ÄKTA KONST

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

CoDx

ÄKTA KONST

Inläggav CoDx » 02 jan 2005 05:32

hehe.. jag är intresserad av en lite speciell konst, nämligen bodybuilding. Jag tränar ofta på gym och jag anser att bodybuilding är en konst precis som "mona lisa" är konst, eftersom när man som bodybuilder tränar så formar man kroppen efter sitt önskemål.
Men om bodybuilding nu i sig är konst, så måste ju detta vara "äkta konst" -->

http://www.stanleyart.com/bodybuildingart.html
non scholae sed vitae discimus

Thimmy Bågfeldt

Inläggav Thimmy Bågfeldt » 02 jan 2005 23:28

Aha, jag har nog sett dig på kolozzeum. Visst är det härligt att med blod, svett och tårar bygga ett konstverk av sig själv. Plus att det har en massa andra positiva bieffekter som god hälsa. Synd bara att folk av någon anledning inte gillar kroppsbyggare. Många tror att alla kropppsbyggare knaprar anabola, är våldsamma och dumma. Det är så jag uppfattar det.

CoDx

Inläggav CoDx » 03 jan 2005 00:25

jag tror att de flesta som inte gillar bodybuilding egentligen inte är emot själva sporten utan att dom tror att alla som håller på med bygge tar olagliga preparat typ anabola.. :S mycket tråkit!

jag är medlem på ett http://www.halso.info/forum/
tror inte att jag känner igen dej, tyvärr.. men kul ändå med träningsentusiaster :D

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 03 jan 2005 17:15

hehe.. jag är intresserad av en lite speciell konst, nämligen bodybuilding. Jag tränar ofta på gym och jag anser att bodybuilding är en konst precis som "mona lisa" är konst, eftersom när man som bodybuilder tränar så formar man kroppen efter sitt önskemål.
Men om bodybuilding nu i sig är konst, så måste ju detta vara "äkta konst" -->

Hehe på dig själv...
Bildkonsten sysslar inte med realiteter untan med *sken*.
MonaLisa förmedlar det sköna som sken. Äkta konst sysslar inte med äkta ting. Så, om din kropp är ett uttryck för äkthet (realitet) så är den inte konst.

mvh/ cogito

CoDx

Inläggav CoDx » 03 jan 2005 21:50

jag menade bilderna faktiskt.. hehe på dej me!

Nikolaj
Kontakt:

hehe ja...

Inläggav Nikolaj » 16 jan 2005 16:38

Bodybuilding som konst skulle ju vara ett utsökt exempel på att ordet konst tappat sitt värde. Det är ju ingen konst att träna upp sin kropp till groteska proportioner (konstverk). Vad gäller det estetiska så finns det en ganska tidig gräns i bodybuilding då svällande muskler övergår till äckelnivå. Gorillorna på stranden är å andra sidan ett humoristiskt inslag för allmänheten och humor kan vi inte få för mycket av...

Men jag förstår att det beror på abstinens då en människa vill se ut som en skojig michelingubbe. En svår balansgång antar jag.

:lol:

CoDx

Inläggav CoDx » 17 jan 2005 17:59

att man vill se ut på ett sätt eller ha ett mål att uppnå nått är det inget fel på.. om jag vill träna min kropp så att jag mår bättre och ser bättre ut är det inget fel på.. om du vill se ut som en hindu är inte heller mitt problem..

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 17 jan 2005 20:25

Du är för rolig...se ut som en hindu? Jag var i Indien för några år sedan (rekommenderas om du vill ha perspektiv på tillvaron) - och av de tusentals hinduer jag såg var det svårt att avgöra hur en hindu ser ut.

Berätta gärna hur din bild av en hindu ser ut. Berätta gärna hur en kristen, en jude och en katolik ser ut också.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 18 jan 2005 00:31

Bildkonsten sysslar inte med realiteter untan med *sken*.
MonaLisa förmedlar det sköna som sken. Äkta konst sysslar inte med äkta ting. Så, om din kropp är ett uttryck för äkthet (realitet) så är den inte konst.

Om man andvänder sin kropp som artistiskt medium för att efterikna ett ideal så är det faktiskt samma sak. Spelar väl ingen roll om det är kött eller marmor? :)

Johan

CoDx

Inläggav CoDx » 18 jan 2005 01:42

Nikolaj skrev:Du är för rolig...se ut som en hindu? Jag var i Indien för några år sedan (rekommenderas om du vill ha perspektiv på tillvaron) - och av de tusentals hinduer jag såg var det svårt att avgöra hur en hindu ser ut.

Berätta gärna hur din bild av en hindu ser ut. Berätta gärna hur en kristen, en jude och en katolik ser ut också.

när jag snackade om att se ut som en hindu, tänkte jag mer på din bild.. skrev bara det som kom upp i huvet.. (tänkte på indier) finns inte ett visst utseende för vissa religioner..

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 18 jan 2005 09:43

Jaså, min bild...ja, den ser ju väldigt hinduisk ut! *s*
Inte speciellt likt mig...om man ser till det yttre...
:D

CoDx

Inläggav CoDx » 18 jan 2005 16:23

Användarvisningsbild
Egosum

Inläggav Egosum » 23 mar 2005 22:23

Jag tycker nog att skulptera sin kropp och dess förmågor kan betraktas som konst men precis som Nikolaj skrev så handlar det om kvalitet inte kvantitet. Störst muskler vinner är inte kvalitet utan kvantitet, inte konst med andra ord. Att forma sin kropp och dess förmåga, t.ex. som Bruce Lee anser jag vara konst, i en eller annan utsträckning.

Vad jag vet så har inte de kända skultptörerna blivit kända p.g.a att de gjorde endast -stora- statyer.

Nikolaj
Kontakt:

Det upphöjda har eroderats ner

Inläggav Nikolaj » 04 apr 2005 11:13

Tyvärr har du nog rätt i att bodybuilding idag kan ses som en konstform - liksom det mesta. Det är ju precis där konstproblemet ligger idag, då allt är konst. Det har gått inflation i ordet Konst...

Ungefär som med ordet stjärna. Idag är man en TV-stjärna om man varit med i 3 avsnitt av Big Brother. Riktigt så har vi ju inte sett på det här med stjärnstatus tidigare - då det krävdes lite för att bli en stjärna.

Lika synd i båda fallen tycker jag.

:roll:

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2005 11:54

Analogt med "stjärna" har vi (också p.g.a. dokusåpeindustrin) "kändis" - man kan till och med vara känd för att man är känd, såsom Big Brother-Linda.

Tack vare den kolorerade aftonpressen har det också gått inflation i ord/prefix/suffix som "döds-", "-chock" och "-kupp" (t.ex. "dödsorm", "troschock" och "nakenkupp"). Expressen/Aftonbladet har minst en chock varje dag. Allt är en chock. Om de inte kan presentera en chock är det en chock i sig.

§ (<- en signaturkupp)

Återgå till "Kultur - konstarterna"