Kan alla se skönhet?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan alla se skönhet?

Inläggav Algotezza » 07 jun 2013 16:06

förstår mig själv skrev:Spinoza har beskrivit faran med att anse något fullkomligt. Skönhet är ett ord. Ett farligt ord. Ett normgivande ord som får människor att frångå det de känner och sitt förnuft.


Kan det inte vara tvärtom med?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Kan alla se skönhet?

Inläggav Plattfot » 19 jun 2013 19:35

Pilatus skrev:
Plattfot skrev:Enligt värdenihilismen existerar inte estetiken annat än som en onödig bieffekt i hjärnan.

Jag undrar om någon verkligen yttrat sig så. Skulle inte estetiken haft något värde för mänskligheten? Antikens folk älskade skönhet, Platon hade synpunkter. Målningarna i de gamla grottorna talar för att "den onödiga bieffekten" spelade en väsentlig roll för över 30 tusen år sedan. Vad är det dessa värdenihilister tror sig veta? Att värderingar är beroende av människors subjektiva uppfattning om vad som är skönt, gott, värdefullt? Gärna det så länge de flesta människor är någorlunda ense om vad som är gott och värdefullt. Om det finns värden oberoende av människan kan göra mig detsamma.
Plattfot skrev:Moral, kärlek och samvete finns egentligen inte.

Visst finns det moral, till och med för mycket och om fel saker ibland. Även kärlek finns i rikt mått. Den som tvekar kan gå in på ett bibliotek och fråga bibliotekarien om det finns litteratur om kärlek.


Googlar man på värdenihilismen och följer diverse länkar, så hamnar man bland en massa otrevliga föreställningar, som jag inte gillar. Rättspositivismen bygger tydligen på värdenihilismen. Mer eller mindre psykopatiska makthavares godtyckliga värderingar fastslogs vara moral och rätt. Värdenihilisterna upprördes och krävde att moral och rätt skulle bygga på förnuft och logik. Men värderingar har inget med förnuft och logik att göra. Detta är vackert, fult, rätt, fel är påståenden som inte bygger på logik. Till slut kommer man fram till att det är makt som är rätt. Makten bestämmer! Den kan ju vara demokratisk, men makt korrumperar. Makt utvecklar psykopati. Psykopaten är är i de fallen intelligent och manipulativ. Godtyckliga värderingar blir moral och rätt, men kallas förnuftiga och logiska, precis som förr. Vi får en ond cirkel.

Cirkeln kan brytas, men då får vi säga, att människan av sin Skapare försetts med vissa rättigheter. Det konstateras vara ologiskt, vidskepligt och nödvändigt.

Låt oss ställa frågan om man får vissla till Obama! Det gäller alltså Manning och Snowden. Logiken säger nej, men vad säger Gud? Han finns nog inte, men Han behövs. Det kanske är säkrast, att låta Honom leva. Jag gillar alltså inte värdenihilismen och rättspositivismen. Min avsikt med tidigare inlägg var att peka på det som jag ser som absurt i de idéerna.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster