Hur lyssnar ni på musik?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Anders » 31 maj 2015 14:02

Har en granne som köpte någon slags LP-skivspelare som heter Linn. Kostar lika mycket som allt av ljud jag har i huset, men han påstår att hans LP skivor har fått nytt liv.

Farsan jobbade faktiskt med HiFi, för er yngre så var det nåt i stil med mobiltelefoner nu, den häftiga prylen man skulle ha runt 75-80, efter färg-TV:n, och alla som åtminstone var halvnördar visste allt om effekt och frekvensomfång på sin stärkare. Men jag fattade aldrig det där. Jag tyckte allt lät bättre lite burkigt.

Jag lyssnar mest pä dator, på mina rätt kassa datahögtalare eller så lyssnar jag i bilen. Diskant sabbar all musik, utom körsång, där lyssnar jag faktiskt i hörlurar, fick ett par bra av sonen. Köpte en radio till köket också som har audio in. Den är det rätt bra tryck på, även om det inte är kristallklart. Bra tryck passar bra till tråkig matlagning.

Hur lyssnar ni på musik? Olika för olka musik?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Algotezza » 31 maj 2015 15:42

Snarare beror det på situationen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Anders » 01 jun 2015 07:53

Algotezza skrev:Snarare beror det på situationen.

Självklart. Då jag sitter i en roddbåt lyssnar jag inte på bilradion. Men lite så där generellt, lyssnar du på typ stereon, då du lyssnar mer aktivt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Algotezza » 01 jun 2015 10:29

Anders skrev:
Algotezza skrev:Snarare beror det på situationen.

Självklart. Då jag sitter i en roddbåt lyssnar jag inte på bilradion. Men lite så där generellt, lyssnar du på typ stereon, då du lyssnar mer aktivt?


Har musik som bakgrund för att t.ex. göra hushållsarbete eller rättningsarbete lite roligare. Lyssnar för att lära för mitt eget musikskapande. Lyssnar för att njuta och gå in i musiken. Lyssnar som hjälp att meditera, sjunka in i mig själv. Musik för att ge färg åt livets tristess. Tristess är min grundkänsla. Har alltid varit. Så jag har lärt mig roa mig själv i hög grad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav David H » 01 jun 2015 16:58

Jag lyssnar oftast via spotify, hörlurar i mobilen när jag är ute. Brukade lyssna mer i riktiga högtalare hemma. Men så hade jag strul med mina sladdlösa högtalare till datorn, och stereon som spelade cd-skivor hakade upp sig, och då kom jag liksom av mig med det lyssnandet...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Antic » 01 jun 2015 22:40

Jag lyssnar aktivt och lyssnar väldigt noga på varje enskilt instrument i en låt. När jag var tonåring var jag musiksnobb och kunde ägna månader åt att lära mig varenda detalj i en symfoni eller musik av väldigt hög teknisk kvalite, musik som krävde avsevärt mycket av lyssnaren. Därför är jag ganska kräsen på musik än idag.

Musik skall ha bra ljud eftersom ljudet är väldigt viktigt för upplevelsen. Att lyssna på musik med telefonljud är totalt bortkastat för en sån som mig.

Musik skall spegla hela känslolivet. Musik skall vara glad, sorgsen, aggressiv, sentimental, drömmande, hysterisk, lugn, förvirrande, experimentell. Dvs allt som livet innehåller i känslor och så väljer man musik efter humör för stunden.

De som bara lyssnar på glad musik har nog fått helt om bakfoten vad musik egentligen handlar om.

Det finns de som inte ens vill lägga ned 5 minuter på att lära sig en helt ny typ av musik, sedan ratar de den och kallar det underligt nog för "musiksmak".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2015 15:45

Antic skrev:När jag var tonåring var jag musiksnobb och kunde ägna månader åt att lära mig varenda detalj i en symfoni eller musik av väldigt hög teknisk kvalite, musik som krävde avsevärt mycket av lyssnaren.

Det låter väldigt trevligt, och kanske kan jag ana mig till känslan det måste vara. Minns att jag läste en biografi över Karl Friedrich Abel och jag fann det mycket seriöst för att endast handla om något så simpelt som musik. Skoja bara. Jag upptäckte kanske att varje tid har sina dolda skrån av mästare.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Anne » 07 aug 2015 11:11

Lyssnar hemma i högtalare och (för det mesta) hörlurar som ungarna inte tycker "duger längre". Trams, säger jag :wink: Och så säger de att hörseln blir sämre med åren... pfff. Så här sitter jag med rödsvarta tribalmönstrade lurar. Ute lyssnar jag inte på musik i den bemärkelsen. Det gjorde jag när jag var tonåring och den snudd på semiantika grejen freestyle fanns.

Illusionen

Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Illusionen » 07 aug 2015 16:06

Musik är för mig något viktigt som jag har svårt att vara utan.
Kombinationen av vacker musik och ett vackert bildmotiv som arkitekturen i t ex ,
https://www.youtube.com/watch?v=vORBLyGEozo
är sådant som väsentligt höjer kvaliteten i mitt liv.
Jag är allätare vad gäller musik, men min musiksmak betraktas nog annars som mossig och konservativ,
men det är oväsentligt för mig, jag har känslan för de här odödliga verken i generna,
och är mycket tacksam för den gåvan.

Till mina absoluta favoritkompositörer hör Mozart, Verdi, Puccini och Beethoven, vilket ni som läser
mina inlägg inte har kunnat undgå att märka. Varje kväll somnar jag till musik av dessa giganter.

Sättet att lyssna på musik varierar, men ett av de mer udda sätten var i tisdags.
För snart två år sedan fick jag en allvarlig cancerdiagnos.
Det rör sig om en aggressiv variant, som jag strålbehandlats för 39 ggr nu i sommar.
Sjuksystrarna på Onkologen här i Västerås har varit mycket spontana, vänliga och trevliga.
När jag t ex kom och skulle få sista strålbehandlingen i tisdags, tog de emot mig samtidigt som de
överraskade mig med att ha valt ut musik från en italiensk opera som de listat ut att jag tyckte om,
och som de nu spelade i någon dold anläggning i behandlingsrummet. Så där låg jag under
”strålkanonen” (Beam nr 1) samtidigt som Pavarottis mäktiga och vackra stämma strömmade ut ur högtalarna.
Det var en ganska så uppsluppen stämning i rummet efter avslutad behandling.
Vem kunde tro detta om vården, tro mig det blev ett minne för livet.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=4zLfCnGVeL4

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 06:40

Anders skrev:
Hur lyssnar ni på musik? Olika för olka musik?



Alla sätt är bra -- oftast hörlurar och Spotify, gärna behagfull musik - avskyr Shakira typ av musik och gjorde redan från början - hemma helst på bra anläggning (fylla huset :)) --- annars det bästa av det bästa var alltid för mig sedan jag var barn - operan. Sitta i mörkret och blunda och känna musiken fylla en... eller samma sak på kvällarna cellomusiken i hemmet... - men jag är periodare.
Ibland måste jag bara ha tyst överallt...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav xion » 02 jun 2018 08:56

Jag växte upp med Elvis och Tommy. Senare Beatles och Searchers m.fl.
Håret fick växa ut och jag umgicks med "mods" en period.
Musiken har alltid levt i mig. Somliga säger att dom hör när jag är i affärn och handlar för jag går ofta och visslar.
Numera lyssnar jag sällan på musik.
Jag vill vara med själv, som en del av musiken.
Därför sjunger jag i kör. Spelar lite på alla instrument som kommer i min väg.
Har inte den rätta snabbheten i motoriken för att bli bra på ett instrument men spelar både gitarr, fiol och dragspel till husbehov.
Vad som intresserar mig mest är musikens själ och den kommer man bäst i kontakt med när man spelar själv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Anders » 02 jun 2018 11:08

Tre år sen tråden var uppe. Sen dess har jag faktiskt köpt en stereo. Mest lyssnar jag på den under matlagning. Bra tryck och klart ljud. Sen också ett par in-ear hörlurar som dämpar omgivning. Väldigt bra ljud, lyssnar i dem då jag lyssnar mer koncentrerat. Det här mer kollektiva hifi lyssnandet, finns det kvar? Lyssnar millenials någonsin konentrerat på musik tillsammans?

Annars, precis som dig Xion spelar jag en massa instrument men inget fingerfärdigt. Det är mest att hitta ackordsföljder och höra melodin i dem. Algot spelar ju in och jag måste väl någon gång få ändan ur och spela in mina alster lite.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Illusionen » 02 jun 2018 11:36

xion skrev:Jag växte upp med Elvis och Tommy. Senare Beatles och Searchers m.fl.
Håret fick växa ut och jag umgicks med "mods" en period.
Musiken har alltid levt i mig. Somliga säger att dom hör när jag är i affärn och handlar för jag går ofta och visslar.
Numera lyssnar jag sällan på musik.
Jag vill vara med själv, som en del av musiken.
Därför sjunger jag i kör. Spelar lite på alla instrument som kommer i min väg.
Har inte den rätta snabbheten i motoriken för att bli bra på ett instrument men spelar både gitarr, fiol och dragspel till husbehov.
Vad som intresserar mig mest är musikens själ och den kommer man bäst i kontakt med när man spelar själv.


Det skulle vara roligt att sjunga i kör, men tror inte mina förutsättningar är de bästa.
Skulle därför behöva en opartisk bedömning av om mitt musiköra duger.
Hittade den här tråden som är tänkt att gradera hur bra "musiköra" man har,
https://www.nidcd.nih.gov/tunestest/tak ... tunes-test

När jag lyssnar på mina klassiska favoriter har jag normalt inga problem att urskilja
när t ex en sopran hamnar lite fel, men när jag lyssnade på det här testet blev jag osäker
på ett par ställen, så det blev två fel i mitt fall.
Antar att det krävs alla rätt på testet för att vara kvalificerad för en kör ?

Känner du kanske till några andra tester ?

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav xion » 02 jun 2018 11:58

Illusionen skrev: Antar att det krävs alla rätt på testet för att vara kvalificerad för en kör ?

Känner du kanske till några andra tester ?

/ Illusionen

Den kör jag är med i (kyrkokör) får alla vara med i. (svenska kyrkan är som bekant inkluderande)
Somliga är duktiga, andra kan inte ta en ton rätt.Det är helheten som är det viktiga och gemenskapen.
Man blir med sin röst en del av ett musikinstrument.
Det kräver körvana för att bli en duktig körsångare. Notkunnighet är inte så viktigt.
Det tog nog ett år innan jag kände att jag bidrog med något.
För somliga kan det vara lättare. Vissa lär sig aldrig.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inläggav Illusionen » 02 jun 2018 15:32

xion skrev:
Illusionen skrev: Antar att det krävs alla rätt på testet för att vara kvalificerad för en kör ?

Känner du kanske till några andra tester ?

/ Illusionen

Den kör jag är med i (kyrkokör) får alla vara med i. (svenska kyrkan är som bekant inkluderande)
Somliga är duktiga, andra kan inte ta en ton rätt.Det är helheten som är det viktiga och gemenskapen.
Man blir med sin röst en del av ett musikinstrument.
Det kräver körvana för att bli en duktig körsångare. Notkunnighet är inte så viktigt.
Det tog nog ett år innan jag kände att jag bidrog med något.
För somliga kan det vara lättare. Vissa lär sig aldrig.


Vill inte förstöra för andra, så har fortsatt att söka, och hittade ett annat test
http://tonedeaftest.com/, som gav nedanstående resultat.
Misstänker dock att tondövhet är något annat och mer primitivt än det ”musiköra”
som krävs för att sjunga i kör.

Tone Deaf Test

Result: Not tone deaf!
Stage A: 12/12
Stage B: 12/12
Stage C: 12/12
Final score: 36/36 = 100%
Congratulations, you are not tone deaf!

https://www.youtube.com/watch?v=39pyB8UUF1w
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster