Blockera användare.

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 19:44

förstår mig själv skrev:Marko jag är läkare och har sett hundratals döda. I bÖrjan var jag rädd, tänk om man skulle missa. Skicka in en levande i kylrummet. Marko vi är superexperter på sådant. Vi tar automatiskt in sådant som skiljer den döda från levande. Det är massa tecken och vi ser hör och känner dem aldrig hos någon levande. Vi kanske registrerar 50 egenskaper både medvetet och omedvetet som vi sett hos alla döda men aldrig hos någon levande. Ja matematiskt blir det opraktiskes omöjligt. Tillslut tar det 5sek att bli 99,999999? Säker. Inget är helt säkert men tillräckligt vi lever ju inte så länge och och i praktiken kommer vi alltid ha rätt. Du blir lika säker på att ett lik är ett lik som att en bil är en bil.


Ibland en gång på 10 miljoner så slår det fel,
det är inte ett acceptabelt fel.

sen föds det filosofiska tankar i en, när är man död,
och hur bekräftar man det.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Blockera användare.

Inläggav förstår mig själv » 18 okt 2012 19:48

Pilats du är förnuftig men du har inte tillräckligt med kunskaper om människan. För att vara lekman är du genialisk medger detta. Ungefär som Aristoteles hade inte tillräckligt med information för att bättre teorier skulle uppstå. Du behöver se i verkligheten lidande sjukdom död. Möta ärliga människor som vill samma. Du skulle kunna förstå för du följer förnuftet. Det är smärtsamt att bli av med vanföreställningar. Samtidigt drivs vi av att förstå. Byt miljö då får du input.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Blockera användare.

Inläggav förstår mig själv » 18 okt 2012 19:56

Marko det krävs kraft och prioritering ju mer man förstår, vi måste göra annat också. Därför är det ändamålsenligt att att förstå tillräckligt. Lagom mycket. Det är därför allt är relativt för oss. Det är det optimala. Men vi har inte utnyttjat våra förmågor. Iprincip allt vi ser hör och känner kan vi förstå. Dvs det våra sinnen och känslor registrerar. Något förnimmelse måste ha en orsak och denna är fullt möjlig att förstå. Dock sker det i olika steg. Du måste släppa fantasier själar osv. Bara lita på dina ögon öron och känslor. Detta kommer att ge dig en tydlig bild av världen. En tydlig ide är förstå.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 18 okt 2012 19:57

Marko skrev:Det är bara du som saknar information,

Du skrev i ditt förra inlägg att det var "dokumenterat att människor som varit hjärndöda, har starka minnen och upplevelser under tiden dom varit medvetslösa". Vad det skulle vara för information du syftar på vet jag inte. Det har självklart inte ett dugg med nära döden-upplevelser att göra. Om du är nära döden så är du bevisligen inte död, eller hur? Men om en läkare konstaterat att en människa verkligen är hjärndöd så är människan död utan återvändo.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 20:02

Nåja,
Pilatus ger mig många gråa hår i förväg : )
Det är tjusningen med att inte vara gud.

Han kan mycket väl ha rätt i det han säger.
Vi kan trotts allt inte bevisa motsatsen.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 20:06

Pilatus skrev:
Marko skrev:Det är bara du som saknar information,

Du skrev i ditt förra inlägg att det var "dokumenterat att människor som varit hjärndöda, har starka minnen och upplevelser under tiden dom varit medvetslösa". Vad det skulle vara för information du syftar på vet jag inte. Det har självklart inte ett dugg med nära döden-upplevelser att göra. Om du är nära döden så är du bevisligen inte död, eller hur? Men om en läkare konstaterat att en människa verkligen är hjärndöd så är människan död utan återvändo.


Ger du mig en dag ? så ska jag ta fram information och fakta.
Idag dricker jag den röda, trotts att svart gick in.

Jag är helt med dig när det gäller döden, att vi är döda när vi är döda. /har inte än pratat om livet efter detta/

Dock tror jag till motsats till dig något annat efter döden,
och jag försöker bygga teorier runt döden, hur vi uppfattar den, och jag vet hur det är att uppleva att ge upp livet, gjorde det som sjuåring. Det födde vissa erfarenheter, inte religiösa

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Blockera användare.

Inläggav förstår mig själv » 18 okt 2012 20:07

När man börjar fundera på orsak och verkan börjar man förstå mer. Sedan förstår du varför du fantiserar om själar tex. Det har varit det bästa möjliga för dig. Vissa problem, dåliga känslor har uppstått i dig och innan du var tvungen att förstå världen dvs att skapa en världsbild för att det obehag du ha i dig. Det är det hjärnan gör. Det finns ingen annan orsak. Vi har behövt gudar, religioner och fantasier som har löst vissa problem åt oss. När du börjar att förstå så löser du problemen de försvinner och hjärnan kan skapa teorier som stämmer med sinnena sådana som alla kan förstå.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 20:22

förstår mig själv skrev:När man börjar fundera på orsak och verkan börjar man förstå mer. Sedan förstår du varför du fantiserar om själar tex. Det har varit det bästa möjliga för dig. Vissa problem, dåliga känslor har uppstått i dig och innan du var tvungen att förstå världen dvs att skapa en världsbild för att det obehag du ha i dig. Det är det hjärnan gör. Det finns ingen annan orsak. Vi har behövt gudar, religioner och fantasier som har löst vissa problem åt oss. När du börjar att förstå så löser du problemen de försvinner och hjärnan kan skapa teorier som stämmer med sinnena sådana som alla kan förstå.


Vet inte hur du tänker,
inte för att logik hör hemma här,
man jag upplever att själen är fri, och med det från determinism.
den är inte bunden något. Trotts det så ingår hon fortfarande i moder jord och fader ord., men är inte bunden /logiskt falskt/. hur det ter sig vet få om ingen. Allt handlar om tro, från ateist till religiös som naturdyrkare som tror på naturandar. Vi är just nu låsta här och nu. Vi kan inte föreställa oss den världen mer än via känslor, som jag tror har nära kontakt med en föreställd andevärld
fast jag kan försäkra att vaneföreställningar som föreställningar påverkar oss här och nu.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 20:37

att ge upp livet är en enorm befrielse.
Det finns inget vackrare :) & går inte att beskriva med ord, meningar eller logik
Det finns i slutet bara en evighet av lycka.
kanske den lyckan varar i en sekund, det spelar ingen roll, för tiden är borta.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 20:56

Jag önskar lite nu att lösdrivaren inte blivit kickad,
han hade sagt något i stil med:
Ta och skärp dig din frireligiösa djävul. Mata renar istället för att predika så gör du lite nytta.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blockera användare.

Inläggav Anne » 19 okt 2012 05:03

Pilatus skrev:
lynx skrev:Det pratas en hel del i Freuds anda att religionen är en snuttefilt. Inte vet jag, men som jag ser det är en del ovilliga att möta Skaparen då de inte har betett sig så bra. Alla gör misstag, ibland återupprepas det. Vid grövre överträderlser vill man naturligtvis inte träffa en Skapare, vill inte acceptera Dennes existens. Jag vill inte att någon blir utesluten, men jag börjar förstå att det är nödvändigt :(.

Religionen bygger inte på några fakta Lynx. Jungfrufödsel som det beskrivs i Nya Testamentet är mer en saga, en legend än en berättelse om verkliga människor. Dessutom är det inte någon kristen tanke du för fram ovan, "att någon blir utesluten". Det är främmande för för den kristna tanken. Utan barmhärtighet och nåd blir paradiset en mycket ödslig plats.


Men snälla du - sånt här tycker jag är jobbigt, känns som jag kränker, men det är inte min avsikt, Pilatus - helvetet är en välkänd tankegång inom kristendomen. Det kallar jag uteslutning. Att sorteringen låtit dröja på sig tror jag, precis som du skriver, beror på nåd och barmhärtighet, kärlek och hopp till förbättran. Jag vet inte om jag skulle platsa i himlen, men det ser jag som sekundärt. Huvudsaken är att fina människor - och när jag säger fina pratar jag förstås inte om utseende, får en behaglig miljö. Egoistiska psykopater och sadister har helt enkelt ingen plats i en sådan miljö. Känner man inte medkänsla när någon visar sina svaga sidor och kanske även hånskrattar... ja, då hör man inte hemma där helt enkelt då det skulle omöjliggöra de andras trygghet. Men Pilatus, tro inte att jag tycker att det här känns roligt i stil med "rätt åt de äckliga svinen!" Sorgligt, men antagligen nödvändigt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blockera användare.

Inläggav Anne » 19 okt 2012 05:15

Marko skrev:Jag önskar lite nu att lösdrivaren inte blivit kickad,
han hade sagt något i stil med:
Ta och skärp dig din frireligiösa djävul. Mata renar istället för att predika så gör du lite nytta.

:lol: Ja, nu skrattar jag, men jag hoppas att du förstår värmen i det. Det tror jag att du gör. Och lösdrivaren, läser du det här ska du veta att du är älskad.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Blockera användare.

Inläggav Ben » 19 okt 2012 15:46

---------

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 19 okt 2012 19:31

lynx skrev:[...]helvetet är en välkänd tankegång inom kristendomen.

Ordet finns nämnt några gånger i NT, men betydelsen är inte alltid som vi föreställer oss. För Jesus och den judiska tron finns inte heller begreppet själ. Det var ett idiotiskt påhitt av grekiska filosofer flera hundra år tidigare som efterhand smögs in i den kristna läran. Augustinus frossade dock i en mycket detaljerad helveteslära. Och medeltida konstnärer brukade låta fantasin flöda när de skulle skildra de eländiga människornas kommande öde.
Jesus (även GTs betoning av allmosor) tycks bestämd på en punkt, de rikas skyldighet att dela med sig av sitt överflöd till dem som är sjuka och fattiga: Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv. Matt 25:45 Det är ett av två ställen där det talas om evigt straff i Bibeln.
Sorgligt, men antagligen nödvändigt.

Jesus sade emellertid ingenting om ett helvete. Helvetet avskaffades i Sverige år 1978 av Svenska Kyrkan. För dem som själva väljer att stå utanför gemenskapen med Gud har man hänvisat till människans okränkbara frihet att vägra att bli frälst. Alltså, enligt modern protestantism, inget helvete. Förr lärde man att de som kunde komma i fråga för straff hamnade i "sheol". Se bild nedan. Först vid den yttersta domen utdömdes eventuella straff. Märk väl att de kristna alltid varit ivriga att föregripa denna dom då de utan större tvekan brände tusentals människor levande på bål. Eller dränkte dem, eller hittade på annat fanstyg åt dem som ville vara i fred från deras helveteslära.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blockera användare.

Inläggav Anne » 19 okt 2012 21:38

Hört talas om domedagen?


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster