Moderering och skötsel av forumet

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Moderering och skötsel av forumet

Inläggav freddemalte » 25 feb 2012 19:00

Denna tråd är startad för att du ska kunna komma med förslag på hur forumet ska skötas och vad som kan förbättras etc. Det innebär inte att allt som framförs genomförs, men det är en viktig funktion för att få en en bild av hur medlemmarna ser på saker och ting.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 25 feb 2012 19:38

Jag testade en gång att dra igång ett forum kallat UrYoga. Det hade inte ambitioner att vara ett forum med växt utan som en typ av anslagstavla för en mindre sluten grupp. Det var del i ett annat 'projekt', som inte varade så länge mer än som en slalomkäpp i mitt livs slalomlopp.

I alla fall är det enda gången jag sett ett phpbb forum från administratörshåll och det börjar bli rätt länge sedan. Kan du dra in några print-screens på dina möjligheter när du är inloggad i filosofiforumadministratorsprogrammet

Samt gärna om någon kan kopiera in en lista över forumsanpassningsmöjligheter och modereringsmöjligheter från phpBB's tutorial/marknadsföring?

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 25 feb 2012 19:41

Alternativt som jag varit inne på tidigare samla pengar via donationer och/eller annonser som kan finansiera en entreprenör att bolla med och utveckla forumet.

Vad vill vi ha? Tänk till och hosta upp en tiotusing till en konsult att ordna till våra önskemål. Jag lägger en tusenlapp i så fall.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 25 feb 2012 20:04

Har som sagt aldrig satt rättigheter eller pillat med phpbb2,
Men normalt sett så är det ägaren eller administratören som ger moderatorer befogenheter.
och när man ger rättigheter så dyker dessa upp i moderatorns panel.

normal så ska inte moderatorer få (system)administrera ett system, det är inte deras roll.

tycker ni ska prata med johan och han kan sätta era befogenheter, efter vad ni kommer fram till är lämpligt.

olyckor händer lätt, och man kan av misstag radera hela forums, även sabotera koden så att forumet inte blir brukbart.
och då får man ha andra verktyg för att rätta till felen. som sagt, en administratörs arbete.
(jobbade med en person som tog bort flera tusen konton av misstag... det tog några veckor att få tillbaka alla)

finns sidor som <a href="http://www.phpbb.com/customise/db/modifications-1/?sid=b8a2cf4ebc6eb7b7d8f9f2dd04a59685" target="_blank">Denna</a> när man söker på tex <a href="http://lmgtfy.com/?q=phpbb+addon+mod" target="_blank">Detta</a>

Jag tror inte att det är värt att lägga pengar på en phpbb2 motor,
dels börjar den bli gammal (vilket inte betyder dålig), men den har sina begränsningar och är inte en site content management system precis.. vill man ha det så får man byta hela systemet till något som man tycker är ok,
såg att johan håller på att labba med joomla, kanske ngt som kan ta över ? (phpbb funkar fint ihop med joomla)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 28 feb 2012 09:48

Marko,

vid tillfälle så kommer FF att få phpBB3 integrerat med Joomla, på samma sätt jag gjort här: http://www.occupyforum.se

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 mar 2012 16:31

omdirigerat från <a href="http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?p=197866#197866">denna tråd</a>

Fredrik,
En gång av hundra så fortsätter folk inlägg på andra trådar via länkar.
varför  är det så ?  är det ens lönt att lägga upp länkar till feedback, eller vad det nu må vara ?
alla här känner nog till forumets struktur..

Diskusionen pågår här och inte i avdelningen feedback, även om den borde höra hemma där.
sen kan du även moderera med att flytta dessa frågor till just feedback avdelningen,
då blir det en naturlig övergång att man fortsätter där tråden existerar, men under en ny kategori.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 05 mar 2012 16:37

Marko skrev:omdirigerat från <a href="http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?p=197866#197866">denna tråd</a>

Fredrik,
En gång av hundra så fortsätter folk inlägg på andra trådar via länkar.
varför  är det så ?  är det ens lönt att lägga upp länkar till feedback, eller vad det nu må vara ?
alla här känner nog till forumets struktur..

Diskusionen pågår här och inte i avdelningen feedback, även om den borde höra hemma där.
sen kan du även som moderera med att flytta dessa frågor till just feedback avdelningen,
då blir det en naturlig övergång att man fortsätter där tråden existerar, men under en ny kategori.
Du har säkert rätt Marko, men samtidigt finns det ju sådana som du, som omdirigerar diskussionen till "rätt tråd", så lite hopp om detta finner jag allt ;-)

Skämt å sido så är det självklart så att varken jag eller någon annan kommer att hålla på att dirigera om trådar och diskussioner in absurdum, utan det är bara till att hoppas på att de som har förslag lägger sina inlägg här, ty det är här vi kommer att leta efter dem. Vad gäller den övriga ordningen, dvs att hålla sig till ämnet så är det ju glädjande om det finns någon form av struktur så att nytillkomna läsare och skribenter hittar det de är intresserade av att läsa och skriva om. Annars skulle ju forumet bara kunna hetat Forum och haft en enda tråd. Vi får vänta och se vad Johan har tänkt sig vad avser detta, men till vidare moderar jag efter ämnet i den mån det skulle spåra ur totalt.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 10 mar 2012 10:58

debre skrev:Kan ingen **** besvara mitt nya inlägg "Hundar"?
(vet inte varför det har flyttats till kategorin Psykologi, dock..)
Hej debre
Din tråd Hundar är flyttad till Psykologi av den anledningen att frågeställningen mer är av "psykologikaraktär" än filosofi. Jag kan mycket väl ha missuppfattat frågan, då vi kanske uttrycker oss väldigt olika. Så om du förtydliga det filosofiska i din frågeställning, kan jag flytta tillbaka tråden. Forumets läsare och skribenter kommer att svara på ditt inlägg om de finner det intressant. Om du har synpunkter på hur forumet modereras, förslag eller andra frågor king detta så är det i feedback som de inläggen ska postas. Det är även här de besvaras.

Hälsar
Fredrik
Moderator
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Ang. Übermensch

Inläggav freddemalte » 21 maj 2012 19:09

Übermensch (alias Suchanother, Lösdrivaren eller Badass) har vid flera tillfällen, under olika användarnamn, överträtt forumets regler genom att skriva olämpliga texter samt ha en otrevligt ton mot flera skribenter varför hans konto har raderats även idag (21/5).

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 21 maj 2012 19:18

Jaja, det kommer väl fram till dig hur snett det här blir så småningom. Anmärkningsvärt att du inte förstår det än bara. Hur långt ska det behöva gå?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 maj 2012 19:30

lynx skrev:Jaja, det kommer väl fram till dig hur snett det här blir så småningom. Anmärkningsvärt att du inte förstår det än bara. Hur långt ska det behöva gå?
Det är forumets ägare som bestämmer vilka regler som gäller. Skribenterna har full frihet att gratis och utan eget bidrag använda forumet så länge man håller sig till dessa regler. Om du har klagomål på hur forumet är uppyggt eller sköts så skicka ett PM till Johan Ågren eller föreslå förbättringarna i denna del av forumet (Feedback).

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 21 maj 2012 19:39

Du vet lika väl som mig att Johan inte är aktiv här och ser därför inte vilka framsteg som har skett. En gång satte Johan in such som moderator. Tror han skulle få hjärtskär om han hade hängt med och sett. Jag tycker att det är ett fel beslut, Fredde, men det vet du ju så det finns inte så mycket mer för mig att säga där.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 maj 2012 19:43

lynx skrev:Du vet lika väl som mig att Johan inte är aktiv här och ser därför inte vilka framsteg som har skett. En gång satte Johan in such som moderator. Tror han skulle få hjärtskär om han hade hängt med och sett. Jag tycker att det är ett fel beslut, Fredde, men det vet du ju så det finns inte så mycket mer för mig att säga där.
Det har du din fulla rätt att tycka!

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 21 maj 2012 19:54

Jag får tacka allra ödmjukast för det privilegit, senor! Men hur gick det nu med andras tyckande?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 maj 2012 19:59

lynx skrev:Jag får tacka allra ödmjukast för det privilegit, senor! Men hur gick det nu med andras tyckande?
Tyckandet är något som Johan Ågren får ta ställning till.

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster