Har ni stängt av lösdrivaren?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 feb 2012 19:11

Johan Ågren skrev:De som vill avsluta sina konton kan skicka mig ett PM, eller email. Notera att jag inte kommer att radera några inlägg, utan det får var och en göra själv innan avlutande av konto.


Är det inte bättre att du tar bort innehåll på begäran av användare ?

Det tar inte många timmar att skapa en crawler som sorterar ut p=ID och sen gör en post till existerande ID med texten "borttaget" ... programmet är redan halfärdigt..

resultatet blir att det blir en massa poster som innehåller skräp och förstör forumets utseende.
genom att plocka bort på begäran så blir det mer rent, inga lösa hängande trådar med ordet "bortredigerat"

har inte gjort ett sådant script tidigare, men crawlers har jag byggt som funkar, bara post data delen behöver läggas till.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 feb 2012 19:28

Marko skrev:
Johan Ågren skrev:De som vill avsluta sina konton kan skicka mig ett PM, eller email. Notera att jag inte kommer att radera några inlägg, utan det får var och en göra själv innan avlutande av konto.


Är det inte bättre att du tar bort innehåll på begäran av användare ?

Det tar inte många timmar att skapa en crawler som sorterar ut p=ID och sen gör en post till existerande ID med texten "borttaget" ... programmet är redan halfärdigt..

resultatet blir att det blir en massa poster som innehåller skräp och förstör forumets utseende.
genom att plocka bort på begäran så blir det mer rent, inga lösa hängande trådar med ordet "bortredigerat"

har inte gjort ett sådant script tidigare, men crawlers har jag byggt som funkar, bara post data delen behöver läggas till.


Trådarna blir ändå förstörda och därför gör jag det inte. Har ni postat en massa inlägg så får ni ta bort dem också. Tänker inte sätta mig i någon som helst uppoffrande position efter det att jag agerat på ett sätt som jag finner oklanderligt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 feb 2012 20:04

Johan Ågren skrev:
Marko skrev:
Johan Ågren skrev:De som vill avsluta sina konton kan skicka mig ett PM, eller email. Notera att jag inte kommer att radera några inlägg, utan det får var och en göra själv innan avlutande av konto.


Är det inte bättre att du tar bort innehåll på begäran av användare ?

Det tar inte många timmar att skapa en crawler som sorterar ut p=ID och sen gör en post till existerande ID med texten "borttaget" ... programmet är redan halfärdigt..

resultatet blir att det blir en massa poster som innehåller skräp och förstör forumets utseende.
genom att plocka bort på begäran så blir det mer rent, inga lösa hängande trådar med ordet "bortredigerat"

har inte gjort ett sådant script tidigare, men crawlers har jag byggt som funkar, bara post data delen behöver läggas till.


Trådarna blir ändå förstörda och därför gör jag det inte. Har ni postat en massa inlägg så får ni ta bort dem också. Tänker inte sätta mig i någon som helst uppoffrande position efter det att jag agerat på ett sätt som jag finner oklanderligt.


Lugnt, det sista jag vill är att förstöra ett forums utseende.

Lösdrivarens avstängning tycker jag var beklaglig, det gjorde ingen något gott att stänga av honom,
de som är här vet varför och när och hur han beter sig. Att han använder sitt språk, är väl hans förbannelse och gåva.
Gillar inte att han stängdes ut på det viset som skedde, skitsamma vem som gör fel eller rätt.

Att kunna stäna av sitt konto,
det finns många olika anledningar.
personligen så har jag en orsak till det, har inte med lösdrivaren att göra, var bara droppen som fick bägaren...
Det kanske går att lösa på annat vis, utan att tråden får lösa trådar.... vi får se..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 20:25

Tänkte precis börja radera mina inlägg, men sen så tänkte jag varför ska jag skämmas över er? Det är slut på det nu. Skammen får tas på den skyldige.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2012 20:41

Jag står för vad jag sagt och gjort, även om det kanske hade varit lite annorlunda här och där nu för mig.
Jag uppskattar att haft förmånen att lära känna en del av er och få en inblick ert tänk. Tack.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Onykter
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 nov 2011 01:02
Ort: Oblivion

Inläggav Onykter » 23 feb 2012 02:08

:(
"Fairies in the shadows
Touch us though unseen
With tender loving little hands
And hearts oh so serene"
- Randi Kuhne

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 feb 2012 10:46

Ja då var problemet löst,
Skogsälvan tog bort sitt konto och lösdrivaren är kvar-

snyggt jobbat....

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 feb 2012 11:40

:arrow:  Skogsälvans frånfälle måste hämnas

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 23 feb 2012 16:42

Jörgen skrev::arrow:  Skogsälvans frånfälle måste hämnas


Hämnas, hur?

Skogis var en bland en handfull personer (mindre än 10) på detta forumet som under årens lopp
vågat skicka mig pm, ställt frågor om diverse ting samt även bett mig om råd, med tanke på att
: Jag blev medlem 14 Maj 2007
: Jag har skrivit över 6900 inlägg
: Det finns 4271 registrerade användare
Var alltså skogsälvan en av de få enligt mig som var mer än bara tom yta,
även om vi inte alltid varit överens om allt mellan himmel och jord, heder!

Det är det jag syftade på med halvbotar, 4261 användare som inte fungerar fullt ut,
nu är det ju inte som så att dessa måste pm;a mig för att existera, men det pågår
faktiskt ingen större tankeverksamhet i dessa användares hjärnor, intetsägande,
tomma, därmed menar jag på att dessa borde först börja med att reflektera över sitt
eget förhållningssätt som de har gentemot andra, börja med att försöka förstå sig
själva innan de ger sig ut på ett filosofiskt forum, eftersom det annars bara blir en
meningslös närvaro utan något som helst djup eller förankring i något ämne eller
till någon annan. Besvara gärna för dig själv följande frågor.

Hur selektiv är du som människa?
Vill du lära dig?
Kan du acceptera nya infallsvinklar på problem?

...eller är du helt fastlåst i gamla tankebanor...
Det är isåfall bättre att använda bloggar och facebook för dem som bara vill göra sporadiska
inhopp med påståenden och andra deklarerande texter där man skiter i svar och respons.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 feb 2012 22:19

Facebook har en bra funktion,

Det är att man kan ta bort sina inlägg.
Fördelen är, att man kan få en tråd med bra kvalite,

Exempelvis så diskuterade jag i en supportgrupp.
när en lösning kommer på tal, så kan man radera halvfärdiga lösningar.
och de inlägg som inte har kvalitativt innehåll.

trådarna kortas ner, och man slipper läsa igenom en massa oftopics.

Detta kan med fördel användas i filosofiforum,
att inlägg som man anser inte håller måttet, enkelt kan tas bort av ägaren själv,
eller av moderatorer.

Hoppas att skogsälvan har det bra och inte ångrar att hon sade upp sitt konto.

Halvbot, jag vill vara en halvbot. orka med att vara personlig : )

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 23 feb 2012 22:43

Jag tycker det här var en fjåmpig utveckling. Sketet är ett annat ord. Klart man skall bajsa också, men filosofiforum i sig har i själva verket ingen kropp och behöver därför inte heller bajsa.. Och jag menar detta bokstavligt talat. Därför ser jag det inte som att något väsentligt egentligen har hänt. För skogis och även lösdrivaren om han förmår tygla sig lite mot dem som behöver det (många kanske?), är i min mening välkommen tillbaka. Något annat accepterar jag inte. Inte att jag med detta vill annonsera något om min framtid här. Jag lever gärna vidare med filosofiforum och den som tar lätt på upprörda försvinnanden av centralgestalter som varit med här länge har inte så mycket att säga för min del. Utan en god vänskapsstämning bland stammisarna så bajsar jag ut forumet (jag har en kropp), då kan det kvitta.

edit. Vill inte jaga något mot Johan eller freddemalte, men säga min ärliga helhetliga inklusive känslosamma mening.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 23 feb 2012 23:38

Andreas skrev:Jag tycker det här var en fjåmpig utveckling. Sketet är ett annat ord. Klart man skall bajsa också, men filosofiforum i sig har i själva verket ingen kropp och behöver därför inte heller bajsa.. Och jag menar detta bokstavligt talat. Därför ser jag det inte som att något väsentligt egentligen har hänt. För skogis och även lösdrivaren om han förmår tygla sig lite mot dem som behöver det (många kanske?), är i min mening välkommen tillbaka. Något annat accepterar jag inte. Inte att jag med detta vill annonsera något om min framtid här. Jag lever gärna vidare med filosofiforum och den som tar lätt på upprörda försvinnanden av centralgestalter som varit med här länge har inte så mycket att säga för min del. Utan en god vänskapsstämning bland stammisarna så bajsar jag ut forumet (jag har en kropp), då kan det kvitta.

edit. Vill inte jaga något mot Johan eller freddemalte, men säga min ärliga helhetliga inklusive känslosamma mening.

Hoppas kunna hitta ett sätt att styra upp det så att vissa trådar är "fria" vad avser "trams" och ämne, på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll vad som skrivs så länge det inte är olagligt, medan andra trådar (ämnen) är mer strikta och där man då måste hålla sig till ämnet etc. Jag skriver ganska mycket på Cognito och där har man lyckats bra med detta.

I ett sådant system hade antagligen lösdrivaren kunnat fortsätta skriva i vissa trådar men varit avstängd i andra, till bot och bättring uppvisats.

PS. Känner mig inte jagad, denna del av forumet kan jag ta vad som helst så länge det inte är hot eller tackraserier, skriver jag dock i t.ex. filosofidelen, är det ingen höjdare att i vart inlägg diskutera annat än vad ämnet handlar om.

Ganska enkelt egentligen.

Att gamla stammisar lämnar i affekt, kan knappast vara grund till att inte följa forumets regler.

Jag är öppen för en dialog kring hur forumet ska vara utformat, vi kan även titta på reglerna och se vad som kan förbättras där. Jag har full förståelse för att vissa individer är upprörda över lösdrivarens avslutade konto, beklagar detta, men ser det inte som speciellt märkvärdigt då lösdrivaren har fått hur mycket tid som helst på sig att ändra sitt beteende vad avser regelbrotten.

Om det är så att folk triggas av att munhuggas, så är det beklagligt. Bättre är väl att vi värnar om att forumets fortlevnad?

/ Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 23 feb 2012 23:44

Du avslutar ditt inlägg som jag i övrigt inte har så mycket att säga om med en retorisk fråga. Tycker du skall ta det lite lugnt med sådant så länge som ett sätt att visa god smak. Dvs blanda inte att vara arrogant med visioner om forumet. Givetvis kan filosofiforum leva vidare på många sätt. Du har en viss del i det, men inte så stor som din retoriska slutfråga antyder.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 23 feb 2012 23:49

Eller vet du mer än jag, var det på väg att läggas ned? Det är helt i Johans händer i så fall. Men nu har han ju lämnat bollen till dig och även jag föreslog dig som moderator till honom när jag besökte honom i september. Men ta det lite lugnt nu så att du inte framträder som Bildt eller annan arrogansmästare, för det är skenmästeri, även om han säkerligen i sin yrkesroll som utrikesminister har beaktansvärda kunskaper.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 23 feb 2012 23:52

Andreas skrev:Du avslutar ditt inlägg som jag i övrigt inte har så mycket att säga om med en retorisk fråga. Tycker du skall ta det lite lugnt med sådant så länge som ett sätt att visa god smak. Dvs blanda inte att vara arrogant med visioner om forumet. Givetvis kan filosofiforum leva vidare på många sätt. Du har en viss del i det, men inte så stor som din retoriska slutfråga antyder.
Ok, du uppfattade det om arrogant. Det var inte avsikten. Det var ett konstaterande. Att det är bättre att jobba framåt en bakåt. Vi har nog alla en fördel i att ta lärdom av hur lätt man missuppfattar vandra via text.

Detta blir en lärande period.

/Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster