och (i alla fall jag) menade att det var on-topic, och lät inlägget/inläggen stå kvar. Att vi därmed skulle vara inkonsekventa för att vi klassar andra inlägg som off-topic, och flyttar dessa, förstår jag mig inte på. Påstående om att vissa inlägg som var off-topic fick stå kvar, var ju då din och inte vår bedömning.

Annars kan jag ställa mig frågan varför det här inlägget du skrivit postades i tråden "Vad är filosofi?". Menar du att ditt eget inlägg svarar på frågan - vad är filosofi, och i så fall hur? Jag uppfattar det som att inlägget mer verkar handla om att kritisera modereringen, än att besvara frågan vad är filosofi. Jag kan låta ditt inlägg stå kvar då det berör en diskussion som gäller trådens originalfråga, men särskilt nära anknytning till originalfrågan upplever jag inte att det har.

Jag tror i övrigt det är viktigt att acceptera att olika personer kan ha olika uppfattningar, om exempelvis vad är filosofi, och hur en sådan fråga bör tas an. Vi behöver inte hålla med varandra, men det betyder inte att man behöver ogiltigförklara den andras uppfattning.
Det kan bli knepiga bedömningsfall ibland gällande vad som är on-topic och off-topic, och när det är motiverat att vidta modereringsåtgärd, men vi gör vad vi kan utifrån våra förutsättningar. Men att göra alla nöjda är nog närmast omöjligt, då olika personer ofta har helt olika uppfattningar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster