Pokémon go

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Pokémon go

Inläggav Anne » 15 jul 2016 18:00

Jag vet inte om det har undgått er, eller om ni har hört talas om det, men detta spel har fått stort genomslag. Jag som inte ens spelar spel i normala fall tycker att det låter skoj. Det verkar dock finnas nackdelar som fördelar - vad tror ni överväger? En fördel är ju att min unge har gått fyra mil senaste dagarna. Övervakningen ser jag väl som mest skrämmande.

Kan det vara vanskligt för psyket när den fiktiva världen möter "vardagsvärlden" så påtagligt som när dessa tecknade figurer dyker upp på skärmen i "vardagsvärlden"?

Har någon av er testat spelet?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pokémon go

Inläggav Anders » 13 aug 2016 10:36

lynx skrev:Jag vet inte om det har undgått er, eller om ni har hört talas om det, men detta spel har fått stort genomslag. Jag som inte ens spelar spel i normala fall tycker att det låter skoj. Det verkar dock finnas nackdelar som fördelar - vad tror ni överväger? En fördel är ju att min unge har gått fyra mil senaste dagarna. Övervakningen ser jag väl som mest skrämmande.

Kan det vara vanskligt för psyket när den fiktiva världen möter "vardagsvärlden" så påtagligt som när dessa tecknade figurer dyker upp på skärmen i "vardagsvärlden"?

Har någon av er testat spelet?

Övriga familjen är galna i det här. Sonen var först, ung vuxen, far omkring med sina polare. Bra att de rör på sig. Tonårsdottern far omkring, känns mer oroligt, hon har cyklat i diket tittande på sin mobil. Men det är hustrun, gamkärringen som verkligen smittats. Högst level, det finns någon slags level i det där, av alla i familjen. Frugan har försök att frälsa mej, vi gick på djurgårn, i och för sig kul att man kom till en massa statyer för att få "liv", men det här pockemonfångandet förstår jag inte tjusningen i.

Men mitt intryck är att det är harmlöst. Väldigt mycket en nostalgigrej för de som av olika skäl tittade på pokemon på tv och nintendo då det var stort strax efter millenieskiftet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pokémon go

Inläggav Algotezza » 18 aug 2016 14:51

Är på nivå 10.

Jag har alltid blandat fiktion,. fantasi och vardagsverklighet. Det gör vi alla hela tiden.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pokémon go

Inläggav Anders » 21 aug 2016 11:31

Algotezza skrev:Är på nivå 10.

Jag har alltid blandat fiktion,. fantasi och vardagsverklighet. Det gör vi alla hela tiden.


Fast jag väntar på nåt bättre, nånting som verkligen utnyttjar den verkliga miljön man är i. Nånting i stil med ett äventyrsspel typ "Riven" eller "Myst" som utspelar sig i en riktig stad. Klura ut grejer, kanske tillsammans med andra som man träffar på ute på stan. Tänk att man till exempel skulle gå den väg Von Fersen gick innan han blev mördad och hitta ledtrådar. Kanske man kunde låta användarna skapa "missions". Riktig historia i riktig miljö.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pokémon go

Inläggav Algotezza » 20 dec 2016 20:26

VR-suit.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster