Dans

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 17 aug 2018 18:49



Även om inte musiken är någon jättefavorit gillar jag verkligen shuffle. En del av dotterns polare håller på med det här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 17 aug 2018 18:49



Även om inte musiken är någon jättefavorit gillar jag verkligen shuffle. En del av dotterns polare håller på med det här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 30 okt 2018 00:05

Bugle call rag är en av Goodmans vildaste, här med grym jitterbug till. killen som dansar mest, Arthur Walsh var typ jitterbugkungen. Och tjejen han dansar med... förbaskat söt! Kan man vara gubbsjuk på någon som är gammal nog att bara ens mormor? Om det är hon jag misstänker dansar hon än, 94 år gammal.

Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 21 aug 2019 19:53


Den här är ju lika mycket dans som sång. Har redan blivit en gammal goding.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dans

Inläggav Anne » 22 aug 2019 05:24

Spontandans är ju härligt, fast jag är tråkigt nog lite för blyg för det. Får jobba på det :) Kanske ska ta och dansa istället för att gå till affären någon dag? Det vore väl upplyftande? Eventuella snörpiga blickar är ju faktiskt inte mitt problem och det är ju egentligen fånigt att anpassa sig efter dessa sura miner, eller hur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 08:05

Nu hoppar och dansar jag med barnbarnet. Det blir rätt spontant om man säger så. Kul är det. Bra att ha barnbarn som ursäkt för att tramsa och ta ut svängarna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 22 aug 2019 08:42

Algotezza skrev:Nu hoppar och dansar jag med barnbarnet. Det blir rätt spontant om man säger så. Kul är det. Bra att ha barnbarn som ursäkt för att tramsa och ta ut svängarna.

Har börjat längta men det är nog ett tag kvar, men förhoppningsvis så.
Laga mat är min frizon, har stereon på bardisken ovanför köksbänken. Och att stå och dansa medan man hackar och steker får familjen stå ut med, dottern är gammal nog nu för att inte skicka upp ögonen mot taket varenda gång hon ser det också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 08:51

Anders skrev:
Algotezza skrev:Nu hoppar och dansar jag med barnbarnet. Det blir rätt spontant om man säger så. Kul är det. Bra att ha barnbarn som ursäkt för att tramsa och ta ut svängarna.

Har börjat längta men det är nog ett tag kvar, men förhoppningsvis så.
Laga mat är min frizon, har stereon på bardisken ovanför köksbänken. Och att stå och dansa medan man hackar och steker får familjen stå ut med, dottern är gammal nog nu för att inte skicka upp ögonen mot taket varenda gång hon ser det också.


Hålla kroppen i rörelse håller tänkandet i rörelse. Det visste Sören Kierkegaard som tog promenader för att få igång tankemaskineriet. Han dansade nog också.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Dans

Inläggav hakkapeliitta » 22 aug 2019 09:06

Dansande är ett socialt stigma för mej. Har två vänsterfötter. Känner mej vilsen på dansgolvet, hör liksom inte hemma där.
Enda motmedlet är en flaska Kosken som släpper spärrarna, nackdelen är dagen efter när min hjärna jobbar för högtryck med bortträningsmekanism.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 09:17

hakkapeliitta skrev:Dansande är ett socialt stigma för mej. Har två vänsterfötter. Känner mej vilsen på dansgolvet, hör liksom inte hemma där.
Enda motmedlet är en flaska Kosken som släpper spärrarna, nackdelen är dagen efter när min hjärna jobbar för högtryck med bortträningsmekanism.


Take a Walk on the Wild Side, som Sören Kierkegaard och Lou Reed.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Dans

Inläggav hakkapeliitta » 22 aug 2019 09:29

hakkapeliitta skrev:Dansande är ett socialt stigma för mej. Har två vänsterfötter. Känner mej vilsen på dansgolvet, hör liksom inte hemma där.
Enda motmedlet är en flaska Kosken som släpper spärrarna, nackdelen är dagen efter när min hjärna jobbar för högtryck med bortträningsmekanism.

Kierkegaard, utsökt kom jag att tänka på generationspolaren H.C Andersen. Värdelöst vetande, men sagoberättaren hade alltid ett rep med sej så att han i nödfall kunde hiva ner sej vid eldsvåda. På den tiden var bränder vanliga, massa träkåkar och skorstenar spydde ut gnistor.
Det löjliga är att skorstensfejare än idag har monopol på sotning. De gör bra slantar på detta, mina gamlingars sommarstuga får besök varje år fast ingen olje- eller vedvärmning finns. Stugan är eluppvärmd. Sotaren försöker se viktig ut och "sotar" köksfläkten. Sånt gör mer skada än nytta.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dans

Inläggav Anne » 22 aug 2019 22:38

Algotezza skrev:Nu hoppar och dansar jag med barnbarnet. Det blir rätt spontant om man säger så. Kul är det. Bra att ha barnbarn som ursäkt för att tramsa och ta ut svängarna.

Ja, det förstår jag. Gratulerar till barnbarnet! Skulle också vilja ha. Kanske jag får det någon gång. Men vilar det inte något smått sorgligt över att vi behöver, och brukar dessa små krabater instumentellt? Om du förstår? Vi borde ju kunna göra det utan "täckmantel".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dans

Inläggav Anne » 22 aug 2019 22:40

Anders skrev:
Algotezza skrev:Nu hoppar och dansar jag med barnbarnet. Det blir rätt spontant om man säger så. Kul är det. Bra att ha barnbarn som ursäkt för att tramsa och ta ut svängarna.

Har börjat längta men det är nog ett tag kvar, men förhoppningsvis så.
Laga mat är min frizon, har stereon på bardisken ovanför köksbänken. Och att stå och dansa medan man hackar och steker får familjen stå ut med, dottern är gammal nog nu för att inte skicka upp ögonen mot taket varenda gång hon ser det också.

:lol: Ja, den där skämsperioden är brutal.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dans

Inläggav Anne » 22 aug 2019 22:51

hakkapeliitta skrev:Dansande är ett socialt stigma för mej. Har två vänsterfötter. Känner mej vilsen på dansgolvet, hör liksom inte hemma där.
Enda motmedlet är en flaska Kosken som släpper spärrarna, nackdelen är dagen efter när min hjärna jobbar för högtryck med bortträningsmekanism.


Jag tycker att du är så rolig. Det är så skönt att du är så rak! Vem har sagt att man behöver vara bra på att dansa? Klä av dig stajlarkavajen en stund. Jag tittar inte på dig. Är det knepigt med fötterna... Börja med en hand då. Sträck upp pekfingret och snurra tre varv med det medsols. Dra ner pekfingret och låt det sedan glida upp i mitten av cirkelrörelsen du just gjorde. Gör det till musik du gillar. Egenpåhittat move. Jag är mer för sådana subtila gester :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dans

Inläggav Anders » 24 aug 2019 11:01

lynx skrev:
hakkapeliitta skrev:Dansande är ett socialt stigma för mej. Har två vänsterfötter. Känner mej vilsen på dansgolvet, hör liksom inte hemma där.
Enda motmedlet är en flaska Kosken som släpper spärrarna, nackdelen är dagen efter när min hjärna jobbar för högtryck med bortträningsmekanism.


Jag tycker att du är så rolig. Det är så skönt att du är så rak! Vem har sagt att man behöver vara bra på att dansa? Klä av dig stajlarkavajen en stund. Jag tittar inte på dig. Är det knepigt med fötterna... Börja med en hand då. Sträck upp pekfingret och snurra tre varv med det medsols. Dra ner pekfingret och låt det sedan glida upp i mitten av cirkelrörelsen du just gjorde. Gör det till musik du gillar. Egenpåhittat move. Jag är mer för sådana subtila gester :)

Att dansa är felaktigt förstådd som en strikt social aktivitet. Dansar man många tycker jag det är bättre med typ afrikansk dans eller klassiska danser med steg och turer. Det som jag tror dödar danslusten hos många, kanske också dej Hakka är att det är ett sånt jävla tävlingsmoment i det. Så dansa för dig själv. Eller lär dig nån pardans. Jag gillade jitterbug.

Gick många år, massor av år faktiskt, på gymping på friskis och svettis. Valde alltid en ledare som verkligen utnyttjade musiken och som hade bra taktsinne. Lite som square dance.

Men framför stekpannan skall det helst vara ska-punk och stå ock skanka vilt.

Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster