Kan alla se skönhet?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
evasson
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 feb 2013 08:41

Kan alla se skönhet?

Inläggav evasson » 02 mar 2013 08:59

Jag tror inte det, men många kan nog stimuleras utav en vacker bild för att på så sätt själv bli vackrare.

Det är ungefär som att påverkas utav ett gråtande barn.

rogerv
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2012 11:38

Kan alla se skönhet?

Inläggav rogerv » 02 mar 2013 09:16

Jag tror att alla kan se skönhet men att skönhet bara kan ses om man inte är stressad. Var och en av oss som saktar ner lite kan se det sköna. I varann, i naturen, i av människor skapade saker. Själv fotograferar jag mycket och när jag är avslappnad ser jag motiv överallt. När jag är stressad är jag bara fokuserad på det som stressar upp mig. Skönhet kräver tid att SE saker och ting.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan alla se skönhet?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2013 16:22

Alla kan uppleva det sköna och vackra men åsikterna går i sär angående vad som är skönt och vackert. Som fallet är med de flesta värderingar, vad gäller etik, estetik, gastronomi...

Vad som ses som skönt beror också mycket på vanans makt, vad vi vant oss vid. T.ex. vilka skalor och rytmer i musiken vi vant oss vid, vilka färg- och formkombinationer vi finner harmoniska i konsten... Ju mer vår erfarenhet konvergerar desto mer likartat värderar vi.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
evasson
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 feb 2013 08:41

Kan alla se skönhet?

Inläggav evasson » 03 mar 2013 19:18

Jag tror skönhet är som sexualitet, en känsla som uttrycker sig.

Alla kan inte känna sexualitet, men de flesta kan.

Den är alltid individuell men ändå igenkännbar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan alla se skönhet?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2013 19:24

Faktiskt är det så att om jag tycker att någon är snygg så behöver jag bara vänta ett tag (år eller dar) och sedan finner jag samma skönhet hos mig själv, jag upptäcker min egen skönhet hos andra för att sedan finna den hos mig, jag hämtar hem mina projektioner, men jag tror att världen kan bli hur vacker som helst, alla ser nog skönhet men ingen ser samma skönhet.

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Kan alla se skönhet?

Inläggav Plattfot » 04 jun 2013 12:18

Enligt värdenihilismen existerar inte estetiken annat än som en onödig bieffekt i hjärnan. Moral, kärlek och samvete finns egentligen inte. Värdenihilismen angrips i en Newsmillartikel. http://www.newsmill.se/artikel/2013/05/ ... jar-mycket Jag har försökt få igång en debatt om saken på http://filosofiforum.com/diskussionsfor ... mill-10286 Esteter kanske har synpunkter på hur deras sinne värderas.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kan alla se skönhet?

Inläggav förstår mig själv » 04 jun 2013 17:51

Visst kan betrakta och känna. Skönhet, vackert osv är dock farliga ord. Spinoza talar lite om faran i detta. Han talar om faran och den olycka som kan uppstå om någon anser att ett objekt är fullkomligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan alla se skönhet?

Inläggav Pilatus » 05 jun 2013 00:37

Plattfot skrev:Enligt värdenihilismen existerar inte estetiken annat än som en onödig bieffekt i hjärnan.

Jag undrar om någon verkligen yttrat sig så. Skulle inte estetiken haft något värde för mänskligheten? Antikens folk älskade skönhet, Platon hade synpunkter. Målningarna i de gamla grottorna talar för att "den onödiga bieffekten" spelade en väsentlig roll för över 30 tusen år sedan. Vad är det dessa värdenihilister tror sig veta? Att värderingar är beroende av människors subjektiva uppfattning om vad som är skönt, gott, värdefullt? Gärna det så länge de flesta människor är någorlunda ense om vad som är gott och värdefullt. Om det finns värden oberoende av människan kan göra mig detsamma.
Plattfot skrev:Moral, kärlek och samvete finns egentligen inte.

Visst finns det moral, till och med för mycket och om fel saker ibland. Även kärlek finns i rikt mått. Den som tvekar kan gå in på ett bibliotek och fråga bibliotekarien om det finns litteratur om kärlek.
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kan alla se skönhet?

Inläggav reflex » 05 jun 2013 08:49

Men visst är väl ändå skönhet något som är subjektivt?
Jag kan inte tänka mig att något är vackert rent objektivt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan alla se skönhet?

Inläggav Algotezza » 05 jun 2013 09:32

Plattfot skrev:Enligt värdenihilismen existerar inte estetiken annat än som en onödig bieffekt i hjärnan. Moral, kärlek och samvete finns egentligen inte.



Vad har du för källor till ovanstående utsagor om värdenihilismen? Något Hägerström skrivit?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan alla se skönhet?

Inläggav Algotezza » 05 jun 2013 09:33

reflex skrev:Men visst är väl ändå skönhet något som är subjektivt?
Jag kan inte tänka mig att något är vackert rent objektivt.



Gyllene snittet?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan alla se skönhet?

Inläggav Pilatus » 05 jun 2013 10:42

reflex skrev:Men visst är väl ändå skönhet något som är subjektivt?
Jag kan inte tänka mig att något är vackert rent objektivt.

Varför inte? Människokroppen, mode, ett stort antal djur i rörelse, god arkitektur (inte miljonprogrammets betongförorter), en hel del bildkonst, väldigt mycket av antik keramik för att nämna några områden där det råder intersubjektiv enighet om vad som är vackert. Kanske är det något inlärt och som vi förmedlar vidare till våra barn. I så fall handlar det om ett slags kulturgemensamt ideal, det hellenistiska idealet.
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kan alla se skönhet?

Inläggav reflex » 05 jun 2013 10:45

Pilatus skrev:
reflex skrev:Men visst är väl ändå skönhet något som är subjektivt?
Jag kan inte tänka mig att något är vackert rent objektivt.

Varför inte? Människokroppen, mode, ett stort antal djur i rörelse, god arkitektur (inte miljonprogrammets betongförorter), en hel del bildkonst, väldigt mycket av antik keramik för att nämna några områden där det råder intersubjektiv enighet om vad som är vackert. Kanske är det något inlärt och som vi förmedlar vidare till våra barn. I så fall handlar det om ett slags kulturgemensamt ideal, det hellenistiska idealet.


Så kan det vara, men då är det kanppast objektivt, eller hur.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan alla se skönhet?

Inläggav Algotezza » 05 jun 2013 11:25

reflex skrev:
Pilatus skrev:
reflex skrev:Men visst är väl ändå skönhet något som är subjektivt?
Jag kan inte tänka mig att något är vackert rent objektivt.

Varför inte? Människokroppen, mode, ett stort antal djur i rörelse, god arkitektur (inte miljonprogrammets betongförorter), en hel del bildkonst, väldigt mycket av antik keramik för att nämna några områden där det råder intersubjektiv enighet om vad som är vackert. Kanske är det något inlärt och som vi förmedlar vidare till våra barn. I så fall handlar det om ett slags kulturgemensamt ideal, det hellenistiska idealet.


Så kan det vara, men då är det knappast objektivt, eller hur.


Men intersubjektivt kanske... Vi blandar lätt objektivt och intersubjektivt på ett ibland förvirrande och dunkelt sätt såsom i en spegel...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kan alla se skönhet?

Inläggav förstår mig själv » 06 jun 2013 00:09

Spinoza har beskrivit faran med att anse något fullkomligt. Skönhet är ett ord. Ett farligt ord. Ett normgivande ord som får människor att frångå det de känner och sitt förnuft.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster