Är Orgel lämpad för skönhet?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
evasson
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 feb 2013 08:41

Är Orgel lämpad för skönhet?

Inläggav evasson » 02 mar 2013 09:30

Kristna säger att vissa instrument är orena. Orgel sägs vara ett bra instrument för att uttrycka skönhet.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Är Orgel lämpad för skönhet?

Inläggav scirocco » 02 mar 2013 10:12

Tänk om du bara kunde lita till dig själv och se vilka instrument du tycker är sköna. Så mycket enklare och skönare livet skulle bli.

Jag har en gammal LP skiva med bl.a en intervju med spelmannen. Han berättar om en tid då pastorn ville förbjuda fiolspelandet(i detta fall nånstans i bergen uti amerikat). Hans äldre och döde vän kom i diskution med pastorn på en dans. Pastorn fällde denna väldigt musikaliska kommentar - Ther´s no harm in the fiddle,but it puts the devil in the foot.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är Orgel lämpad för skönhet?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2013 15:57

scirocco skrev:Tänk om du bara kunde lita till dig själv och se vilka instrument du tycker är sköna. Så mycket enklare och skönare livet skulle bli.

Jag har en gammal LP skiva med bl.a en intervju med spelmannen. Han berättar om en tid då pastorn ville förbjuda fiolspelandet(i detta fall nånstans i bergen uti amerikat). Hans äldre och döde vän kom i diskution med pastorn på en dans. Pastorn fällde denna väldigt musikaliska kommentar - Ther´s no harm in the fiddle,but it puts the devil in the foot.


Jag gillar mungiga. Det är också ett djävulskt instrument. Det kallas jew's harp på engelska. Jag spelar det själv och samlar på sådana. Finns fina kopior av äldre instrument i en del museishopar.

Orgel hörde jag häromdagen på P2. Det lät bara grötigt. Bach var dock en jävel på orgelmusik. Toccata ochh fuga...

Det bästa jag hört i en kyrka var Pachelbels Canon i Krakow 2007 i december. Man måste tänka på att avkorta tonerna lite tidigare än annars pga akustiken i kyrkan. Annars blir det bara ljudgröt av det.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Är Orgel lämpad för skönhet?

Inläggav scirocco » 02 mar 2013 17:29

Jag har inget engelskt lexikon till hands men är du säker på att det inte är jawharp?
Kan ni tänka er så har jag varit inne i en kyrka! Jag råkar faktiskt ha en i min församling där jag bor(jag tillhör ju inte svenska kyrkan men i alla fall)som har en fin orgel. Det är vackert att betrakta hantverket(det är det på de flesta instrument). Jag tycker också det är vackert att höra det mäktiga ljudet av en sådan orgel. Hela denna lilla kyrka är enkel och byggd helt i trä med trästavar på utsidan och mycket fint bjälkverk inne. Det går ju även att jamma loss på flygeln som finns där som min son gjorde sist jag var där. För den som vill så kan man ibland få prova orglarna som står,det är bara att fråga. Men annars så är jag såklart helt emot kyrkan :)


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster