Nya designen

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 25 aug 2012 11:10

Rorschach skrev:Tackar för den nya trevliga designen. Angående diskussionen tidigare i tråden om eventuell kryptering av PM så finns det inget som hindrar att man krypterar sina PM innan man skickar dem.


Har noterat att johan byt kodning för avläsning av papperskorgen,
robotar visar det som rappakalja, vet inte hur han gjorde det, men tycker det ser ut som någon form av kryptering som ssl.

Att kryptera sina egna pm, blir besvärligt, då man ska byta nycklar och mjukvara mellan varandra. räcker väl med webläsarens egen hantering av https.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 25 aug 2012 11:48

Jag är inte en diktator för att jag bestämmer hur jag vill att det jag skapar här i världen ska se ut. Går du hem till andra människor kanske och möblerar om och menar att ägaren är diktator när han misstycker om detta? Du måste göra distinktioner mellan individers intigritet att skapa och påverka och det som är allmän plats. Internet är den allmänna platsen, enskilda webbsidor är precis som vilka "hem" som helst, och de som besöker dem måste vara lyhörda och redpektera de intentioner som finns. Endast om samförstånd råder kan vänskap och samarbete uppstå. Avsaknad av sådan integritet gör att människor kan köra över andra människor, och de svaga är de som drabbas.

Nu är inte jag en svag person direkt, utan jag kan sänka min gard ganska rejält. På 90talet bodde jag i ett stort magasin och jag öppnade upp dörrarna för alla som ville komma. Många sov över permanent och desto fler kom och gick. Ibland fanns där upp till 100 personer. Men ryktet gick om att det var en fristad för alla typer av extremer, och med det kom problemen. Det slutade med droger och förstörelse, och det som var fint och kärleksfullt till en början ändrades. De människor som började dyka upp tog inte längre hänsyn till mina intentioner och vid den punkten stängde jag dörren.

FF har högt i tak, men i slutändan så är det de gränser som jag sätter som definierar innehållet. Utan moderering så evolverar ett forum i en riktning. Det som är ömtåligt och skört går sönder först, medan de som kan knuffas står kvar på täppan.

Edit: nu lät det kanske som jag hade något emot droger, vilket jag inte har i sig. Däremot så kan de under vissa förutsättningar förstärka destruktiviteten.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 25 aug 2012 12:56

Nej jag går inte hem till någon annan och moblerar om,
de har en form av gemensamhet och grupp jag inte tillhör, jag är inte i deras familj. Någon i familjen kan dock använda sig av metoder som liknar diktatorns.

Det finns olika former av grupper, och olika sätt att fördela ansvar.
Ser fortfarande samhället, viss form av styre som diktatorisk.

Jag är slarvig, du som person behöver inte vara en diktator,
men användder dig av egenmakt för att styra i andra sammanhang. Det är inte en modell jag gillar någonstans, och jag har min uppfattning i fråga
verkställande är något annat.

och nog är samhället en enda djäkla maktstruktur. och individer är offer.

Hade jag trott att du är en svag person, så hade jag nog varit blind.
Du agerar starkt, och får ta reaktioner. Det drabbar alla 'ledare'

Jag försöker inte göra om dig på något vis, jag får ta konsekvens av mina ord.
eller hur ?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 25 aug 2012 13:24

Jaja,
skitsamma, dumpar det hela : )

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 25 aug 2012 13:33

En grupp är i sig ett antal människor som enas om gemensamma normer. Definitionen av FF kan inte enbart vara detta. Det som föregår gruppdynamiken i detta fall är FF som ide. Väljer gruppen att kullstörta denna ide (regler, ämnesindelningar OSV) så upphör även FF. Det enda som finns kvar då är domännamn och grafik tills det att jag slutar att betala för kalaset. Gruppen i sig kan naturligtvis finnas kvar oavsätt vad de ägnar sig åt. Kanske gruppen ägnar sig åt att dela smaskiga kakrecept, obskyra ideologier som handlar om gräshoppans färgskiftningar eller något annat som inte var FFs ide, men den gruppen får då mötas på annan plats. FF är således inte fritt i den bemärkelsen att innehållet kan komma för långt från definitionen av filosofin eller de andra ämnena. Det är heller inte fritt utifrån de andra reglerna som omfattar lagar och personangrepp. Jag har ett intresse att upprätthålla vissa styrmedel. Det gör mig inte till diktator (jag har inte tagit mig någon makt över andra) utan det gör mig till kreatör av en ide som är min rättighet att upprätthålla som människa i en fri värld.

Att mena att "allt är filosofi" är att förringa filosofin dess potential då det sänker de ambitionsnivåer som karaktäriserar filosofin. Naturligtvis kan man prata om allt, men genom definitioner och ämnesondelning så vidgas möjligheten till framsteg. Om man däremot ogillar filosofi som definition så finns det mer generella forum där (nästan) inga krav ställs alls.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Nya designen

Inläggav scirocco » 25 aug 2012 19:45

Det sista stycket kanske var ett svar på mitt inlägg. Jag förespråkar troligen fler ämneskategorier för att det blir lättare att finna trådar. Att filosofi kan innehålla allt,ta upp alla ämnen menar inte jag är att förringa filosofin. Vad som helst kan diskuteras på ett filosofiskt sätt ,skillnaden kan uppstå där,på vilket sätt man pratar om en företeelse. En liknelse inom musiken är att all musik kan vara jazz. Det är bara att betona,vinkla det lite grann så ryms vilken musikform som helst inom jazz.( Där råkade ett ord komma rakt under sig själv. )Det är inte att förringa jazzen utan snarare tvärtom. Vad tror du annars Johan om det jag skrivit om att först skriva inlägget på en neutral plats och sedan bestämma vilken kategori som är mest lämplig att posta i.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 25 aug 2012 21:03

Den enda förändring jag kan komma på just nu är om det gick att ignorera en person i en speciell tråd där man tycker han är störande. Han kan ju bära sig bättre åt och säga vettiga saker i andra trådar.

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Nya designen

Inläggav Rorschach » 25 aug 2012 21:59

Marko skrev:Att kryptera sina egna pm, blir besvärligt, då man ska byta nycklar och mjukvara mellan varandra. räcker väl med webläsarens egen hantering av https.


Ack, jag trodde du fruktade att Johan läste dina PM.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 25 aug 2012 23:46

Nej,
Men det är rätt behagligt att veta hur information hanteras.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 30 aug 2012 22:13

Chatten verkar bugga.
När fler än fyra personer är inne, så slängs alla ut.
hela servern verkar börja svara med "Resource Limit Is Reached"

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 30 aug 2012 22:18

Det var när jag kom dit trasslet började, när jag skulle rulla tärning.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Nya designen

Inläggav Marko » 30 aug 2012 22:21

Nej,
Det händer inte bara nu sigurd,
det händer var gång.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Nya designen

Inläggav SigurdV » 30 aug 2012 22:46

Marko skrev:Nej,
Det händer inte bara nu sigurd,
det händer var gång.
Ja då ere svårare att fixa problemet :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Nya designen

Inläggav Anne » 31 aug 2012 10:20

Jag skulle uppskatta om Johan eller fredde ville ha vänligheten att fixa till mina youtube-klipp i tråden Att se på världen i kategorin lekstugan.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Nya designen

Inläggav scirocco » 06 sep 2012 07:19

Just nu kommer inte kategorin tankar och känslor upp under senaste inlägg.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster