Regler och FAQ - frågor till moderatorerna

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 12 okt 2006 20:26

Anders H skrev:Jag håller med Katana här. Moderatorn sätter reglerna, Katana nyttjar dem. Om någon har gjort fel så är det moderatorerna här. Det vore en annan sak om Katana bryter sig in, och gör ändringar. Men här har hon bara tackat ja till ett erbjudande från moderatorgruppen.

Om inte annat kan ni ju lika gärna säga att den som läser i forumet eller den som postar nya inlägg också gör fel, eftersom även de använder erbjudna funktioner.


Vad har jag gjort som är fel? Och vilket erbjudande menar du?

/Johan

Katana

Inläggav Katana » 12 okt 2006 20:33

Det finns en funktion man kan bruka, vilket innebär att det inte finns ngt. att säga till om.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 12 okt 2006 20:44

Katana skrev:Jag anser inte att du har gjort ngt. fel utöver att försöka få det se ut som om jag har gjort det. Svartmåla inte en oskyldig. De finns dem som GÖR fel men dom säger du inget om ute bland andra. Varför ?


Jag tycker det är dåligt när du vid upprepade tillfällen startar trådar som andra sedan skriver i - för att sedan radera dina inlägg. Trodde vi förstod varrandra. Att andra sedan gör inlägg som du (och ibland även jag) anser vara personangrepp ska väl inte behöva motivera detta?

Det finns flera användare här på forumet som är lite bångstyriga - men som de flesta ändå har lärt sig leva med och förstå. Jag har t.ex inte stängt av Suchanother fast han vid upprepade tillfällen gjort tarvliga personpåhopp. Jag gör där en individuell bedömning och försöker se vad som finns bakom - och utifrån detta bedömer jag allvaret i påhoppen. Jag hoppas att jag har någorlunda känsla för detta - och att jag har ett förtroendet bland flertalet användare. Annars så ska jag naturligtvis inte moderera forumet.

/Johan

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 12 okt 2006 21:09

Herr Ågren har mitt största förtroende och en fin känsla för det hela.

Katana

Inläggav Katana » 12 okt 2006 21:14

Johan Ågren skrev:
Katana skrev:Jag anser inte att du har gjort ngt. fel utöver att försöka få det se ut som om jag har gjort det. Svartmåla inte en oskyldig. De finns dem som GÖR fel men dom säger du inget om ute bland andra. Varför ?


Jag tycker det är dåligt när du vid upprepade tillfällen startar trådar som andra sedan skriver i - för att sedan radera dina inlägg. Trodde vi förstod varrandra. Att andra sedan gör inlägg som du (och ibland även jag) anser vara personangrepp ska väl inte behöva motivera detta?

Det finns flera användare här på forumet som är lite bångstyriga - men som de flesta ändå har lärt sig leva med och förstå. Jag har t.ex inte stängt av Suchanother fast han vid upprepade tillfällen gjort tarvliga personpåhopp. Jag gör där en individuell bedömning och försöker se vad som finns bakom - och utifrån detta bedömer jag allvaret i påhoppen. Jag hoppas att jag har någorlunda känsla för detta - och att jag har ett förtroendet bland flertalet användare. Annars så ska jag naturligtvis inte moderera forumet.

/Johan


Har du att säga offentligt om klippning så ska du banne mig även säga offentligt till om påhopp.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 12 okt 2006 21:26

Katana,

Jag gjorde ju det, nämde Suchanother som har varit forumets buse. Och jag har ju inte sagt något om dina inlägg, bara kommenterat varför jag tagit bort tråden och att jag tycker att det är dåligt att man förstör trådar på detta sätt. Jag tänker inte stänga av Suchanother för det han skrivit om dig, däremot så brukar jag säga till honom med jämna mellanrum så att han kyler ner sig. Jag tycker du ska kyla ner dig också och inte göra en höna av en fjäder.

/Johan

Katana

Inläggav Katana » 12 okt 2006 21:32

Johan Ågren skrev:Jag gjorde ju det, nämde Suchanother som har varit forumets buse. Och jag har ju inte sagt något om dina inlägg, bara kommenterat varför jag tagit bort tråden och att jag tycker att det är dåligt att man förstör trådar på detta sätt. Jag tänker inte stänga av Suchanother för det han skrivit om dig, däremot så brukar jag säga till honom med jämna mellanrum så att han kyler ner sig. Jag tycker du ska kyla ner dig också och inte göra en höna av en fjäder.

/Johan



Tar tre djupa andetag. .............    ..............   .............
Det är i princip allt jag har att säga.

Användarvisningsbild
Anders H
Inlägg: 411
Blev medlem: 31 jul 2006 20:37
Kontakt:

Inläggav Anders H » 12 okt 2006 22:19

Johan Ågren skrev:
Anders H skrev:Jag håller med Katana här. Moderatorn sätter reglerna, Katana nyttjar dem. Om någon har gjort fel så är det moderatorerna här. Det vore en annan sak om Katana bryter sig in, och gör ändringar. Men här har hon bara tackat ja till ett erbjudande från moderatorgruppen.

Om inte annat kan ni ju lika gärna säga att den som läser i forumet eller den som postar nya inlägg också gör fel, eftersom även de använder erbjudna funktioner.


Vad har jag gjort som är fel? Och vilket erbjudande menar du?

/Johan


Om det är fel eller inte får du avgöra. Men det är du som publicerar funktionen att läsa, lägga till, ändra och ta bort. Om du inte vill att man ska göra det, säg då till. Annars är väl ditt publicerande ett erbjudande som innefattar alla som följer de regler som ni satt upp.

Rafael
Inlägg: 462
Blev medlem: 26 okt 2005 01:35

Inläggav Rafael » 13 okt 2006 00:23

vafan funktionerna är bra som de är, sluta fjanta er allihopa. Vad är detta att tjafsa om? Katana snälla sluta göra diskussioner obegripliga. Ingen borde hålla på med personangrepp heller, aja baja.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 13 okt 2006 00:33

Att delta i ett socialt sammanhang är inte detsamma som att följa formella regler. Det är just därför man brukar tala om det sociala livets oskrivna regler, för att man inte kan skriva en instruktion för exakt hur man ska bete sig för att accepteras av kollektivet.

Lagar och regler är till för när det inte funkar - om folk är hänsynsfulla mot varandra behövs de inte. Vi skulle kunna skriva reglerna enligt följande:

"1§ Visa hänsyn mot de andra forummedlemmarna. Ingen situation nämnd, ingen glömd."

"2§ Lär dig först 1§."

Men detta ska väl inte behöva sägas? Och med den frågan kommer naturligtvis det infantila försvaret: "Men det var ju inte jag som började!" "Han var ju dum, då måste väl jag få vara dum tillbaka". Absolut, det är en mänsklig rättighet att "få" vara precis hur dum som helst närsomhelst, men man får alltid stå för sina handlingar - det går inte att komma ifrån!

Katana skrev:...och i synnerhet om man vet att man inte skriver så bra som man egentligen skulle göra i vanliga fall. Man kan faktiskt komma att ångra sig vartefter man tillfrisknar från utbrändheten i viljan att formulera sig bättre.


Anledning till att det finns en redigeringsfunktion är just för detta ändamål. Man kommer på bättre tankar, vill nyansera ett uttryck här eller där. Syftet är INTE att förrycka hela grunden för den fortsatta diskussionen.

Man kan också fråga sig till vilken nytta man klipper bort gamla inlägg. Det här är internet. Det finns backup-er. Vem som helst kan klippa och klistra i samma ögonblick något kommer upp på sidan. Och folk kommer ihåg vad de läser, så har man uttryckt sig klumpigt är skadan redan skedd. Bättra då att stå för det och göra bot och bättring.

Om någon gör osakliga angrepp på det man skriver så låt det stå för dom. Hela världen kan ju se hur patetiskt det hela är. Om kritiken inte biter för att den är osaklig slår den alltid tillbaka på avsändaren. Låt dom bröla bäst dom vill - det enda dom vinner är de andra forummedlemmarnas förakt. MEN om man i det läget tar bort sina egna inlägg försvinner ju möjligheten för envar att se sammanhanget och bilda sig en egen uppfattning. Också något att tänka på.

Jag önskar ALLA forummedlemmar en god natt!
-narr-

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 13 okt 2006 08:06

Johan Ågren skrev:Oops!  :oops:

Tråden jag tog bort idag var ju alldeles obegriplig efter det att Katana gått lös med saxen. Lite dumt faktiskt med tanke på andra som ansträngt sig och skrivit.

/Johan

Måste hålla med dig, jag tycker att det är bra att man kan "ändra" sinna inlägg,  om man kommer på något mer...

men som jag och många andra se så gilla Katana att ta bort hella sinna inlägg
som gör svaren hellt obeglipliga, för alla.

man skulle kunna skriva en regel som säger

§ Det är tilllåtet att ändra sinna inlägg i den mån så att samahanget finns kvar i texten.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Katana

Inläggav Katana » 13 okt 2006 11:02

Rafael skrev:vafan funktionerna är bra som de är, sluta fjanta er allihopa. Vad är detta att tjafsa om? Katana snälla sluta göra diskussioner obegripliga. Ingen borde hålla på med personangrepp heller, aja baja.


Där fick jag äntligen ett opartiskt svar. Tack.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tack!

Inläggav Algotezza » 13 okt 2006 13:02

Johan Ågren skrev:Hittade en backup.


Nu är reglerna tillgängliga! Tack! Det var syftet med denna tråd... som slingrade iväg lite som den ville... Ormens väg på hälleberget...

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Inläggav Katana » 13 okt 2006 14:40

raderat

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tack!

Inläggav Algotezza » 13 okt 2006 14:53

Katana skrev:
Algotezza skrev:Nu är reglerna tillgängliga! Tack! Det var syftet med denna tråd... som slingrade iväg lite som den ville... Ormens väg på hälleberget...

A


Vad bra. Men ormar är ju fina och kraftfulla, fulla av budskap  :D
Ber om ursät tezzan om jag tog mig en för slingrig tripp.


Det gööör ingenting!

Ormar talar väl med kluven tunga? Fast det är väl bara lukten de känner av.

Hursomhelst är ojmaj kraftfulla symboler, och kan symbolisera allt från Satan till apotek.

A
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster