Nya designen

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 10:04

scirocco skrev:Just nu kommer inte kategorin tankar och känslor upp under senaste inlägg.


Om du klickar på "nya inlägg" så finns alla underforum med: http://filosofiforum.com/diskussionsfor ... h/newposts

Att "Tankar och känslor" inte dyker upp i sidospalten just nu är medvetet, och avsikten är att lyfta upp forumets kärnämnen för nya besökare och att Google i högre utsträckning kan indexera dessa. Aktiviteten i "Tankar och känslor" tryckte tidigare undan trådarna i "Filosofi och relaterande ämnen". Modulen i sidospalten ska främst inte ses som ett verktyg, utan som ett sätt att profilera forumet och väcka intresse för de lite mer ingående och seriösa tankegångarna. För forumets ordinarie "senaste inlägg funktion" se länken ovan. När väl aktiviteten och intresset tar fart för forumets kärnämnen så kommer de inte att behövas kvoteras in i samma grad. :)

Behöver också åtgärda sådant som att "vilken musik lyssnar du på" inte alltid ligger i toppen för hur forumet visar sig för nya användare. DET är inte riktigt vad som eftersöks av nya användare även om det kan vara trevligt att underhålla sig med mellan inläggen.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 10:18

Sidospalten är en ny forum ide. Tror jag. Sen är det trist att gå in i "filosofi" och hugga sig fram i snårskogen av idiotiska trådar... kanske en intern sidospalt där?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Nya designen

Inläggav scirocco » 06 sep 2012 10:18

Bra att det är medvetet. En reflektion bara; människor ser denna spalten till vänsteroch tror att alla nya inlägg kommer upp där och kollar inte forumindexet. Sedan eftersom kärnämnena exponeras i den vänstra synliga spalten leder det till att människor svarar och skriver mer i dessa ämnen. Då kan det lätt tendera att bli mer småprat i dessa trådar.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 10:39

scirocco skrev:Bra att det är medvetet. En reflektion bara; människor ser denna spalten till vänsteroch tror att alla nya inlägg kommer upp där och kollar inte forumindexet. Sedan eftersom kärnämnena exponeras i den vänstra synliga spalten leder det till att människor svarar och skriver mer i dessa ämnen. Då kan det lätt tendera att bli mer småprat i dessa trådar.


Samtidigt så är vi enbart just nu förunnade att kunna använda sidospalten som ett funktionellt verktyg att överblicka forumet, och det beror på den låga aktiviteten. Ett korrekt forumanvändande ska inte baseras på infall utifrån en begränsad svältfödd aktivitet, utan ett aktivt strukturerande och uppsökande av information. Striktare moderering och efterföljande av detta är naturligtvis viktigt.

Med tiden kan forumet i högre grad bli en plats där en användare kan fördjupa sig i sina specialintressen och vad den för tillfället engagerar sig i, och i mindre utsträckning se tendenser att samma eller likvärdiga ämnen avhandlas onyanserat i alla trådar.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 10:45

SigurdV skrev:Sidospalten är en ny forum ide. Tror jag. Sen är det trist att gå in i "filosofi" och hugga sig fram i snårskogen av idiotiska trådar... kanske en intern sidospalt där?


Det finns nog anledning att se över trådarna i "Filosofi" och se vilka som i stället bör vara i "Tankar och känslor". Samtidigt är detta känsligt och ibland väldigt subjektivt. När jag var grabb och startade detta forum så var min intention att forumet skulle självregleras utifrån att människor erfor dess goda intention. Det var naivt. Jag ångrar dock inte att jag en gång tänkte så.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 10:53

Johan Ågren skrev:
SigurdV skrev:Sidospalten är en ny forum ide. Tror jag. Sen är det trist att gå in i "filosofi" och hugga sig fram i snårskogen av idiotiska trådar... kanske en intern sidospalt där?


Det finns nog anledning att se över trådarna i "Filosofi" och se vilka som i stället bör vara i "Tankar och känslor". Samtidigt är detta känsligt och ibland väldigt subjektivt. När jag var grabb och startade detta forum så var min intention att forumet skulle självregleras utifrån att människor erfor dess goda intention. Det var naivt. Jag ångrar dock inte att jag en gång tänkte så.

Varför inte underforum? Ontologi,antik filosofi,praktisk filosofi, vetenskapsfilosofi, paradoxal filosofi, struntfilosofi...För subjektivt? Kanske de som deltar kunde få en viss frihet att sortera trådar nedåt? Forumet är litet,ja,men det kan väl ändras med tiden. Hur den nytillkomne bemöts är viktigt: Utfrågning?
Vem är du då lille vän? Gillar du låten du hör i bakgrunden?
Vad sägs om en snabbis? Akta dig för igelkottar!

Det är dötrist att registrera sig, logga in och kolla in läget...
Varför inte göra teater och fråges port av entren?

Vara lite snål med att släppa läsaren helt fri...
Låta forumet anta formen av ett dataspel?

Ur mörkret hörs tissel, tassel och prassel
läsaren förs sakta mot en gnista...
nån säger: testa ditt tangentbord....
och gnistan blir stjärnor
som ordnar sig till ett budskap:o s v...

Om läsaren återkommer
känns han igen
och en annan sten får liv.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Nya designen

Inläggav freddemalte » 06 sep 2012 11:29

lynx skrev:Jag skulle uppskatta om Johan eller fredde ville ha vänligheten att fixa till mina youtube-klipp i tråden Att se på världen i kategorin lekstugan.
Ok, fixat. När du ska posta ett YouTube-klipp så använder du YouTube-knappen i formatraden ovanför inläggsmodulen vilket ger denna tagg: ['youtube][/'youtube]

Mellan dem klistrar du sedan in den avslutande ID-koden för klippet á la exemplet nedan:

Så här ser en vanlig YouTube-länk ut http://www.youtube.com/watch?v=l1G7TJD6Xu0

I slutet på denna (rödmarkerad) hittar du ID-koden l1G7TJD6Xu0 vilken du klistrar in mellan YouTube-taggarna på följande sätt "['youtube]l1G7TJD6Xu0[/'youtube]"

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 11:36

Nä! Ni duger int! Jag har en kö av folk som ger upp försöken att komma in hit:
Användarvänlighet!
Hur sa?
Anfäktarvänlighet!
Jag förstår inte...
Felmeddelande 114

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 21:07

Kanske fastnar de på att svara rätt på frågan vilken färg gräs har? Verkar ju som om det går att registrera sig ändå. Det går att registrera sig på två sätt: Genom phpBB3forumet eller Joomla, de synkas sedan ihop.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 23:05

Johan Ågren skrev:Kanske fastnar de på att svara rätt på frågan vilken färg gräs har? Verkar ju som om det går att registrera sig ändå. Det går att registrera sig på två sätt: Genom phpBB3forumet eller Joomla, de synkas sedan ihop.
Pär åke registrerade sig läste visst något skulle hem och hämta nåt och kom inte in igen. Näe...ja e inte nöjd med entren till ditt palace johan. Slum! Säger jag! (förlåt men...)
(asså din entre ä inte sämre än entreerna i andra forum,
men varför inte göra din entre bättre än de andras?)
(tre tips:
1 Visa en serie av enkla bilder i logisk följd istället för en komplicerad sida
som man svårligen via telefon kan orientera sin virriga och långsynta kompis i.

2 Låt en värdinna möta helt nya gäster, lite personlig touche gör kunden din för livet.)

3 Förutsätt att dina kunder e bebisar som inte klarar minsta svårighet: Registrera sig på flera sätt HU! Gör ett litet kul dataspel med bakgrundsmusik och lite listiga frågor som gästen gillar att svara på och vips är han registrerad och ihågkommen och behöver inte slita med kleggimitation och minnas sin personliga kod med 95 sifrror osv TÄNK KUNDVÄNLIGT!
Och varför är inte entren en chatt? Kanske nån därinne bryr sig om att hjälpa till rätta en övergiven potentiell kund om du eller nån i gänget inte har tid för sånt

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 23:43

SigurdV skrev:
Johan Ågren skrev:Kanske fastnar de på att svara rätt på frågan vilken färg gräs har? Verkar ju som om det går att registrera sig ändå. Det går att registrera sig på två sätt: Genom phpBB3forumet eller Joomla, de synkas sedan ihop.
Pär åke registrerade sig läste visst något skulle hem och hämta nåt och kom inte in igen. Näe...ja e inte nöjd med entren till ditt palace johan. Slum! Säger jag! (förlåt men...)
(asså din entre ä inte sämre än entreerna i andra forum,
men varför inte göra din entre bättre än de andras?)
(tre tips:
1 Visa en serie av enkla bilder i logisk följd istället för en komplicerad sida
som man svårligen via telefon kan orientera sin virriga och långsynta kompis i.

2 Låt en värdinna möta helt nya gäster, lite personlig touche gör kunden din för livet.)

3 Förutsätt att dina kunder e bebisar som inte klarar minsta svårighet: Registrera sig på flera sätt HU! Gör ett litet kul dataspel med bakgrundsmusik och lite listiga frågor som gästen gillar att svara på och vips är han registrerad och ihågkommen och behöver inte slita med kleggimitation och minnas sin personliga kod med 95 sifrror osv TÄNK KUNDVÄNLIGT!
Och varför är inte entren en chatt? Kanske nån därinne bryr sig om att hjälpa till rätta en övergiven potentiell kund om du eller nån i gänget inte har tid för sånt


Ja, jag tror det går att förbättra. Det krävs dock en rätt trasslig registrering idag då spamrobotarna blir drygare och drygare. Registreringen är just nu kalibrerad att enbart släppa igenom användare med minst 120 i IQ :)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 07 sep 2012 00:07

Johan Ågren skrev:Ja, jag tror det går att förbättra. Det krävs dock en rätt trasslig registrering idag då spamrobotarna blir drygare och drygare. Registreringen är just nu kalibrerad att enbart släppa igenom användare med minst 120 i IQ :)
Toppen. Jag tror just ett spel med lite frågesport kan vara bra på att avslöja robotar...och om spelet händer i ett chatt rum tillsammans med riktiga människor som kan/ska bilda grupper (för att lyckas bättre med spelet) klarar sig väl inte botarna (än)? Men det är bra om du funderar på saken. Hurra för johan! (skojar bara liiite)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 00:26

SigurdV skrev:
Johan Ågren skrev:Ja, jag tror det går att förbättra. Det krävs dock en rätt trasslig registrering idag då spamrobotarna blir drygare och drygare. Registreringen är just nu kalibrerad att enbart släppa igenom användare med minst 120 i IQ :)
Toppen. Jag tror just ett spel med lite frågesport kan vara bra på att avslöja robotar...och om spelet händer i ett chatt rum tillsammans med riktiga människor som kan/ska bilda grupper (för att lyckas bättre med spelet) klarar sig väl inte botarna (än)? Men det är bra om du funderar på saken. Hurra för johan! (skojar bara liiite)


För att nu kunna registrera sig på forumet så måste man skriva in ordet som står i sista nivån i Notpron: http://notpron.org/notpron/levelone.htm

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Nya designen

Inläggav Zokrates » 07 sep 2012 00:33

Tyvärr Johan, varje gång någon löser det sista ordet så ändras det...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 07 sep 2012 01:35

Johan Ågren skrev:
SigurdV skrev:
Johan Ågren skrev:Ja, jag tror det går att förbättra. Det krävs dock en rätt trasslig registrering idag då spamrobotarna blir drygare och drygare. Registreringen är just nu kalibrerad att enbart släppa igenom användare med minst 120 i IQ :)
Toppen. Jag tror just ett spel med lite frågesport kan vara bra på att avslöja robotar...och om spelet händer i ett chatt rum tillsammans med riktiga människor som kan/ska bilda grupper (för att lyckas bättre med spelet) klarar sig väl inte botarna (än)? Men det är bra om du funderar på saken. Hurra för johan! (skojar bara liiite)


För att nu kunna registrera sig på forumet så måste man skriva in ordet som står i sista nivån i Notpron: http://notpron.org/notpron/levelone.htm
Hoppsan vilken ansiktslyftning!! *hooray*
Det ser väldigt spännande ut! Snart får jag lust att registrera en ny avatar här inne bara för att gå igenom den ädla och upplyftande/upplysande processen att få gå in här och titta på skräpet som... ähum... ligger och skräpar i slummen här inne =D>
Vad snabbt du jobbade! Och en hiss...HISSNANDE :smt049
Du tycks faktiskt kunna använda kritik...slår vad om att du kan aikido.
Vad Fanken är nivå tre!!!!!!!!!! Det här går nog vägen...Har du sett något liknande på nåt annat forum? Du kanske är pionjär nu Johan! Hur mycket mer har du hunnit med?
Fram med det...ANNARS!!! (ja vad fan då???)
(Blir jag sur? Vem då på? Hörru sigge kom hit ett slag ska du få en zparrrrk!)
Skämt aside, fortsätt hela vägen in å rensa upp insidan tvinga/locka folk att bilda konversationsgrupper! Trådar? Bah! Gammalmodigt! Sen bör stället ha öppet och vara aktivt dygnet runt bäst vore att hitta svenskar i olika tids zoner...Hmm varför bara svenskar??
Engelsk publik är väl inte fy skam och finns i de flesta tids zoner.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst