Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 feb 2009 14:17

Anansi Boys - Neil Gaiman.  Härligt krasst urflippad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 16 feb 2009 22:40

Är den bra? Jag läste en massa Gaiman för ett par år sen och gillade honom skarpt förutom den där trista grejen han gjorde med Terry Pratchett.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 16 feb 2009 22:47

Precis börjat mad:

Flyga drake.

av Khaled Hoseini.

Ja just den det finns en rätt ny film på. Har dock inte sett den.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 18 feb 2009 02:11

Manifestet av Marx och Engels (repris).

scirocco

Inläggav scirocco » 18 feb 2009 02:55

Jag läser vad ni skriver i denna stund

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 feb 2009 10:48

scirocco skrev:Jag läser vad ni skriver i denna stund

Inte jag. Jag läste det.

meddelar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 feb 2009 14:54

Magister Rolf skrev:Är den bra? Jag läste en massa Gaiman för ett par år sen och gillade honom skarpt förutom den där trista grejen han gjorde med Terry Pratchett.

Den är bra. Så långt jag kommit, ca 3/4-delar. Lagom blandning vanligt och urflippat. Man känner igen sig från Stardust o Amerikanska Gudar. Lika krass och spacad som där
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 18 feb 2009 19:45

Läser just nu:

Poeseins logik - Hans Larsson

Det hatade Israel - Per Ahlmark, Thomas Hammarberg, Ernst Klein

Den glada vetenskapen - Nietzsche
Vet inte hur många ggr jag läst denna bok, men den blir bara bättre och bättre för var gång.

Kan någon tipsa mig om litteratur där anarkismen behandlas? Gärna så opartiskt som möjligt.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 18 feb 2009 21:22

Pho-ku skrev:Läser just nu:

Poeseins logik - Hans Larsson

Det hatade Israel - Per Ahlmark, Thomas Hammarberg, Ernst Klein

Den glada vetenskapen - Nietzsche
Vet inte hur många ggr jag läst denna bok, men den blir bara bättre och bättre för var gång.

Kan någon tipsa mig om litteratur där anarkismen behandlas? Gärna så opartiskt som möjligt.

Barbara Tuchmans bok Det stolta tornet behandlar det tidiga 1900-talets anarkister. Riktigt intressant.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 18 feb 2009 21:32

Fanken vad ni läser mycket!! Hur hinner ni??

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 18 feb 2009 21:37

Jag tittar inte på TV särskilt mycket.

Har precis avslutat Derridas Den andres enspråkighet (helt okej) och skall nu (på AV:s inrådan) påbörja Barthes Mytologier.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 18 feb 2009 21:45

Magister Rolf skrev:Jag tittar inte på TV särskilt mycket.

Hm. Det förklarar ju allt? Jag tittar aldrig på TV!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 feb 2009 22:12

"Den andres enspråkighet" är helskön, Barthes "Mytologier" likaså. Tycker annars att föreläsningen i skriven form är en rejält underskattad genre.

Pho-ku, intressant val (lundafilosofen Hans Larsson alltså!), nåt du rekommenderar oss andra?

TV'n verkar lite ha spelat ut sin roll, åtminstone i traditionell mening. Intressanta kulturella omvälvningar som sker just nu.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 19 feb 2009 01:37

Avantgardet skrev:Pho-ku, intressant val (lundafilosofen Hans Larsson alltså!), nåt du rekommenderar oss andra?

Mina rekommendationer om denna bok har föga betydelse då poesin och dess utövare är för mig helt främmande. Jag bestämde mig häromveckan för att ta mig an poesi, tankar har ofta lockats om detta fenomen men aldrig realiserats, tyvärr.

Vad jag kan säga är att jag tycker den verkar intressant. Han behandlar teman så som Poesins ordval, antites, klimax, hyperbol, paradox, ironi, självinvändning, m.m.

Måste passa på att nämna vilka böcker som ska läsas härnäst.

Efter att ha läst Avant's citat av Guy Debord - vilket jag av någon okänd anledning tog till mig, även om jag inte riktigt förstår vad denne menar - i tråden Spelet och hierarkin blev det ett besök på WP och bestämde mig för att lägga en beställning av hans bok Skådespelssamhället. I mitt "googlande" efter denna bok stötte jag samtidigt på Zygmunt Bauman och hans nyöversatta bok till svenska; Konsumtionsliv. På adlibris - som jag till slut hamnade på - musklickade jag mig vidare till Jacques Rancière's verk Texter om politik och estetik, vilket det också lades en beställning på.

Visst kan internet vara fantastiskt?! :D
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 feb 2009 03:31

:D  Det är alltid kul att få tag i spännande litteratur. Anledningen till att jag frågar om Hans Larsson är för att jag funderar här framöver att ge mig i kast med några svenska författarskap. Hade tänkt ta itu med Viktor Rydbergs föreläsningsserie (i typ 5 digra volymer), men också Hans Larssons samlade produktion (som mest verkar ligga och skräpa på antikvariat) - utöver mina Boström-studier. Fast det är ju vid sidan av studietid såklart, och ligger bortom det spår jag är inne på för tillfället (jobbar som i "svep" när det gäller litteraturen, tematiskt eller i historiska epoker - så att man alltjämt har ett helhetsgrepp men ändå fördjupar sig i omgångar på de områden där man anser en fördjupning behövas... och nog är man bra djävla nördig när man håller på så här!). Vad gäller just lyriken så anser jag mig inte riktigt ha åldern inne att få snöa in på den allt för djupt. Det är förbehållet gubbarna att fälla ultrasmarta lakoniska uttryck.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Kultur - konstarterna"