Faktiskt jag tänker mer än läser. Försöker själv att hitta svar på sina frågor.
Vad läser Du just nu?
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Den KYREANSKA /efter-/ tesen/
Själv läser jag - livet.
8) Kyreus
8) Kyreus
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Absolut, blev bara lite förvånad över hur djävla bra koll du hade på mig.
Har skickat efter, tillsammans med Herakleitos "Fragment". Sen raidade jag några nätantikvariat och fick tag i lite Trotskij, Lenin, Sartre, och annat som jag var ute efter. Ska bli kul att kolla in Deleuze.
Chloe, skulle du rekommendera Nussbaum?
Andreas, vad tycker du om Swedenborg? Har som funderat att nån gång framöver ta itu med hans bibeltolkning ("Arcana coelestia"), men det är nåt som ligger i framtiden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- miles davis
Avantgardet skrev:Avantgardet skrev:Absolut, blev bara lite förvånad över hur djävla bra koll du hade på mig.
Har skickat efter, tillsammans med Herakleitos "Fragment". Sen raidade jag några nätantikvariat och fick tag i lite Trotskij, Lenin, Sartre, och annat som jag var ute efter. Ska bli kul att kolla in Deleuze.
Vad har du skickat efter? Nietzsche och filosofin, eller någon annan Deleuze-text? - Och vad var det Sartre-relaterade du fick tag på?
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...
Logos är Djävulskap.
- Avantgardet
Det var "Nietzsche och filosofin" jag tänkte på, men var påtagligt stukad och förvirrad när jag skrev det där inlägget. Av Sartre skickade jag efter "Kolonialism och revolution - Samtidshistoriska studier 1956-1970", samt "Existentialism och marxism". Innan jag blev klar hade jag dock skickat efter också Derridas "Marx spöken". Hittade en massa roliga grejer helt enkelt. Sitter som bäst otåligt och väntar.
TYcker det är intressant att jämföra hans upplevelser med mina liksom det man kan ana av hans tid med vår. Har inte så mycket mer att säga, jag läser bara några sidor om dagen. Ofta kommer jag bara några meningar innan jag spårar ur i egna tankarAndreas, vad tycker du om Swedenborg? Har som funderat att nån gång framöver ta itu med hans bibeltolkning ("Arcana coelestia"), men det är nåt som ligger i framtiden.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
- Avantgardet
Jag vet inte riktigt vilken uppfattning jag ska ha om Swedenborg. Vill minnas att jag en gång läst en studie av honom utav Olof Lagercrantz, och att jag hade ganska stor behållning av den. Minns att jag fascinerades av att karln skulle ha levt största delen av sitt vuxna liv uteslutande på päron och bröd, samtidigt som han satt och kommunicerade med andar på andra planeter från sitt sovrum. Det var inte för inte som Swedenborg föll en gravt psykotisk Strindberg i smaken, som handen i handsken.
- miles davis
Avantgardet skrev:Det var "Nietzsche och filosofin" jag tänkte på, men var påtagligt stukad och förvirrad när jag skrev det där inlägget. Av Sartre skickade jag efter "Kolonialism och revolution - Samtidshistoriska studier 1956-1970", samt "Existentialism och marxism". Innan jag blev klar hade jag dock skickat efter också Derridas "Marx spöken". Hittade en massa roliga grejer helt enkelt. Sitter som bäst otåligt och väntar.
Härligt! - Och tack för att du påminner mig om min avgrundsdjupa fattigdom, som för tillfället inte ens tillåter mig att beställa en bok eller två.
Du är för övrigt även högst välkommen att meddela dina synpunkter på och åsikter om Nietzsche och filosofin, när du väl börjat läsa den.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Chloe, skulle du rekommendera Nussbaum?
Jag kan inte uttala mig om annat än Upheavals of Thought som jag håller på med och där skulle jag säga att livet är kort, så tänk på vart du sätter din tid. Hon går ut för att visa hur normala känslor har en rationell förklaring i bakgrunden och det är inte så mycket märkligare än det. Jag säger aldrig "läs inte" till en människa, men om du har andra saker på gång så kan du lika gärna fortsätta med det. Hon är på inget sätt dålig, bara ganska tråkig.
Jack Bauer Rocks!
Återgå till "Kultur - konstarterna"