Bara att ge lite förslag så kan vi diskutera saken här.
Jag föreslår att temat är en undersökning av vad nya vetenskapsrön har för inverkan på filosofiska frågor exempelvis:
Neurofysiologi på fri vilja.
Fysik på identitetsbegreppet.
Genmanipulation och kloning på medicinsk etik.
Dags för nytt tema?
Moderator: Moderatorgruppen
Dags för nytt tema?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Bra förslag J R Auk, det är dags för lite ny inspiration. Som ämnesförslag tidigare har varit relationspsykologi/filosofi. Spontant känns det lämpligt med ett ämnesområde som många kan bidra till. Mina förslag blir då istället:
-Relationspsykologi
-Transpersonella (superspeciella) upplevelser (lär ge materialisterna lite blodad tand att kompensera)
Dina ämnen Auk känns som de kommer tala till lite för få, men det beror ju på vilken typ av forum man eftersträvar. Jag är mer för bredd, personligt och glatt, som ger en bas som ger inträde till fler. Det tror jag också ger fler kvalitativa inlägg iom att intresset generelt ökar.
-Relationspsykologi
-Transpersonella (superspeciella) upplevelser (lär ge materialisterna lite blodad tand att kompensera)
Dina ämnen Auk känns som de kommer tala till lite för få, men det beror ju på vilken typ av forum man eftersträvar. Jag är mer för bredd, personligt och glatt, som ger en bas som ger inträde till fler. Det tror jag också ger fler kvalitativa inlägg iom att intresset generelt ökar.
Jo, Får nog hålla med Loke. Om att ett sånnt ämne som J R Auk, tro jag nog att många skulle har svårt och själva kunna bidra med, ifall man ska hålla sig på det något ludna vetenskapliga planet.
Men ett ämne som jag skulle vilja har är "Det moderna samhället"
Och allt som det infatta, från det allt mer stressande som är, till den ökade pysiska ohälsan, mm
Mvh FIG
Men ett ämne som jag skulle vilja har är "Det moderna samhället"
Och allt som det infatta, från det allt mer stressande som är, till den ökade pysiska ohälsan, mm
Mvh FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Fast jag vill ändå hävda att det enda som behövs är intresse, och sen då frånvaron av blygsel, för att diskutera vad det än må vara.
Fast kanske är det vad ni tänker, att det inte är så många som intresserar sig för de ämnena?
Annars instämmer jag, huvudsaken är att det är något som leder till en trevlig diskussion som berikar.
Fast kanske är det vad ni tänker, att det inte är så många som intresserar sig för de ämnena?
Annars instämmer jag, huvudsaken är att det är något som leder till en trevlig diskussion som berikar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Johan Ågren
- Administratör
Ja det börjar bli time att byta. Att tänka på är att försöka hitta ett ämne som är ganska specifikt. "Det moderna samhället" kan jag tänka mig blir så brett att det kommer att bli en kopia av "Politik och samhälle". Kan tänka mig så pass smala ämnen som att diskutera graffitin i samhället, och fördjupa detta. Själva begränsningen, och att tränga ned på djupet i stället, tycker jag är stimulerande. Sedan har jag en ambition att bjuda in berörda parter till diskussionen. Tror begränsningen kan locka; då det blir en definition gentemot det övriga "bruset". Sedan kan det naturligtvis vara en fråga som berör och lockar många människor.
Fundera på vilka kontakter ni har som ni kan bjuda in till forumet, och som kan ge fart och stadga åt ett visst ämne.
/Johan
Fundera på vilka kontakter ni har som ni kan bjuda in till forumet, och som kan ge fart och stadga åt ett visst ämne.
/Johan
Re: Dags för nytt tema?
J R Auk skrev:Bara att ge lite förslag så kan vi diskutera saken här.
Jag föreslår att temat är en undersökning av vad nya vetenskapsrön har för inverkan på filosofiska frågor exempelvis:
Neurofysiologi på fri vilja.
Fysik på identitetsbegreppet.
Genmanipulation och kloning på medicinsk etik.
Ja, varför inte ta detta som utgångspunkt, det berör ju alla dina punkter?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=5324
Från en i "bruset"!
Att börja med, det märks tydlig att folk har olika ide om hur ämnet ska vara, djup eller bred.
Johan som du säger, möjligt svårt och veta, men vad har du för ide då om ämne?
Kanske ett annat ämne skulle kunna vara "intenet" hur har den nya tekniken här förändra oss som människor, förändrat samhället.
Och där inom skull man även kunna ta upp frågor som, vad skulle hända ifall hela intenet sluta fungera en dag också vidare.
Men detta är ännu bara ett alternativ från mig.
Men jag vidhåller mig om att det måste vara ett sånt ämne som alla kan vara med i utan att behöva läsa in sig i ämnet innan.
/ FIG
Johan som du säger, möjligt svårt och veta, men vad har du för ide då om ämne?
Kanske ett annat ämne skulle kunna vara "intenet" hur har den nya tekniken här förändra oss som människor, förändrat samhället.
Och där inom skull man även kunna ta upp frågor som, vad skulle hända ifall hela intenet sluta fungera en dag också vidare.
Men detta är ännu bara ett alternativ från mig.
Men jag vidhåller mig om att det måste vara ett sånt ämne som alla kan vara med i utan att behöva läsa in sig i ämnet innan.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
Kanske att en av de traditionella filosofiska avgränsningarna skulle vara passande?
- Johan Ågren
- Administratör
- Johan Ågren
- Administratör
Förslag
Ett tema angående etiken kring och om konstgjort liv, kloner, AI, androider.
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/forskar ... -1.1109466
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/konst ... 751101.svd
Ett tema angående etiken kring och om konstgjort liv, kloner, AI, androider.
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/forskar ... -1.1109466
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/konst ... 751101.svd
- seekeroftruth
Varför inte göra det enkelt för sig: Tema Sexualitet?
Ett tydligt mått på forumkvalitet måste ju ändå sägas vara hur många barn som det varit med i skapandet av. Låt oss få lite fart på flickorna!
... Kan också tänka mig att det inte vore alltför svårt att få hit lite rfsu'are, hbt, några nya saddos, eller andra experter till att driva trådar.
Ett tydligt mått på forumkvalitet måste ju ändå sägas vara hur många barn som det varit med i skapandet av. Låt oss få lite fart på flickorna!
... Kan också tänka mig att det inte vore alltför svårt att få hit lite rfsu'are, hbt, några nya saddos, eller andra experter till att driva trådar.