Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 mar 2009 14:14

Tråkig? Menas i "avsaknad" av en urskiljbar storyline eller nåt sånt? Då instämmer jag nog, men tycker att man helt missar poängen med den. Det är ju språket, och den upplevelse som genereras genom det, i den boken som är Boken så att säga. Utöver det är den inte mycket mer än en träffande bild av en generation.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 mar 2009 14:52

Jag försökte läsa Stieg Larssons Millennietrilogi men den var enormt tråkig. Ej heller har jag lyckats läsa Ranelid och Eco. ´Jag är ju så djävla ytlig.

Jag läser annars P Ramels tudelta självbiografi. Härligt jollerpladdrig med allvar i botten. En tänkare i min smak.

När jag vill ha något mer fiberrikt plockar jag fram någon översättning av Kants verk. Har den senaste översättningen i hyllan, liksom Platons samlade som jag också tar en godisbit av då och då. Tycker om att ha många böcker i luften på en gång.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 mar 2009 11:39

Just nu rullar "Mästaren och Margarita" i CD-n då jag pendlar. Rätt njutbar. Lite lagom kulturelitig.

En Jan Mårtenssondeckare, "Dödssynden", småmyspysig, måste alltid ha en sån. En myspys.

Sen är det mest Idehistoria. Gunnar Erikssons 1800-1950 är en riktig sidvändare.

Ska ta och läsa lite mer Platon också tror jag, börja med att läsa klart Republiken. Blev lite trött på de där Ja-sägande Sokratesdiskussionpartnerna bara.

Kanske lite Wittgenstein. Har irriterat mig på honom lite, brukar hjälpa om man lär känna den man irriterar sig på närmare. Russell - samma sak. Jäkla brats. Men det blir nog bättre som sagt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vind
Kontakt:

Inläggav Vind » 24 mar 2009 14:11

Jag har en massa böcker jag vill läsa. Alla ligger i en hög nedanför min säng. Men jag har inte tid att läsa dem...  :(

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2009 18:56

Vind skrev:Jag har en massa böcker jag vill läsa. Alla ligger i en hög nedanför min säng. Men jag har inte tid att läsa dem...  :(

Hehe. Man kanske borde starta en tråd med "Vad skulle jag vilja läsa nu" istället. Har samma problem. Eller rättare sagt, är för slapp för att orka läsa allt jag skulle vilja läsa ha läst. :-)

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2009 18:59

Avantgardet skrev:Tråkig? Menas i "avsaknad" av en urskiljbar storyline eller nåt sånt? Då instämmer jag nog, men tycker att man helt missar poängen med den. Det är ju språket, och den upplevelse som genereras genom det, i den boken som är Boken så att säga. Utöver det är den inte mycket mer än en träffande bild av en generation.

Tyckte inte att det var någonting som fängslade läsandet. Kom inte in i läsandet. Hackade mig igenom sida efter sida utan att känna att man liksom sögs in i handlingen. Orkar med att klämma mig igenom en kortare bok på samma premisser, men Jack är ju en rätt kompakt sak där Uffe har spätt på ordentligt med orden. Hans musik är bättre.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 mar 2009 19:23

Noterar brukat av ordet "kompakt" hos dig. Håller du "luftighet" som ett estetiskt värde?

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2009 19:52

Avantgardet skrev:Noterar brukat av ordet "kompakt" hos dig. Håller du "luftighet" som ett estetiskt värde?

Ja. Det kan man nog säga. Men det är en personlig smaksak. Själv tröttnar jag lätt om det blir för mycket ord, för mycket beskrivningar, för mycket långrandiga utsvävningar.

Kom till sak grymtar jag då och bankar boken i huvudet på mig själv. ](*,)

Kompakthet är ett stilgrepp som ger ett bestämt intryck, som jag personligen finner mer svårläst än en luftigare och enklare text, men som kan fylla en funktion och därför ge ett läsvärde i en viss typ av texter. Moment 22 till exempel är fyndig, kompakt, intressant. Jack är bladig, kompakt, lång (många ord).

Jag ratar också i samma veva Svejk och Hemingway. Sådär, nu har jag väl gjort mig ovän med några till. :-)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 mar 2009 20:03

Betänk att han gick hårt på pulver under tiden, och skrev på pappersrullar istället för ark. Det gick liksom av bara farten. :)

Och i den meningen håller jag med. Tjackisar är skitjobbiga. Men grejen med "On the road" är ju att det inte finns nån "sak" att komma till. Det är en skildring av ett otillrättalagt liv, som det utspelar sig. Utan hollywoodifierat trams om att allt ska ske med egentliga syften och liknande...

Jag kan uppskatta sånt...

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2009 20:20

Avantgardet skrev:
Och i den meningen håller jag med. Tjackisar är skitjobbiga. Men grejen med "On the road" är ju att det inte finns nån "sak" att komma till. Det är en skildring av ett otillrättalagt liv, som det utspelar sig. Utan hollywoodifierat trams om att allt ska ske med egentliga syften och liknande...

Jag kan uppskatta sånt...

Eh, ok, jag trodde vi pratade om Jack av Ulf Lundell?  :lol:

Lol. Ja, Kerouac ja. Jo, han är ju rätt go verkar det som. Jeje, snart är den utläst.

Läs mitt sista inlägg på förra sidan och ditt första inlägg på den här sidan så förstår du varför ...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 mar 2009 20:38

Varsågod, skratta på min bekostnad du bara! Du vet inte hur mitt sista dygn sett ut, och det vet inte jag heller - vilket är själva grejen.  :smt052

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2009 20:59

Är den där sista grunkan du och dig själv i maskopi?  :shock:

transversal

Inläggav transversal » 09 apr 2009 01:20

Har då äntligen läst ut Kerouacs På drift. Faktiskt lite läsvärd. Men inte en av höjdpunkterna. Han håller ett jäkla tempo i sin text.

Hm ... nu blir det någon ny bok. Känsla av frihet ... vad ska man välja ...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 apr 2009 01:22

Hmmm.... vad sägs om nåt av E.T.A. Hoffmann?

transversal

Inläggav transversal » 09 apr 2009 01:23

Hmmmm ... vill du rekommendera något?

Återgå till "Kultur - konstarterna"