Tveksamma filmer

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tveksamma filmer

Inläggav David H » 25 jul 2017 20:24

En film kan ju värderas på olika sätt. Jag är nog en sån som kan anse att en film är bra, fastän jag tycker den mest är jobbig att se på. Sällan skulle jag rekommendera en sån film, men jag skulle heller inte kalla den dålig bara för den inte var i mitt behag.

Motsatt kan ju också vara en film som är behagfull att titta på, men som känns moraliskt tveksam. Kan då komma att tänka på Game of thrones (visserligen serie och inte film, men). När jag först såg GoT tyckte jag det var häftigt, men det var nåt med det som inte kändes bra, som en olustig bismak. Sen har jag ändå fortsatt titta på den serien och känner mig fortfarande kluven. Och ena sidan är det spännande och underhållande, och andra sidan är det nåt som känns fel.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tveksamma filmer

Inläggav Anne » 25 jul 2017 20:38

Jag har inte sett Game of thrones så jag vet inte vad jag ska säga. Vet du inte själv vad du reagerar på?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tveksamma filmer

Inläggav David H » 25 jul 2017 21:17

lynx skrev:Jag har inte sett Game of thrones så jag vet inte vad jag ska säga. Vet du inte själv vad du reagerar på?


Minns först när jag såg att jag hade nån sorts djupare idé, som att det utgick från en förenklad livsuppfattning, och att det skulle kunna vara skadligt på ett mer djuppsykologiskt plan.

Nu måste jag dock säga att jag tappat den tråden, och ser mer "ytliga" problem. Kan t ex argumentera för att serien är sexistisk och rasistisk.
Vissa har berömt serien för att kvinnorna får en framträdande roll, och att det finns många kvinnliga ledare...men dessa kvinnor är ju också påhittade av män, och män har bestämt deras repliker (ett skäl till att jag inte finner det så övertygande).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster