Filosofiforums struktur

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Filosofiforums struktur

Inläggav David H » 03 maj 2023 16:10

Vad är en bra forumstruktur?

Citerar från tråden Filosofi och språk:
Pilatus skrev:Jag saknar Nationalekonomi och Medicin

Underkategorier till filosofi som skulle kunna locka fler intresserade kan vara:

Epistemologi: Diskussioner om kunskap, sanning, skepticism, empirism, rationalism, vetenskaplig metodik, etc.

Metafysik: Diskussioner om verkligheten, existensen, det absoluta, det oändliga, det eviga, kausalitet, ontologi, etc.

Etik: Diskussioner om moral, rätt och fel, dygder, konsekventialism, deontologi, etisk relativism, etc.

Politisk filosofi: Diskussioner om staten, rättigheter, frihet, demokrati, rättvisa, social rättvisa, etc.

Estetik: Diskussioner om skönhet, konst, estetiska upplevelser, etc.

Filosofihistoria: Diskussioner om historiska filosofer, skolor och perioder, som t.ex. antikens filosofi, medeltida filosofi, renässansfilosofi, upplysningsfilosofi, existentialism, etc.

Logik: Diskussioner om argumentation, resonemang, deduktion, induktion, logiska fallacies, etc.

Filosofiska problem: Diskussioner om klassiska filosofiska problem, som t.ex. fri vilja, medvetande, självet, moralisk ansvarighet, determinism, etc


Jag är benägen att tänka tvärtom här. Färre kategorier skulle kunna ge oss bättre förståelse för hur allting hänger samman tänker jag. Samtidigt som jag också tycker att strukturen vi har nu fungerar bra, med med rimlig mängd och variation mellan olika flikar.

Ett konkret förslag är att slå samman Kultur och konstarterna med Litteratur. Dessa två kategorier har minst antal postningar, och Litteratur är nära sammanlänkat med Kultur och konstarterna.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav David H » 07 maj 2023 12:07

Tänkte försöka slå ihop Litteratur med Kultur och konstarterna, men som första steg har jag nu bara flyttat in kategorin litteratur till kultur och konstarterna...behöver kolla igenom noggrannare hur jag flyttar över dess inlägg utan att inläggen av misstag raderas (rädd att detta kommer hända om jag bara försöker ta bort kategorin).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav Pilatus » 18 jun 2023 19:20

David H skrev:Tänkte försöka slå ihop Litteratur med Kultur och konstarterna, men som första steg har jag nu bara flyttat in kategorin litteratur till kultur och konstarterna...behöver kolla igenom noggrannare hur jag flyttar över dess inlägg utan att inläggen av misstag raderas (rädd att detta kommer hända om jag bara försöker ta bort kategorin).

Risken finns att forumet förvandlas till ett chatt-forum utan en tydlig struktur. Kultur riskerar att bli en slask. Det är ju inte ovanligt att inlägg som inte omedelbart besvaras efterföljs av en helt annan idé. Kanske är det så forumet alltid varit och det har oftast fungerat väl med ett undantag, religion och metafysiska betraktelser blir ibland helt överväldigande.

Kanske vore det bra om fler skriver några rader om hur de ser på detta. Att styra för mycket är lika illa som sin motsats.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav David H » 30 jun 2023 14:53

Pilatus skrev:
David H skrev:Tänkte försöka slå ihop Litteratur med Kultur och konstarterna, men som första steg har jag nu bara flyttat in kategorin litteratur till kultur och konstarterna...behöver kolla igenom noggrannare hur jag flyttar över dess inlägg utan att inläggen av misstag raderas (rädd att detta kommer hända om jag bara försöker ta bort kategorin).

Risken finns att forumet förvandlas till ett chatt-forum utan en tydlig struktur. Kultur riskerar att bli en slask.


Inlägget du citerar här handlade om att integrera Litteratur till kategorin Kultur, en ändring som genomfördes för ca 1,5 månader sedan. Nu planeras ingen ytterligare ändring av Kultur-forumet.

Huruvida Litteratur hör till Kultur kan givetvis diskuteras. Enligt wikipedia definieras Litteratur som "en samlingsbeteckning för texter, både nedskrivna och muntliga, som uppfyller vissa estetiska kriterier", ref: https://sv.wikipedia.org/wiki/Litteratur. Den beskrivningen tycker jag stämmer väl in på vad kultur är.
Att Litteratur skulle inbegripa "chattande" eller "slask", håller jag inte riktigt med om. Men det blir såklart vad man gör det till.

Är det fler som tycker att Litteratur inte borde räknas som en del av Kultur, och att det borde ändras tillbaka som det var som innan?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav xion » 17 apr 2024 06:49

Jag letade efter HoneyBadgers inlägg och hittade det så småningom under Alternativ.
Det publicerades en gång avsett som ett opinionsinlägg.
Nu finns det ju en särskild avdelning för sådana och då borde det kanske flyttas dit.
Det är väldigt långt men jag har läst igenom det en gång och det är inte så tokigt.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav David H » 17 apr 2024 11:31

xion skrev:Jag letade efter HoneyBadgers inlägg och hittade det så småningom under Alternativ.
Det publicerades en gång avsett som ett opinionsinlägg.
Nu finns det ju en särskild avdelning för sådana och då borde det kanske flyttas dit.
Det är väldigt långt men jag har läst igenom det en gång och det är inte så tokigt.


Jag hittar ingen sådan tråd startad av HoneyBadger...vad handlade det om?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav xion » 17 apr 2024 14:37

David H skrev:
xion skrev:Jag letade efter HoneyBadgers inlägg och hittade det så småningom under Alternativ.
Det publicerades en gång avsett som ett opinionsinlägg.
Nu finns det ju en särskild avdelning för sådana och då borde det kanske flyttas dit.
Det är väldigt långt men jag har läst igenom det en gång och det är inte så tokigt.


Jag hittar ingen sådan tråd startad av HoneyBadger...vad handlade det om?


Inte så konstigt med tanke på sökvägen;
Administration/Information/Övrigt flyttade inlägg/Aktiverade kategorier/Alternativ

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiforums struktur

Inläggav David H » 17 apr 2024 14:49

xion skrev:
David H skrev:
xion skrev:Jag letade efter HoneyBadgers inlägg och hittade det så småningom under Alternativ.
Det publicerades en gång avsett som ett opinionsinlägg.
Nu finns det ju en särskild avdelning för sådana och då borde det kanske flyttas dit.
Det är väldigt långt men jag har läst igenom det en gång och det är inte så tokigt.


Jag hittar ingen sådan tråd startad av HoneyBadger...vad handlade det om?


Inte så konstigt med tanke på sökvägen;
Administration/Information/Övrigt flyttade inlägg/Aktiverade kategorier/Alternativ


Jag sökte på trådar startade av HoneyBadger som du skrev, men denna tråd var dock startad av användaren Impola. Nu har jag i alla fall flyttat den till opinionstexter, enligt önskemål
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster