Vad ska det stå på startsidan?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Vad ska det stå på startsidan?

Inläggav Johan Ågren » 18 aug 2004 13:32

Tänker ändra på den text jag skrev ihop i all hast till startsidan för över ett år sedan. Den tillkom och sedan rotade den sig. Kritik har inkommit, och jag är villig att skräddarsy en introduktion som passar alla människor. Mitt förslag är att alla får skriva en introduktion och sedan röstar vi fram den bästa introduktionen. Vad sägs om det?

Johan

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 18 aug 2004 14:08

Bra förslag. Ta förresten gärna bort den där obegripliga och tramsiga texten om frihet.

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Re: Vad ska det stå på startsidan?

Inläggav Fann » 18 aug 2004 14:48

Johan Ågren skrev:Tänker ändra på den text jag skrev ihop i all hast till startsidan för över ett år sedan. Den tillkom och sedan rotade den sig. Kritik har inkommit, och jag är villig att skräddarsy en introduktion som passar alla människor. Mitt förslag är att alla får skriva en introduktion och sedan röstar vi fram den bästa introduktionen. Vad sägs om det?

Johan


Johan, jag vet inte om det är mina synpunkter på den sekulariserade människolampan som fått dig att fundera. Det var inte min avsikt att föreslå nåt annat eller att kritisera utan jag tyckte formuleringen var ett bra exempel på det jag då talade om. Att den har den verkan den har på mig betyder ju inte att den inte ska finnas där. Det är kanske bra att det är en lite pretentiös ton på en första-sida.

Jag tror inte man ska skriva så att det "passar alla" men man ska givetvis känna att man kan stå för det man publicerar och det är ju inte alltid man gör det. I synnerhet när man kommit ihop något lite snabbt och sedan inte haft tid att tänka på det. Men jag tror att en plats som denna är "din". det är dina ambitioner, din personlighet osv som gör den till den plats den är. Du vill bjuda in gäster och antagligen inte vilka gäster som helst. Genom ditt sätt att skriva talar du om både vem du är och vilka gäster du vill ha. Presentationen ska ju hänga ihop med de bemötanden som värden har mot sina gäster, därför kan inte gästerna skriva inbjudan. Men självklart kan vi bidra med synpunkter om du vill ha dem. Men du bestämmer själv, annars blir det alldeles ohållbart.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 18 aug 2004 15:00

Stefan skrev:Bra förslag. Ta förresten gärna bort den där obegripliga och tramsiga texten om frihet.


Menar du Josés? :) Skicka in en egen text så knuffar du bort den!


Fann,

Ja, efter att ha läst kommentarer om texten i flera av dina inlägg så har jag insett att den är för personlig. Vet att det inte går att vara alla till lags, men det går att göra mycket bättre nu när det finns så många personlighetskaraktärer här på forumet med skrivarförmåga. Om inte annat så kan det bli en intressant process att enas om något, och hur det motiveras.

Johan

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 18 aug 2004 15:18

Johan Ågren skrev:
Stefan skrev:Bra förslag. Ta förresten gärna bort den där obegripliga och tramsiga texten om frihet.


Menar du Josés? :) Skicka in en egen text så knuffar du bort den!


Fann,

Ja, efter att ha läst kommentarer om texten i flera av dina inlägg så har jag insett att den är för personlig. Vet att det inte går att vara alla till lags, men det går att göra mycket bättre nu när det finns så många personlighetskaraktärer här på forumet med skrivarförmåga. Om inte annat så kan det bli en intressant process att enas om något, och hur det motiveras.

Johan



Hmmm ja jag tycker det är en bra idé att diskutera- tror det är omöjligt att enas men man kan bli överens om vad man inte är överens om åtminstone, och det är en vacker målsättning bara det. Men då tror jag INTE på idén med förslag som ska röstas på! Hellre föslag som diskuteras och motiveras. Jag tror trots alla mina lite högfärdiga åsikter om skrivande dock inte att jag själv skulle klara av att åstadkomma ett sånt förslag, just för att jag i så fall måste tänka igenom vad jag själv skulle ha för intentioner om jag skulle stå som värdinna för ett sånt här forum. Men det kan tänkas att jag kommer på nåt om någon annan får igång mig.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 18 aug 2004 15:45

Alla får presentera sitt önskeforum!

Eller: Presentera ett sådant forum alla vill ha!

Eller: Presentera ett forum som ingen vill ha, men som skulle vara bra för dem om de förstod bättre!

:D

Min tanke är egentligen att det ska vara så neutralt som möjligt, men ändå att forumet får en generell inriktning mot filosofin. För vissa är filosofi ett betydligt striktare och smalare ämne än vad som breder ut sig här på FF. Dessa skulle då säkert önska att det fanns minimumkrav för att registrera sig, så att "kreti och pleti", som José Ramirez uttryckte sig, höll sig borta, men det vill jag inte. Jag vill att både gymnasieelever och professorer ska kunna samsas i en gränsöverskridande anda. Det finns säkert lika många som är med mig som emot mig, men det väljer jag att stå fast vid.

Johan

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 18 aug 2004 17:17

Johan Ågren skrev:Alla får presentera sitt önskeforum!

Eller: Presentera ett sådant forum alla vill ha!

Eller: Presentera ett forum som ingen vill ha, men som skulle vara bra för dem om de förstod bättre!

:D

Min tanke är egentligen att det ska vara så neutralt som möjligt, men ändå att forumet får en generell inriktning mot filosofin. För vissa är filosofi ett betydligt striktare och smalare ämne än vad som breder ut sig här på FF. Dessa skulle då säkert önska att det fanns minimumkrav för att registrera sig, så att "kreti och pleti", som José Ramirez uttryckte sig, höll sig borta, men det vill jag inte. Jag vill att både gymnasieelever och professorer ska kunna samsas i en gränsöverskridande anda. Det finns säkert lika många som är med mig som emot mig, men det väljer jag att stå fast vid.

Johan


Ja om du inte vill skrämma bort gymnasisterna och de som inte kan slänga sig med begrepp som ontologi och epistemologi och sånt utan att stamma på tangenterna så är det nog klokt att se över formuleringar som den jag gycklat lite med… Jag har nog uppfattat det som att du just vill skrämma iväg "kreti och pleti" . Och det är väl OK om det är det du vill. Man kan ju vilja rikta sig till en mer avgränsad grupp. Men som sagt vill du inte det så... Jag gillar Cognitos devis "för dig som gillar tankar". Det är raka motsatsen vad gäller tilltal. Så enkel att den nästan låter demonstrativt antiintellektuell. Men på Cognito är det lite yvigare och även hetsigare. Jag kan tycka att det är en fördel med den lite stramare tonen här. Det är bra att det finns olika sorter.

Om jag själv skulle ha ett diskussionforum med inriktning mot filosofi... Ja jag skulle vilja locka dem som har lust att dela med sig av egna erfarenheter och som är sugna på att pröva sina tankar och jag skulle vilja avskräcka dem som vill predika eller visa upp sig. Jag skulle vilja ha en personlig men ändå rätt stringent ton, saklig men orädd.

Men det är roligt med sådana som José även om han är onödigt elak och skriver hemskheter som "kreti o pleti", jag skulle knappast vara med här om det inte fanns en o annan lysande och utmanande begåvning som "jn" eller djupt kunniga som Ramirez så det är viktigt att platsen kan locka även sådana personer för att jag ska känna att den är meningsfull.

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 18 aug 2004 21:30

Eftersom ingen ännu skrivit ett förslag till introduktion, får väl jag sätta stenen i rullning.

.........

Välkommen till Filosofiforum.com, ett internetbaserat forum med en bred inriktning. Här är du välkommen att diskutera praktisk, teoretisk, analytisk filosofi och vetenskap, psykologi, estetik och konst eller teologi och troslära. Vare sig du vill delta i hetska ideologiska debatter eller bara träffa likasinnade är du varmt välkommen till Filosofiforum. Inga förkunskapskrav.


:D:D:D

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 18 aug 2004 21:47

MrTambourineMan skrev:Eftersom ingen ännu skrivit ett förslag till introduktion, får väl jag sätta stenen i rullning.

.........

Välkommen till Filosofiforum.com, ett internetbaserat forum med en bred inriktning. Här är du välkommen att diskutera praktisk, teoretisk, analytisk filosofi och vetenskap, psykologi, estetik och konst eller teologi och troslära. Vare sig du vill delta i hetska ideologiska debatter eller bara träffa likasinnade är du varmt välkommen till Filosofiforum. Inga förkunskapskrav.


:D:D:D


Jättebra, ju enklare desto simplare. Tror det är bra att inte ha för långa prat som introduktion. Vill du Johan ha en mer personlig programförklaring där du får fram dina tankar om betydelsen av filosofin i dagens samhälle skulle detta kunna finnas längre ned? Vill man ha en mer reklamig attityd kunde man kanske exemplifiera med några smaskiga frågor eller formuleringar tagna ur arkivet. Typ

"Är tanken snabbare än ljuset?" "Måste man alltid vara ärlig?" "Hur vet man om man finns?"

Filosofiska samtal om vad allting är hur man bör göra och om vad man kan veta för dig som är nyfiken eller irriterad, för dig som vill pröva egna tankar och möta andras.

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 19 aug 2004 22:49

Jag tycker att det i introduktionstexten bl a bör stå att man bör eftersträva tydlighet. Forum av den här typen plågas ofta av alltför obegripliga inlägg. (Dock är nivån här nu helt OK, den har stigit på senare tid. Men det skadar ju inte att försöka höja den ytterligare.)

Annars vill jag bara säga att jag tycker att Johan gör ett bra jobb med hemsidan; den funkar bra, schysst layout osv. Keep up the good work!


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst