Pollen

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Pollen

Inläggav David H » 27 apr 2023 17:30

Användare Pollen har bett om att få avsluta sitt konto och få alla sina inlägg raderade. Det är tråkigt tycker jag, men tänker också att jag måste respektera hans vilja.

Det som kan ändra på detta är väl då om det är pga någon form av missförstånd och/eller Pollen ändrar sig om detta. Jag har därför bestämt mig för att avvakta ett dygn innan jag vidtar åtgärd, för att se om det är något som går att reda ut och för att det inte ska ske förhastat beslut.

Andra medlemmar får också gärna lämna synpunkter om detta.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pollen

Inläggav Anders » 27 apr 2023 18:20

Det var ju synd :(
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pollen

Inläggav Pilatus » 28 apr 2023 00:05

David H skrev:Användare Pollen har bett om att få avsluta sitt konto och få alla sina inlägg raderade. Det är tråkigt tycker jag, men tänker också att jag måste respektera hans vilja.

Det som kan ändra på detta är väl då om det är pga någon form av missförstånd och/eller Pollen ändrar sig om detta. Jag har därför bestämt mig för att avvakta ett dygn innan jag vidtar åtgärd, för att se om det är något som går att reda ut och för att det inte ska ske förhastat beslut.

Andra medlemmar får också gärna lämna synpunkter om detta.

Det vore mycket trist och ett stort antal diskussioner skulle halta betänkligt om Pollens kommentarer skulle försvinna.

Rent formellt finns det inget som tvingar forumets ansvariga att radera vad en deltagare skrivit. Det går ju inte att ta bort svaren till Pollen och där finns ju ofta inlägget citerat. Bästa sättet tror jag är att endast ta bort sådant som i efterhand tycks ha blivit helt fel. Jag ser gärna att Pollen stannar och att han accepterar att forumet låter hans postningar vara kvar.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Pollen

Inläggav David H » 28 apr 2023 00:37

Jag vet inte om det hänt i filosofiforumets historia att någon medlem fått alla sina inlägg raderade. Jag vet att vi hade en situation där en forummedlem avled och personens anhöriga bad om att personens alla inlägg skulle raderas från forumet. Den gången lyfte Johan frågan för forumets medlemmar, och jag vill minnas att de flesta var då eniga om att inte bevilja denna önskan och att inläggen därmed inte skulle raderas. Och den personens inlägg finns fortfarande kvar här på forumet tror jag.

Men det är såklart skillnad när det är en person som själv ber om att få sina inlägg raderade och när det är någon anhörig som ber om att inlägg ska raderas. När nån själv ber om att få sina inlägg raderade tycker jag det känns rimligt att bevilja detta, om det verkligen är så att det är ett genomtänkt beslut. Och för att försäkra sig om att beslutet är genomtänkt tycker jag det är rimligt med i alla fall någon dags "prövotid" innan beslutet verkställs, så att personen får chans att tänka igenom detta noggrannare.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pollen

Inläggav xion » 28 apr 2023 06:38

Varför kan han inte själv radera allt han vill ta bort?
Det är bara att ta bort alla tecken utom ett - i ett inlägg.
Så är det flera som gör ibland, även jag.
Så betungande kan det väl inte vara.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pollen

Inläggav Anders » 28 apr 2023 06:45

xion skrev:Varför kan han inte själv radera allt han vill ta bort?
Det är bara att ta bort alla tecken utom ett - i ett inlägg.
Så är det flera som gör ibland, även jag.
Så betungande kan det väl inte vara.

Kutym eller åtminstone mycket vanligt då en user vill lämna ett forum för gott är att be moderator deleta alla inlägg, det finns funktioner i systemet för att göra detta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pollen

Inläggav Anders » 28 apr 2023 06:48

David H skrev:Jag vet inte om det hänt i filosofiforumets historia att någon medlem fått alla sina inlägg raderade. Jag vet att vi hade en situation där en forummedlem avled och personens anhöriga bad om att personens alla inlägg skulle raderas från forumet. Den gången lyfte Johan frågan för forumets medlemmar, och jag vill minnas att de flesta var då eniga om att inte bevilja denna önskan och att inläggen därmed inte skulle raderas. Och den personens inlägg finns fortfarande kvar här på forumet tror jag.

Men det är såklart skillnad när det är en person som själv ber om att få sina inlägg raderade och när det är någon anhörig som ber om att inlägg ska raderas. När nån själv ber om att få sina inlägg raderade tycker jag det känns rimligt att bevilja detta, om det verkligen är så att det är ett genomtänkt beslut. Och för att försäkra sig om att beslutet är genomtänkt tycker jag det är rimligt med i alla fall någon dags "prövotid" innan beslutet verkställs, så att personen får chans att tänka igenom detta noggrannare.

Är rätt säker på att jag sett alla inlägg deletade mer än en gång på det här forumet men nu var det länge sen. Normalt brukar man skriva ett sistainlägg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pollen

Inläggav xion » 28 apr 2023 11:03

Anders skrev:
David H skrev:Jag vet inte om det hänt i filosofiforumets historia att någon medlem fått alla sina inlägg raderade. Jag vet att vi hade en situation där en forummedlem avled och personens anhöriga bad om att personens alla inlägg skulle raderas från forumet. Den gången lyfte Johan frågan för forumets medlemmar, och jag vill minnas att de flesta var då eniga om att inte bevilja denna önskan och att inläggen därmed inte skulle raderas. Och den personens inlägg finns fortfarande kvar här på forumet tror jag.

Men det är såklart skillnad när det är en person som själv ber om att få sina inlägg raderade och när det är någon anhörig som ber om att inlägg ska raderas. När nån själv ber om att få sina inlägg raderade tycker jag det känns rimligt att bevilja detta, om det verkligen är så att det är ett genomtänkt beslut. Och för att försäkra sig om att beslutet är genomtänkt tycker jag det är rimligt med i alla fall någon dags "prövotid" innan beslutet verkställs, så att personen får chans att tänka igenom detta noggrannare.

Är rätt säker på att jag sett alla inlägg deletade mer än en gång på det här forumet men nu var det länge sen. Normalt brukar man skriva ett sistainlägg.

Som Illusionen brukar göra, menar du?
Jag tycker det är lite barnsligt att göra sån stor affär av det.
Det är bara att sluta skriva helt enkelt. Och får man lust att börja igen så är det väl "ingenting särskilt med det."

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pollen

Inläggav Anders » 28 apr 2023 11:34

xion skrev:
Anders skrev:
David H skrev:Jag vet inte om det hänt i filosofiforumets historia att någon medlem fått alla sina inlägg raderade. Jag vet att vi hade en situation där en forummedlem avled och personens anhöriga bad om att personens alla inlägg skulle raderas från forumet. Den gången lyfte Johan frågan för forumets medlemmar, och jag vill minnas att de flesta var då eniga om att inte bevilja denna önskan och att inläggen därmed inte skulle raderas. Och den personens inlägg finns fortfarande kvar här på forumet tror jag.

Men det är såklart skillnad när det är en person som själv ber om att få sina inlägg raderade och när det är någon anhörig som ber om att inlägg ska raderas. När nån själv ber om att få sina inlägg raderade tycker jag det känns rimligt att bevilja detta, om det verkligen är så att det är ett genomtänkt beslut. Och för att försäkra sig om att beslutet är genomtänkt tycker jag det är rimligt med i alla fall någon dags "prövotid" innan beslutet verkställs, så att personen får chans att tänka igenom detta noggrannare.

Är rätt säker på att jag sett alla inlägg deletade mer än en gång på det här forumet men nu var det länge sen. Normalt brukar man skriva ett sistainlägg.

Som Illusionen brukar göra, menar du?
Jag tycker det är lite barnsligt att göra sån stor affär av det.
Det är bara att sluta skriva helt enkelt. Och får man lust att börja igen så är det väl "ingenting särskilt med det."

Det är väl det absolut vanligaste också. Men i andra forum där jag är mer aktiv och det finns mycket fler aktiva medlemmar är det rätt vanligt både att folk skriver avskedsmeddelanden(många gör det ca 1 gång om året men kommer tillbaka) och inte ovanligt att man begär att alla ens inlägg skall tas bort.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Pollen

Inläggav David H » 28 apr 2023 12:55

Jag tänkte att jag ger Pollen en vecka, sen tar jag bort kontot och alla dess meddelanden. Söndag 7/5 kl 12 stängs kontot ner, om inte Pollen ändrar sig innan dess.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster