AI-citat

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

AI-citat

Inläggav xion » 24 nov 2023 17:39

Det kan bli svårt att hålla reda på vad som är citat från AI och vad som medlemmen skrivit.
Därför föreslår jag att AI-citat alltid skrives med kursiv stil.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: AI-citat

Inläggav Anders » 24 nov 2023 17:55

Den här tråden påminner om en av världens mest berömda trådar (kan ni gissa vilken?).

Kan vi inte hitta på en smiley istället?

[(:]
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI-citat

Inläggav David H » 24 nov 2023 22:38

xion skrev:Det kan bli svårt att hålla reda på vad som är citat från AI och vad som medlemmen skrivit.
Därför föreslår jag att AI-citat alltid skrives med kursiv stil.


Bra idé! Jag skulle dock föreslå annat typsnitt eller annan textfärg, för att göra det ännu tydligare. Frågan är dock bara hur det ska kunna genomföras på smidigt sätt... Vad sägs om vi prövar att alla som citerar AI själv tar ansvar, och ändrar textfärg till mörkgrönt (color=#004000)?

Exempel:
ChatGPT:What is philosophy? skrev:Philosophy is like the Swiss Army knife of thinking—it's a vast field that explores fundamental questions about existence, knowledge, values, reason, mind, and language. It doesn't just seek answers; it examines how we ask questions and the assumptions behind them. It's both a set of ideas and a method of inquiry, using logic, critical thinking, and reasoning to explore concepts that might seem simple on the surface but hold deep complexities upon closer inspection. From ethics to metaphysics, philosophy encompasses diverse branches, each examining different aspects of human experience and the universe.


Vore kanske tydligare med annat typsnitt, men går för närvarande inte att ändra det på forumet på nåt enkelt sätt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: AI-citat

Inläggav David H » 15 dec 2023 16:37

Till att börja med borde långa AI citat åtminstone markeras som blockcitat, tycker jag. Detta är en enkel åtgärd, det är bara markera den citerade texten och trycka på knappen "Quote" så skapas automatiskt blockcitat.

Att citera text utan att markera citeringen bryter mot allmänna skrivregler, och jag anser att det är olämpligt oavsett om det kommer från AI Bot eller annan källa. Det ska framgå vem som skrivit vad i text. Om detta inte tas hänsyn till kan det bli aktuellt att vidta modereringsåtgärder, till exempel flytta eller ta bort inlägg som inte markerar citat.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster