Nikolaj skrev:
Fråga:
Är detta gjort av...
a) en 5-årig pojke?
b) en konstnär & professor?
c) en maskin?
Tillägg: Är detta konst?
Rätt svar är...
Var jag den enda som fick en upplevelse av det här verket?
Känslan jag får av bilden påminner otroligt starkt om en känsla jag bär inom mig och som strömmar upp till ytan då och då. Och även känslor jag får av världen utanför mig.
En känsla av sönderfall, och själslig blödning.
Jag tycks kunna applicera den här känslan på mycket omkring mig.
Ta det här filosoferandet till exempel. Vi drar in språkliga termer och begrepp, analyserar sönder dem tills vi inser att de i själva verket inte tycks kunna ha någon egentlig betydelse trots allt. Och ju mer vi analyserar ju mer tycks den där hela och självklara bilden av världen falla sönder.
Eller ta oss människor. Från början unga och vitala. Sedan tids nog med åldern allt knotigare och tröttare. Tillslut försvinnande i senilitet och sedan död.
Eller se på universum. Illustrerad Vetenskap tog för några nummer sedan upp hur allt vandrar mot kaos. Att allt tids nog måste sluta i förfall.
.
Rätt svar på den första frågan tycks vara b, en konstnär och professor.
Närmare bestämt Ann Edholm.
Målades 1994 då hon var 41 år gammal.
Den postade jpg filen hette "daimonium.jpg" så jag gjorde en sökning på google efter daimonium och hittade följande sida om henne;
http://www.omkonst.com/edholm.htmlPå den andra frågan skulle jag svara ja. Jag uppfattade utan att tveka bilden som konst. Förmodligen eftersom jag fick en stark känsla av den. Gemensamt för det jag ser som konst är att det kommunicerar en känsla av igenkänning och förståelse till mig, gärna sublimt och inte uppenbart.
Vilket får mig att tänka på ett citat min filosofilärare på gymnasiet tog upp, dessvärre är jag inte 100 på varken vem som sa det eller att de gick exakt så här men iaf;
"Dolt samförstånd klingar bättre än öppet"
Om det nämnda och andra dylika verk kommenteras som följer på sidan jag hittade;
Det personliga tilltalet gör bilderna träffande och djupt angelägna, men i vissa fall också smärtsamma att ta till sig. Hon har funnit en botten i sig själv och utgår från att den också återfinns i andra. Denna botten eller trasighet, som kanske retar ordningssinnet hos renläriga konstruktivister, ger Edholm en stor uttrycksmässig frihet. I vissa fall, framför allt i 90-talsmåleriet, kunde hon låta en cirkelform delvis lösas upp för att blotta en sårighet, där färgmassa kan rinna ut.
Fastnar på "Hon har funnit en botten i sig själv och utgår från att den också återfinns i andra"... En begåvad konstnär tycks för mig vara en människa som har en talang för att finna dessa bottnar och sedan använda sig av dem i sitt skapande.