Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 27 nov 2025 11:39

Robert Sapolsky - Varför beter vi oss som vi gör.

Hjärnguru på nivån att Anders Hansen intervjuar honom i sina program. Insiktsfullt och mycket detaljerat om hur hjärnan funkar och hur det påverkar våra beteenden. Har några år på nacken så man får köra Perplexity lite parallellt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 27 nov 2025 11:59

Anders skrev:Robert Sapolsky - Varför beter vi oss som vi gör.

Hjärnguru på nivån att Anders Hansen intervjuar honom i sina program. Insiktsfullt och mycket detaljerat om hur hjärnan funkar och hur det påverkar våra beteenden. Har några år på nacken så man får köra Perplexity lite parallellt.


Anders Hansen är ofta underhållande.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 27 nov 2025 13:19

Algotezza skrev:
Anders skrev:Robert Sapolsky - Varför beter vi oss som vi gör.

Hjärnguru på nivån att Anders Hansen intervjuar honom i sina program. Insiktsfullt och mycket detaljerat om hur hjärnan funkar och hur det påverkar våra beteenden. Har några år på nacken så man får köra Perplexity lite parallellt.


Anders Hansen är ofta underhållande.


Sapolsky är än mer underhållande att läsa, skulle jag säga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1513
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav unik » 27 nov 2025 19:08

Anders skrev:
unik skrev:Vi ska läsa världens största bok.

Vilken?


Cordex giga

Finns online
Kungliga biblioteket
https://www.kb.se/upptack-samlingarna/c ... ehall.html

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 17 dec 2025 13:32

Det är mycket intressant, det Sapolsky skriver om hjärnans utveckling under tonåren. Den prefrontala cortex, den hämmande, som är fullt utvecklad först vid 25-30 års ålder (Greta Thunberg vid Riksdagshuset), Hormoner som sköljer runt, andra delar av hjärnan som försöker vara "vikarie" för prefrontala cortex och lyckas dåligt, kompistrycket... Han beskriver ett stup i en stor grotta i Californien, där ingen lyckades komma till botten kontrollerat. Då de väl gjorde det hittade de många skelett. Nästan alla från tonåringar.

Det jag frågar mig i anslutning till detta och Bourdieu, skrivs de dispositioner vi får från vår uppväxt verkligen "in i hjärnan" då t.ex. den prefrontala cortex bildas?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 20 mar 2026 08:33

Hittade en liten bok i hyllan: "Samtida islam" (1991)
Lite "dåtida" nu kanske.
Jag fick lära mig en hel del om islams historia.
Gav ökad förståelse för hur farlig och odemokratisk denna religion är.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 20 mar 2026 12:52

xion skrev:Hittade en liten bok i hyllan: "Samtida islam" (1991)
Lite "dåtida" nu kanske.
Jag fick lära mig en hel del om islams historia.
Gav ökad förståelse för hur farlig och odemokratisk denna religion är.


Varken judendomen eller islam har dogmen Jesus symboliskt formulerade med följande ord: "Om någon slår dig på din ena kind, vänd den andra kinden till." Kristendomen är förlåtandets religion medan för de två andra gäller "öga för öga och tand för tand". De är hämndens religioner.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2026 08:39

Läser just nu Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 21 jun 2026 15:12

Algotezza skrev:Läser just nu Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben.


Klar med Olgas bok och även klar med Danielssons och Ranelids Människan är ett mirakel. Trevlig läsning med både populärvetenskap och poetisk prosa.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1513
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav unik » 25 jun 2026 07:23

"Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd."
- Karin Boye


Vi har manifesterat en transformation som ännu inte ägt rum.
Vår tro yttrar att vi kommer utveckla en enorm intuition utöver den vi redan bär.
Känslan är att med siarkonst och spelteori kunna ändra på spelplanen som folk befinner sig på.
Formen är att medvetandegöra och påvisa hur angivelser påverkar rummet och tiden.
Avsikten är inte kvalificerade gissningar utan likt professionella framtidsspanare lyfta fram alternativa världar som infrias eller snuddas vid.
Tanken är att läsa böckerna 1, 2, 3, 4, 5, genom att använda alla fyra sinnena.
Viljan är att inte glömma inlärningsresan utan bli en del av inlärningsresan.
Agerandet blir att gräva fram alltings ursprung för sitt infinnande av att vara något.
Preferenserna är att lyssna till ljudbok och samtidigt läsa boken med realtids ljudanteckningar som sedan skrivs ner på ett anteckningsblock.
Den utlösande kraften är att få enorm behållning och en personlighetsförändring, istället för resa som bleknar likt minnen desto längre åren går.

VSOMM

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 25 jun 2026 11:23

Jag köper sällan böcker. Om jag gör det så är det för att jag vill ha boken tillgänglig i min bokhylla.
Annars lånar jag oftast på bibblan. Häromdan gick jag förbi och såg att dom ställt ut lådor med utgallrade böcker. Normalt brukar dom finnas inne och kosta en krona styck. Nu var dom gratis. Bara att ta dom man ville ha.
Jag har gjort en del fynd i dessa boklådor ibland, men för det mesta har jag inte tålamod att vaska igenom. Den här gången var det poesisamlingar och novellsamlingar bland annat. Sådana böcker gillar jag. Nu var min shoppingvagn redan fullastad och böcker år tunga. Men jag kunde inte låta bli att plocka åt mig några i alla fall.
Jag undrar vad man går efter när man gallrar ut böcker. Troligtvis efter hur frekvent de varit utlånade.
Då ligger nog "min" typ av böcker risigt till. Hur många vill låna hem poesisamlingar och novellsamlingar?
Lite sorgligt egentligen om man betänker den möda som frambringat dessa alster. Men böcker står tyvärr ofta och samlar damm, endera hemma eller i bibliotekshyllorna. Det ska vara digitalt idag med läsplattor eller hörlurar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 26 jun 2026 15:35

Håller på med en ny bok, en essäsamling av Göran Greider, Rotskott från paradiset. Handlar mycket om invasiva arter i Sverige. Trevligt skriven. Ett spänstigt språk.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster