Har ni stängt av lösdrivaren?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 feb 2012 13:49

Marko skrev:det är inte förbjudet att återregistrera sig?
och du tillåter inte folk att ta bort sina konton vilket är en stor skam !
Det begränsar en människas frihet att påverka sin existens på nätet.

det är du som VILL behålla döda och gamla konton,.

jag har två konton, många andra har det

bara ett svepsjäl ?


Det är "förbjudet"/mot reglerna att ha flera konton. Ha inte det tack.

Jag vill inte behålla gamla konton, enbart texter.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 feb 2012 13:55

Johan Ågren skrev:
Marko skrev:det är inte förbjudet att återregistrera sig?
och du tillåter inte folk att ta bort sina konton vilket är en stor skam !
Det begränsar en människas frihet att påverka sin existens på nätet.

det är du som VILL behålla döda och gamla konton,.

jag har två konton, många andra har det

bara ett svepsjäl ?


Det är "förbjudet"/mot reglerna att ha flera konton. Ha inte det tack.

Jag vill inte behålla gamla konton, enbart texter.


ta bort mitt MKA då tack med samtliga poster !
ta bort ALLA som har dubbla accs,
texterna tillhör de som skapat dessa,
och filosofi, ja då kan man prata om personliga och unika tankar.
det är oftast som man quouterar andras poster, just för att dom är lite unika och personliga.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 14:01

Jag tycker faktiskt att det här att folk har haft olika konton (jag har inte skrivit under annat nick) är lite bagatellartat.
Däremot att prata här om livet och dess bekymmer på olika nivåer och komma fram till att vi stänger av den jobbige jäveln. Så kan vi här fortsätta i lugn och ro. Ibland undrar jag om en del av er bara vill sova lite ostört.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 feb 2012 15:01

Skogsälvan skrev:En del av oss som har varit här en längre tid förstår att lösdrivaren har en del trauma i botten. Men visst, Johan, du kan sopa det under mattan och stänga av dess yttringar. Jag tycker att det är ett väldigt oklokt beslut och saknar medmänskliga värderingar - ungefär som nolltoleransen i usa där uteliggare förvisas bort från den öppna ytan. För att inte tala om Singapore. This is a fine city, som de säger. Fine betyder också böter i undermeningen. Kliniskt, behöver jag säga mer?


Relativt sett så är det bättre att jämföra med våldsverkare som hamnar i fängelse så att deras våld inte ska drabba andra människor. Jag kan visst ha förståelse, men det innebär inte att jag undlåter mig att agera. Regeln är som följer: Du har rätt att uttrycka din frihet så länge den inte drabbar andra. På ett forum, med uttrycket begränsad till enbart text, så måste inskränkandet av friheten sättas i relevant relation.

Vidare så fällde inte Angelina något avgörande till avstängningen, även om det också fanns med. Avstängningen hade skett utan "Lösdrivarens" påhopp på Angelina. Det som fick mig att agera var att Freddemalte skrev till mig och väckte mig från min passivitet, och det faktum att jag har haft fullt upp på annat håll. Freddemalte kommer i mån av tid att finnas här på forumet som moderator.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Har ni stängt av lösdrivaren?

Inläggav freddemalte » 22 feb 2012 15:38

Skogsälvan skrev:Vem av er och varför?

Hej Skogsälvan och alla andra som har frågor gällande detta

Jag har sett ditt inlägg men dessvärre inte haft tid att svara då den årliga bokrean har startat – vilket för mig, minst sagt, innebär extremt mycket arbete (jag äger och driver en bokhandel). Vidare vill jag inte häva ur mig något ogenomtänkt svar på din fråga utan svara dig så seriöst och tydligt som möjligt – detta då det, dels är en viktig fråga i sak, dels är viktigt att vi har en god kommunikation med medlemmarna på forumet.

Jag kommer framöver att hjälpa Johan att moderera forumet samt till viss del att administrera det. Detta är en del i att på ideell basis verka för att forumet ska finnas kvar. Forumet kan ses som vilken verksamhet som helst eller jämföras med en del av samhället i stort. Detta innebär att det måste skötas, inte bara användas. Det handlar om allt från rent praktiska och datatekniska spörsmål till att bygga upp en struktur som är användarvänlig och funktionell.

Detta betyder då även att det (oavsett om man gillar det eller inte) måste finnas vissa regler och normer som man följer om man ska vara en skrivande och registrerad medlem. Dessa normer och regler handlar om att följa gälland lagstiftning, att bruka sunt förnuft och att vara vänliga och trevlig mot sina medmänniskor. Detta betyder inte att man inte kan ha tuffa och intensiva debatter, men det betyder att man håller sig till det ämne som diskuteras, att man visar respekt mot de andra medlemmarna och att man inte angriper andra på det personliga planet. Vad gäller detta skiljer det sig inte så mycket från hur det skulle ha varit om vi hade träffats IRL. Låt säga ”filosofiträffar” på ett Café. Om någon är otrevlig, missköter sig, avbryter etc, hade vi först bett personen att skärpa sig, om det inte fungerar kan inget annat göras än att de som har hand om mötet utesluter personen. Jag ska titta på möjligheten att vissa användare enbart kan skriva i vissa ämnen, ty är man t.ex. inte intresserad av ett visst ämne utan bara vill ”störa” där, ja då kanske man ändå kan få skriva i övriga ämnen – om man sköter det väl – ett alternativ till att bli helt avstängd. Men det är sådant jag ska titta närmare på framöver (i mån av tid).

Det är precis som med trafikreglerna och vanligt socialt beteende. Det flyter bäst om man kan hålla sig till dessa. Att då och då göra något ”lite smågalet” kan i vissa fall tolereras, men när det sker upprepat, för kraftfullt eller i för stor mängd, ja då kan man inte annat göra än att förhindra det med de medel som står till buds.

Jag respekterar och accepterar självklart att åsikterna om hur forumet ska skötas och modereras kan gå isär i olika situationer, och det är viktigt att vi hela tiden har en bra dialog gällande detta. Den dialogen ska hållas i denna del av forumet: Feedback.

Att vissa av er är besvikna, upprörda, ledsna eller förvånade över att lösdrivaren eller någon annan har blivit spärrad är helt förståligt och en del av ert känsloliv. Det kommer vi aldrig att ifrågasätta utan tvärt om att lyssna på och ta till oss. Även den typen av tankar kan med fördel lyftas i (om det gäller ett enskilt fall Feedbackdelen) och om det gäller känslor i allmänhet i delen för Tankar och känslor.

Man kan också vända på detta och se det positiva i att forumskaparen har startat detta forum och på ideell basis drivit det så länge samt att ambitionen finns att det ska fortsätta att fungera. Alternativet är ju att lägga ner forumet – och det gagnar ju inte någon av oss. Det är även både trevligt, roligt och nödvändigt att nya medlemmar kan tillströmma och komma med sina tankar och idéer, vilket antagligen lättast sker om de känner att de inte riskerar att bli direkt angripna så fort de börjar skriva.

Det är ett stort privilegium att i dessa tider kunna uttrycka sina tankar och känslor helt anonymt, utan att någon annan vet vem man är. Detta fråntar en dock inte ansvaret för sina medskribentes välmående, forumets fortlevnad och mycket annat som är en del av att vara en registrerad användare på detta och andra forum.

Vad gäller de nuvarande reglerna så återfinns de här: http://www.filosofiforum.com/forum/faq.php

I början av varje ämne har även hovnarr lag till detta:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=3459

Jag hoppas på ett gott samarbete framöver och att forumet får fungera på ett så tillfredställande sätt som möjligt. Vad gäller denna tråds ämne ser jag det som att vi avvaktar och ser hur forumet utvecklas och därefter kan vi ta ställning till hur det blir framöver.

Om någon vill lämna forumet i affekt, beklagar vi detta och hoppas att personen i fråga kan tänka i nya banor och andra sig.

Vi tar tacksamt emot förslag på hur forumet kan förändras och förbättras och så jobbar vi på att implementera det om det verkar genomförbart och fördelaktigt.

I all välmening
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 15:58

Du har inte haft "tid". Klart du har haft, du har bara valt att prioritera annorlunda.

Jag tycker att många av dina inlägg är intressanta och jag har försökt möta dem på ett respektfullt plan.

Är det alltså du som har legat bakom avstängningen av such? Tycker du att det är ett rätt och riktigt moraliskt beslut? Om så är fallet kan jag dessvärre inte påstå att du är en person som tänker längre än vad näsan räcker.

Mitt beslut står fast. Jag vill icke delta under ett tak med dessa premisser och önskar således att mitt konto avslutas.

Det har varit trevligt att lära känna en del av er och jag tackar för den här tiden.

Det hade varit schysst av Johan att radera mina inlägg.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 feb 2012 16:20

var att Freddemalte skrev till mig och väckte mig från min passivitet,


Det har hänt förut med va?

verkar som att så fort fredde tycker något så blir folk kickade....
man blir ju förbannad, en människas vilja får dig att börja agera och du skiter i vad resten tycker.

ps ni kan ta bort mina bägge konton med,
med alla inlägg.. tar ni bara bort kontot så har inte en användare längre möjlighet att editera sina inlägg.
Det är inte rimligt att ta ifrån folk den rättigheten med att avsluta ett konto.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 22 feb 2012 16:23

Hej Skogsälvan

Skogsälvan skrev:Du har inte haft "tid". Klart du har haft, du har bara valt att prioritera annorlunda.
Jo, jag prioriterar min butik framför att svara på saker i forumet.

Skogsälvan skrev:Jag tycker att många av dina inlägg är intressanta och jag har försökt möta dem på ett respektfullt plan.
Tack!

Skogsälvan skrev:Är det alltså du som har legat bakom avstängningen av such?
Ja, delvis!

Skogsälvan skrev:Tycker du att det är ett rätt och riktigt moraliskt beslut?
Absolut! Jag brukar inte göra saker som jag inte kan stå för. Ser det dock inte som någon normativ fråga utan mer som en praktisk dito. Jag hänvisar till det jag skrev i inlägget innan. Där framgår det hur jag tänker kring detta.

Skogsälvan skrev:Om så är fallet kan jag dessvärre inte påstå att du är en person som tänker längre än vad näsan räcker.
Må så vara. Kan hända att det är ett felaktigt beslut utifrån det du känner till och vet. Jag måste dock gå på det jag kan bedöma och det är att otrevligt beteende leder till att det skrämmer bort skribenter från forumet - och tanken är ju inte att det ska vara en liten inbördes klubb för de som "tycker att de känner varandra" och att övriga ska "skrämmas bort".

Skogsälvan skrev:Mitt beslut står fast. Jag vill icke delta under ett tak med dessa premisser och önskar således att mitt konto avslutas.
Det beklagar jag.

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 feb 2012 16:27

Fredde du snackar skit !!
du har tid att höra av dig till Johan,
du läser inlägg och postar svar... du gör saker ..

bra att du iaf vågade kliva fram.

nu har jag fått bekräftat vad du är för en typ av person.
kommer inte att läsa eller besvara dina frågor längre.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 22 feb 2012 16:32

Marko skrev:Fredde du snackar skit !!
du har tid att höra av dig till Johan,
du läser inlägg och postar svar... du gör saker ..

bra att du iaf vågade kliva fram.

nu har jag fått bekräftat vad du är för en typ av person.
kommer inte att läsa eller besvara dina frågor längre.
Hej Marko

Jag accepterar och respekterar din ilska.

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 16:41

Ja, vad ska man säga? Finns väl inget mer passande ord än bedrövligt som jag kan komma på, fredde.

Att se dig stå för detta... Jag är inte sadistiskt lagd, men det hade varit en bedrövligt skranglig syn. Om vi säger att du har en saklig diskution på gång kring Derrida eller vad som helst och mitt i den dyker en medmänniska upp och pratar om sin sorg. Då vill du knipsa tillbaks till ämnet. Förstår du inte hur elakt det här beteendet du kör med är? Alltså, det normala borde vore att studsa till lite, reagera, vilja hjälpa till.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 22 feb 2012 16:46

Skogsälvan skrev:Ja, vad ska man säga? Finns väl inget mer passande ord än bedrövligt som jag kan komma på, fredde.

Att se dig stå för detta... Jag är inte sadistiskt lagd, men det hade varit en bedrövligt skranglig syn. Om vi säger att du har en saklig diskution på gång kring Derrida eller vad som helst och mitt i den dyker en medmänniska upp och pratar om sin sorg. Då vill du knipsa tillbaks till ämnet. Förstår du inte hur elakt det här beteendet du kör med är? Alltså, det normala borde vore att studsa till lite, reagera, vilja hjälpa till.
Hej Skogsälvan

Vad menar du nu Skogsälvan?

Något sådant har mig veterligen inte skett.

Beskriv vad du menar så ska jag titta på det.

Du måste se något som jag absolut inte har sett.

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 16:55

Det har hänt vid ett flertal tillfällen då lösdrivaren har studsat in och börjat prata om t ex sin relation till sin familj. Du vill hålla dig till ämnet. Jag undrar ju om du går en promenad med en vän där ni för en diskusson som intresserar dig och där under promenaden uppmärksammar du och din vän att någon har ramlat. Är inte det mest rimliga och moraliska då att avbryta disskutionen för att checka läget om den här personen är ok eller behöver hjälp?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 17:07

Ett annat exempel är när jag avbröt diskutionen med marko i din tråd med det yttre. Jag önskar inte någon den skräcken. Det gör jag verkligen inte. Men vips visp här och har du då ett verktyg och skriver ett hej bullen-grej. Smaklöst.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 22 feb 2012 17:18

Skogsälvan skrev:Det har hänt vid ett flertal tillfällen då lösdrivaren har studsat in och börjat prata om t ex sin relation till sin familj. Du vill hålla dig till ämnet. Jag undrar ju om du går en promenad med en vän där ni för en diskusson som intresserar dig och där under promenaden uppmärksammar du och din vän att någon har ramlat. Är inte det mest rimliga och moraliska då att avbryta disskutionen för att checka läget om den här personen är ok eller behöver hjälp?
Hej Skogsälvan

Nu har jag förvisso inte noterat några sådana inlägg, men jag håller med om det och vid de tillfällen jag har sett att lösdrivaren har skrivit något som just verkar relaterat till känslor har jag hänvisat till avdelningen Tankar och känslor där jag gärna fortsätter diskussionen. Jag frågade även honom om han mådde dåligt (när han var som mest intensiv med sina inlägg om min psykiska hälsa) och att han i så fall var fri att diskutera det med mig i Tankar och känslor. Detta nappade han inte på utan fortsatte med oförskämdheterna.

Oavsett hur det ligger till så är inte en jobbig livssituation detsamma som att man har rätt att skriva massor med oförskämdheter (hänvisar till forumets regler).

Hälsar
Fredrik


PS. Prioriterar nu dig mellan REA-kunderna (står i kassan). DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster