Konsten att forma den nya (framtida?) människan?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Eric
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2012 06:27

Konsten att forma den nya (framtida?) människan?

Inläggav Eric » 08 jan 2013 07:39

En intressant länk till ett studium om den beteendepsykologi som håller på att forma den nya (framtida?) människan: http://www.youtube.com/watch?v=ZsNlcr4frs4

Här har vi Happy End eftersom dessa ungdomar som uppträder: Charlotte och Jonathan är extremt begåvade men jag undrar hur det nya samhället kommer att behandla ungdomar och vuxna som inte ha det lilla extra för att hävda sig?

Fråga 1. Vad hade hänt med vanliga ungdomar om de hade hamnat på scenen och velat söka bekräftelse...?

Fråga 2. Vilken värdegrund vill bygga det framtida världssamhället på (också vår del av det)?

Ps. Min favorit sång av Jonathan och Charlotte :)
http://www.youtube.com/watch?v=1OUNH0gnT1k


xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Konsten att forma den nya (framtida?) människan?

Inläggav xion » 03 maj 2017 08:30

Jag har funderat en del på det här med musikalisk begåvning.
Musikalitet kan (anser jag) delas upp i flera delsegment. Låt säga tio olika delar.
Man kan till exempel nämna gehör, taktkänsla, känslighet för harmoni, fantasi, uttrycksförmåga, kreativitet m.m.
(Till detta kan läggas rent fysiska förmågor som röstomfång, stämbandens egenskaper. finmotorik m,m,)
I varje del kan din förmåga graderas (låt säga från 0 till 5)
Den som har en femma i samtliga förmågor som har musikalisk anknytning kommer att vara en "Mozart",
Dom flesta av oss ligger någonstans i mellanskiktet och det kan räcka långt. Om du däremot har en nolla i någon kategori så kan detta sabotera det hela, och du bedöms som omusikalisk. Detta, att helt sakna en förmåga är nog väldigt ovanligt. De flesta har nog en viss förmåga i alla avseenden och har man det så kan den förbättras genom träning och undervisning men aldrig till toppnivå.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster