Blockera användare.

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 16 okt 2012 22:41

Jag ser ett stort problem med att ta bort användare, blockera deras yttranden.
Det första är att signalen är tydlig, skriv något som någon annan accepterar.
Det andra är, grupper splittas, för att det finns en tråd av gemenskap och närvaro via individ till individ, tar man bort en, tar man bort 5, som kanske skriver bra inlägg.

att blockera någon annans ord, håller inte i filosofisk mening, då alla ord man tänkt igenom är filosofi. Att agendan för någon kan vara si eller så, spelar mindre roll, för i filosofi är det ordet som gäller.

Jag har sett att ledare här ser mellan fingrarna, det som är bra skrivet, får ha vilken agenda som helst. Det ledaren inte gillar, så kickar man på agendan.

ord ska få stå fritt, som mening i sin egen filosofi. De som blivit kickade här, har dragit med sig en massa andra medlemmar, i form av inaktivitet. För forumet dör ut, det har inget liv.

Jag bestämmer inte över Johan, men jag vet vart det slutar, han kommer att sitta ensam med sin databas och sida, där mycket liten aktivitet sker, även bra tänkare slutar skriva. Det sprids ett missnöjje, en negativ trend och spiral, som bara kan sluta vid att sidan läggs ner. Hade sidan haft 5000 medlemmar blir effekten annan, och man kan kicka ett fåtal utan att det får större effekt, men denna sida har som mest 20 aktiva medlemmar, och försvinner 5 personer, så är det en stor förlust, för en princip som man ska hålla som princip.

så, kickar du fler, dör sidan ut, och med det visar även sökmotorer mindre.

Dina fejkade 320 samtidiga besökare är statistik, inte fakta.
jag kan ge dig 500 000 besökare en dag, utan att dom ens är här och skriver eller läser.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 16 okt 2012 23:00

Jag blev själv varnad för ett inlägg till zokrates.

innebörden i den mening jag skrev var att jag ansåg att zokratess tappat trovärdighet, för att han själv inte längre brydde sig om sina upplevelser, tankar eller funderingar.

Det lät jag ligga ett tag, 10 dagar senare fick jag en varning, för att jag skrivit otrevligt.
ja det var inga vackra ord jag skrivit, men dom hade sitt syfte, låta tiden få verka, så att ny närmare dialog kan föras vidare. Jag ville uppmuntra han till att ta ståndpunkt för sina egna upplevelser och tankar,. (genom att göra han arg, föda känslor till liv)

Det är inte upp till andra att bedöma processen i tänkandet och relationer som skapas.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Blockera användare.

Inläggav Zokrates » 16 okt 2012 23:21

Oj, det där inlägget minns jag, men det var inte jag som klagade över det till någon annan än dig.

Angående det låga aktivitetsflödet från användare så är jag säker på att folk i allmänhet är alldeles för
ytliga och även tröga för att orka befatta sig med djupare frågor, att tänka är jobbigt och latheten tar
överhanden, å andra sidan verkar det inte heller finnas så många i det vardagliga livet som gillar att
diskutera idag, de som finns är få och majoriteten tiger så varför skulle det vara annorlunda här?

Skvaller däremot är populärt och de finner alltid sina anhängare liksom modebloggare och andra
döskallar. Bra sajter finns dock med vettiga medlemmar men de är oftast för dem med speciella
särintressen som t.ex http://www.maskinisten.net/

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 17 okt 2012 00:35

Oj, det där inlägget minns jag, men det var inte jag som klagade över det till någon annan än dig.


Vet, det är inte svårt att lista ut vem det var.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 17 okt 2012 20:48

Marko skrev:att blockera någon annans ord, håller inte i filosofisk mening, då alla ord man tänkt igenom är filosofi.

Mycket av vad som skrivs på forumet handlar om helt annat än filosofiska funderingar. Man måste ha en mycket vid definition av vad som är filosofi om alla ord man tänkt igenom är filosofi . Jag vet inget om orsaken till att du blivit blockerad, men jag skulle bli utomordentligt förvånad om det berodde på att du fördjupat dig in i någon filosofisk fråga. Jag har inte med det här att göra ens, men jag tror faktiskt inte att någon på forumet vill dig något illa. Det var främst det jag ville säga. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blockera användare.

Inläggav Anne » 17 okt 2012 20:58

Det finns väl en sådan funktion om jag inte misstagit mig nu - att någon kan välja att någon annans inlägg blir osynliga? Är det korrekt uppfattat? I så fall kan jag inte säga annat än att det är ynkedomar som anvvänder sig sig av en sådan funktion och det hör inte hemma på ett filosofiforum.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 17 okt 2012 21:18

Pilatus skrev:
Marko skrev:att blockera någon annans ord, håller inte i filosofisk mening, då alla ord man tänkt igenom är filosofi.

Mycket av vad som skrivs på forumet handlar om helt annat än filosofiska funderingar. Man måste ha en mycket vid definition av vad som är filosofi om alla ord man tänkt igenom är filosofi . Jag vet inget om orsaken till att du blivit blockerad, men jag skulle bli utomordentligt förvånad om det berodde på att du fördjupat dig in i någon filosofisk fråga. Jag har inte med det här att göra ens, men jag tror faktiskt inte att någon på forumet vill dig något illa. Det var främst det jag ville säga. :)


Det handlar inte om mig,
Jag är inte ledsen eller sur, och det var säkert befogat att ta bort ett eller annat inlägg.
Jag vill bara prata om konsekvenserna av att blockera personer, inlägg eller annat.
Det finns ju trådar och poster här, där man kan posta utanför filosofin, och håller man sig till religion som tex harald gjorde, så finns det väl ingen anledning att kicka honom. Han ställde lite krav på Johan, och svaret blev en kick.

Sen är det intressant att fundera runt civiliserat sätt att debattera.
Som jag ser det, är civiliserat sätt något man hotar fram, via böter, avstängningar, fängelse, och förr med avrättningar. Måste en person skriva och agera civiliserat ?

Jag tycker mig se en trend med att avstängningar ger olust hos många, och ibland har jag sett flera dagars låg aktivitet, efter att någon blivit avstängd. Det spelar mindre roll om personen är gillad eller ogillad av andra. Det har inte skett en gång, utan var gång. undantaget sista kickarna av lösdrivaren, då han bytte identitet och fejkade,
ingen orkade reagera i slutet. om det är som jag tror, så är det negativt för ett forum att kicka folk, vare sig det är befogat eller inte.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 17 okt 2012 21:55

lynx skrev:Det finns väl en sådan funktion om jag inte misstagit mig nu - att någon kan välja att någon annans inlägg blir osynliga? Är det korrekt uppfattat? I så fall kan jag inte säga annat än att det är ynkedomar som anvvänder sig sig av en sådan funktion och det hör inte hemma på ett filosofiforum.


Det gick att blockera medlemmar i sina inställningar,
Då syntes inte deras inlägg innan man vecklat ut deras post.
Den funktionen är borttagen vad jag kan se.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 17 okt 2012 22:54

Man måste ha en mycket vid definition av vad som är filosofi om alla ord man tänkt igenom är filosofi


Det håller jag med om,
och jag funderade lite på vad filosofi är.
Såg ett par saker, filosofi som kultur där intellektuella samtal sker, konst och musik, poesi och annat som klassas som intellektuellt hör hemma. En social status och klasskillnad är dess uttryck.
Sen såg jag tankar och funderingar som filosofi, i litet till stort. Saknar man en intellektuellt uttrycksätt, så klassas mångas tankar ner, även om det är filosofi.

sen ser jag hela processen i hur tankar formas, och man kanske kan ha en tråd som kallas för filosofiska verkstaden. Där man är med i hela processen för att ta fram en ide.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 17 okt 2012 23:25

Marko skrev:Sen är det intressant att fundera runt civiliserat sätt att debattera.
Som jag ser det, är civiliserat sätt något man hotar fram, via böter, avstängningar, fängelse, och förr med avrättningar. Måste en person skriva och agera civiliserat ?

Det har sina fördelar Marko. Jag har under flera år deltagit i omodererade forum. Det brukar ta tid innan trollen ledsnar. Problemet är att personer som är både kunniga och hyggliga ledsnar på folk som går in för att förstöra diskussioner. De slutar, eller letar upp andra ställen där provokationerna och personangreppen har betydligt mindre framgång.
Jag tycker mig se en trend med att avstängningar ger olust hos många, och ibland har jag sett flera dagars låg aktivitet, efter att någon blivit avstängd. Det spelar mindre roll om personen är gillad eller ogillad av andra. Det har inte skett en gång, utan var gång. undantaget sista kickarna av lösdrivaren, då han bytte identitet och fejkade, ingen orkade reagera i slutet. om det är som jag tror, så är det negativt för ett forum att kicka folk, vare sig det är befogat eller inte.

Det är en riktig iakttagelse, tror jag. Det kan skapa förstämning att stänga någon ute. Men vad anser du man skall göra? Någonstans finns en gräns för medlemmar som vill pröva reglernas elasticitet och deltagarnas förmåga att uthärda provokationer.

PS Textstället nedan var utgångspunkten för Lars Görlings roman 491. Vad händer sedan då, då vi inte är beredda att förlåta mer? Kanske är det bättre att säga ifrån innan vreden släpps fri.

Då trädde Petrus fram och sade till honom: »Herre, huru många
gånger skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot
mig? Är sju gånger nog?»
Jesus svarade honom: »Jag säger dig: Icke sju gånger, utan
sjuttio gånger sju gånger.

Matt 18:21-22
DS
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 17 okt 2012 23:49

Men vad anser du man skall göra? Någonstans finns en gräns för medlemmar som vill pröva reglernas elasticitet och deltagarnas förmåga att uthärda provokationer.


Bra fråga, det handlar väl om balans från olika perspektiv.
Rena fånerier kan tas bort och ska väl raderas. Troll kan man bli vän med,
då blir dom fogliga. Man ska vara vän med trollen, då är dom inte längre farliga enligt sagorna ; )

Vad jag förstår, så består ett samhälle och även forum av många olika typer av individer, och de fungerar tillsammans. Ett troll har sin uppgift för att göra forumet levande, vi skrattar, irriteras, roas över deras inlägg. Blir det för elakt och personligt, så kan man tillfälligt muta en person i någon timme eller en dag och även radera inläggen. Man behöver inte ge livstids påföljder, det löser inga problem som jag ser det. Slutar människor att skriva i ett forum, så är inte det bra. Men är forumet levandes, så får man väl fundera på om kickar och ban är värt konsekvensen.

Ett helt omodererat forum är intressant att följa med.
Detta forum har inga aktiva moderatorer. Det sköter sig rätt bra ändå.

Jag tror inte man behöver förlåta någon sjuttio gånger sju gånger,
man kan försöka gå vidare och göra det bästa av framtiden. Inget blir ogjort,
och att döma någon för hårt skapar obalans.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 18 okt 2012 00:23

Marko skrev:Troll kan man bli vän med, då blir dom fogliga. Man ska vara vän med trollen,
då är dom inte längre farliga enligt sagorna ; )

Troll skall ut i solen, Marko, då spricker dom.
Vad jag förstår, så består ett samhälle och även forum av många olika typer av individer, och de fungerar tillsammans.

Det har att göra med att flertalet individer respekterar den kod för umgänge som finns i samhället.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blockera användare.

Inläggav Anne » 18 okt 2012 07:25

En stilla undran, Pilatus - hur kan det komma sig att du vid upprepade tillfällen citerar stycken ur Bibeln parallellt med att du förnekar kristendomens Gud?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blockera användare.

Inläggav Pilatus » 18 okt 2012 09:00

lynx skrev:En stilla undran, Pilatus - hur kan det komma sig att du vid upprepade tillfällen citerar stycken ur Bibeln parallellt med att du förnekar kristendomens Gud?

Lars Görling som skrev boken 491 och Vilgot Sjöman som regisserade den svenska filmen tror jag inte var religiösa. Så vår sort kanske kan kallas "kristna ateister". Religionen fanns där mycket påtagligt under barndomen, men jag lämnade kyrkan. Ingen avliden människa har någonsin återfått livet som det berättas om i Bibeln. Sådana berättelser existerar endast som kristna legender.
Inom filosofin har religionen varit en ständig följeslagare. Pierre-Simon de Laplace bröt med traditionen och utelämnade hänvisningar till Gud som förklaringsgrund i Mécanique céleste (1799). Napoleon som varit elev till Laplace undrade: "Du beskriver lagarna för hela skapelsen, men i din bok talar du inte en enda gång om Guds existens!", varpå Laplace lär ha svarat: "Sire, jag hade ingen användning av den hypotesen."
Nu har Richard Dawkins bok The Magic of Reality: How We Know What's Really True översatts. Tillsammans med illustratören Dave McKean har han skapat Verklighetens magi. Den kan rekommenderas till alla som vill läsa om vetenskapens svar på mytens framställning om världen.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Blockera användare.

Inläggav Marko » 18 okt 2012 09:18

Religioner används i många sammanhang,
Svenska staten tvingade skåningar (danskar) att lära sig svenske via kyrkan.
Staten har dragit nytta av kyrkan makt. Staten och kyrkan var nära bekanta med varandra, och dödstraff fanns för de som inte följde den kristna tron.

Idag är det lite ljusare, som tur är, och jag tro inte vi behöver vara oroliga för tvångs predikningar var söndag. (värre är det nog för en del barn som har religiösa föräldrar)

Jag tror att i bibeln så finns det många bra citat, som man kan hämta ut och använda sig av, utan att behöva vara troende.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 35 och 0 gäster