Vad läser Du just nu?
Moderator: Moderatorgruppen
Läste precis några sammanfattningar av dem och de låter verkligen intressanta. Tack för tipsen, ska skriva upp dem som bra läskandidater!
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Rafael skrev:spana in brott och straff också, den kan vara bra att börja med
*antecknar* Den känner jag igen namnet på!
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Rafael skrev:Stäppvargen är en mycket bra bok, men den är kanske inte bäst om man inte är lite läsvan.
Den läste jag ut halv sex imorse. Riktigt bra! Det kommer att ta några dagar för mig att smälta den och nästa bok jag ska läsa är Vingklippt ängel av Berny Pålsson, en självbiografi skriven av en ung tjej som är missbrukare och psykiskt sjuk i dagens sverige.
Skogsälvan skrev:Rafael skrev:Stäppvargen är en mycket bra bok, men den är kanske inte bäst om man inte är lite läsvan.
Den läste jag ut halv sex imorse. Riktigt bra! Det kommer att ta några dagar för mig att smälta den och nästa bok jag ska läsa är Vingklippt ängel av Berny Pålsson, en självbiografi skriven av en ung tjej som är missbrukare och psykiskt sjuk i dagens sverige.
Stäppvargen är den bästa bok jag har läst. :)
Vinklippt Ängel verkar ganska intressant. Lite skrämmande att hon har blivit nästan som en förebild för unga tjejer, när idealet borde vara det motsatta.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Johan Ågren
- Administratör
Re: Laurency
Algotezza skrev:Håller på med Laurency, De vises sten. Han är esoteriker. Eller nåt.
A
Ja jösses. Plöjde alla dessa böcker när det begav sig. Idag kan jag inte säga att jag har några explicita minnen av dem. Jag minns dock att Laurency skavde en hel del på mina logiska ramar då. Har du dykt ner helt i det esoteriska träsket, eller bara denna bok?
Själv läser jag Göran Sonnevi nu. Har haft de flesta av hans böcker liggandes under en tioårsperiod och läst i omgångar. Han lyckas få ett djupperspektiv på det vardagliga som jag uppskattar.
/Johan
Re: Laurency
Johan Ågren skrev:Algotezza skrev:Håller på med Laurency, De vises sten. Han är esoteriker. Eller nåt.
A
Ja jösses. Plöjde alla dessa böcker när det begav sig. Idag kan jag inte säga att jag har några explicita minnen av dem. Jag minns dock att Laurency skavde en hel del på mina logiska ramar då. Har du dykt ner helt i det esoteriska träsket, eller bara denna bok?
Själv läser jag Göran Sonnevi nu. Har haft de flesta av hans böcker liggandes under en tioårsperiod och läst i omgångar. Han lyckas få ett djupperspektiv på det vardagliga som jag uppskattar.
/Johan
Jag har läst och läser en hel del av Martinus också. Laurency ger sken av "benhård logik" och har en aforistisk stenstil. Han försöker sällan bevisa - antingen håller man emd genast eller ej. Martinus är mer emotionellt-intellektuell men vill också ge sken av obönhörlig logik. Dock försöker han bevisa sina teser på ett annat sätt än Laurency. Men det dräller av tautologier i Martinus verk. Och "andligt-vetenskaplig" retorik.
Sonnevi är bra; hans lyrik är en outtömlig lyrisk-intellektuell-emotionell källa att gräva ur. Djuppperspektiv på vardagen är givande att ta del av, "underströmmarna". Jag är dock själv mer förtjust i Tranströmer.
A
Algotezza aka Algotezza
Seriellt
What Gives? skrev:Kalle Ankas Pocket #34
Jag gillar Knasen. Härlig militärtyp. Svenska Mad finns ju inte längre.
A
Algotezza aka Algotezza
-
JennyMaria
Fråga till JennyMaria
JennyMaria skrev:Kollektivt självmord av Arto Paasilinna.
Varför så allvarlig, Herr Glas?
Vem åsyftas?
A
Algotezza aka Algotezza
Titel
JennyMaria skrev:Vi kan väl lägga titlarna åt sidan?
Min titel: medmedvetande på filosofiforum (som en cybervärld att inkarnera i)...
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Kultur - konstarterna"