Moderering och skötsel av forumet

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 21 maj 2012 20:08

Herregud.
Jaja.
Det är hyckleri och det borde du veta. Such säger "jävla idiot" ibland, men det gör både du och jag ibland också på vårt sätt. Poängen är att faktiskt ingen av oss tre, så vitt jag kan se, ämnar att skada. Att tycka att någon är en idiot ibland är mänskligt. Det handlar oftast om att man inte förstår.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 21 maj 2012 21:44

lynx skrev:Herregud.
Jaja.
Det är hyckleri och det borde du veta. Such säger "jävla idiot" ibland, men det gör både du och jag ibland också på vårt sätt. Poängen är att faktiskt ingen av oss tre, så vitt jag kan se, ämnar att skada. Att tycka att någon är en idiot ibland är mänskligt. Det handlar oftast om att man inte förstår.


Nej Lynx, det är fullständigt rimligt att nämnda användare är avstängd. När han varit skötsam så har det naturligtvis varit ett bidrag för forumet, men de alltför många undantagen från detta har gjort att jag har full förståelse för att andra användare här på forumet reagerat illa. Freddemalte har också mitt fulla medhåll, men detta har aldrig enbart varit en fråga om vare sig mitt avgörande eller Freddemaltes utan majoritetens tyckande som jag inte kan argumentera emot. Jag vill heller inte argumentera emot, utan instämmer. MEN jag erkänner Suchs positiva sidor också, och finner det hela lite tråkigt. Det går dock inte att dela upp en människa på så sätt i deras egenskap som forumanvändare. Möjligen kan man göra så annars i livet, men även då är det problematiskt och faktiskt något jag tycker man ska vara försiktig med.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 26 maj 2012 12:03

Det jag kan tycka är synd är när moderering riktas mot personer istället för innehåll. Har läst en del på flashback, och där var det ganska vanligt att inlägg togs bort för att det var olämpligt eller offtopic, men desto mer sällan blev personer avstängda. Man fokuserade mer på att ta bort olämpliga inlägg än olämpliga personer uppfattade jag det som (även om det också förekom avstängningar).

I just fallet med lösdrivaren kan jag dock ha förståelse för att han blir avstängd på nytt. Ska han komma tillbaka tycker jag det borde vara genom ett accepterande från moderatorerna, inte för att han envisas med att skapa nya konton utan tillåtelse...

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 26 maj 2012 14:59

Tack för det förslaget rekoj! Det metoden tillämpas redan men behöver som väl är inte användas så ofta. Den omnämndes inlägg finns kvar som exempel på regelbrott som vid för många upprepningar leder till avstängning.

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 26 maj 2012 23:37

freddemalte skrev:Tack för det förslaget rekoj! Det metoden tillämpas redan men behöver som väl är inte användas så ofta. Den omnämndes inlägg finns kvar som exempel på regelbrott som vid för många upprepningar leder till avstängning.

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör


Då får jag tacka för din syn på saken. Du skrivr att metoden tillämpas men behöver inte användas så ofta. Som jag ser det beror det på hur man vill moderera. En sträng moderering skulle kunna innebära att en massa inlägg skulle kunna flyttas eller raderas... en liberal moderering tillåter man det mesta. Och din linje verkar iaf vara en ganska liberal moderering. Det tycker jag är OK, jag upplever att modereringen funkat all right. Tycker det ur en synvinkel det är synd det här med permanenta avstängningar, men det är ju något jag påpekat redan tidigare, och inget jag känner behov av att diskutera igen.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 27 maj 2012 10:22

rekoj skrev:Då får jag tacka för din syn på saken. Du skrivr att metoden tillämpas men behöver inte användas så ofta. Som jag ser det beror det på hur man vill moderera. En sträng moderering skulle kunna innebära att en massa inlägg skulle kunna flyttas eller raderas... en liberal moderering tillåter man det mesta. Och din linje verkar iaf vara en ganska liberal moderering. Det tycker jag är OK, jag upplever att modereringen funkat all right. Tycker det ur en synvinkel det är synd det här med permanenta avstängningar, men det är ju något jag påpekat redan tidigare, och inget jag känner behov av att diskutera igen.
Vilka inlägg tycker du borde raders om man skulle ha en mer sträng moderering?

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 27 maj 2012 18:27

freddemalte skrev:
rekoj skrev:Då får jag tacka för din syn på saken. Du skrivr att metoden tillämpas men behöver inte användas så ofta. Som jag ser det beror det på hur man vill moderera. En sträng moderering skulle kunna innebära att en massa inlägg skulle kunna flyttas eller raderas... en liberal moderering tillåter man det mesta. Och din linje verkar iaf vara en ganska liberal moderering. Det tycker jag är OK, jag upplever att modereringen funkat all right. Tycker det ur en synvinkel det är synd det här med permanenta avstängningar, men det är ju något jag påpekat redan tidigare, och inget jag känner behov av att diskutera igen.
Vilka inlägg tycker du borde raders om man skulle ha en mer sträng moderering?

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör


Oj, en svår fråga. Men i princip allt som är offtopic. Jag är nog känsligare för offtopic än vad som kan uppfattas som ohövlighet eller personangrepp. Men så kan det ju vara offtopic i olika nivåer, alltfrån sidospår som har halvt om halvt med ämnet att göra, till diskussioner som inte4 ens nästan har med ämnet att göra. T ex i tråden om Kierkegaard och ångest är det inlägg som handlar om prinsessan Estelle och USA:s bankväsende...det är väl ganska way off-topic som skulle kunna raderas om man vill ha strängare moderering.
Å andra sidan kan jag tycka det gör mindre om det blir off topic när ämnets huvudfråga redan är besvarad, eller när det inte verkar vara nån som är intresserad att diskutera on-topic längre, eller när trådskaparen själv inte bryr sig om att vara ontopic.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 27 maj 2012 19:57

Var lite mer aktiv rekoj så skall du märka att förmodligen även du får svårt att enbart hålla sig till ämnena.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 27 maj 2012 20:24

Zokrates skrev:Var lite mer aktiv rekoj så skall du märka att förmodligen även du får svårt att enbart hålla sig till ämnena.
Jag märker det redan nu  :P


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster