Moonshine indie

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Moonshine indie

Inläggav klorofyll » 25 aug 2018 11:49

Anders skrev:Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.

För mig är månen statisk, främmande, ren, svagt deprimerande och kall, som silver.

Jag hade gärna varit lite mer som er. Har brist på erfarenhet varför jag inte kan komma på vad jag ska skriva.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Moonshine indie

Inläggav klorofyll » 26 aug 2018 00:48

Har ni tänkt på att utbudet av varor är väldigt begränsat? Jag längtar lite efter att åka utomlands och se om de har några bra saker i affärerna.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 27 aug 2018 10:34

klorofyll skrev:
Anders skrev:Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.

För mig är månen statisk, främmande, ren, svagt deprimerande och kall, som silver.

Jag hade gärna varit lite mer som er. Har brist på erfarenhet varför jag inte kan komma på vad jag ska skriva.

Det är väl olika vad man uppskattar, finns ingen lag som styr att man skall gilla månljus. Det tilltalar mej, har alltid gjort. Men jag är nog sån att jag tittar rätt intensivt runtikring mig och jag ser skönhet och fulhet i saker. Och det är inte i Niagarafallen eller Norrskenet på nordpolen, utan mycket mer bara då man cyklar till och från jobbet, ser solens i lövverk osv.

Gör det här ändå för lite. Man märker på de duktiga författarna, komikerna och så att de verkligen förmår se relevansen i det vardagliga, lägger märke till vad man faktiskt gör. Vem har lärt dig hur du viker toapappret innan du torkar dig där bak osv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Moonshine indie

Inläggav klorofyll » 27 aug 2018 11:21

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.

För mig är månen statisk, främmande, ren, svagt deprimerande och kall, som silver.

Jag hade gärna varit lite mer som er. Har brist på erfarenhet varför jag inte kan komma på vad jag ska skriva.

Det är väl olika vad man uppskattar, finns ingen lag som styr att man skall gilla månljus. Det tilltalar mej, har alltid gjort. Men jag är nog sån att jag tittar rätt intensivt runtikring mig och jag ser skönhet och fulhet i saker. Och det är inte i Niagarafallen eller Norrskenet på nordpolen, utan mycket mer bara då man cyklar till och från jobbet, ser solens i lövverk osv.

Gör det här ändå för lite. Man märker på de duktiga författarna, komikerna och så att de verkligen förmår se relevansen i det vardagliga, lägger märke till vad man faktiskt gör. Vem har lärt dig hur du viker toapappret innan du torkar dig där bak osv.

Jag har läst lite i Robert Gustafssons självbiografi "Från vaggan till deadline". Han verkar ha väldigt mycket känslor. Han är observant på andra andra människor, han reflekterar över andras personlighet, allting betyder väldigt mycket. Mustigt språk. Han har karaktär. Han har tankar om kåthet, sin annorlunda brorsa, sina vänner i Killinggänget, ensamhet och att se sig själv i spegeln, eller rättare sagt att inte känna personen i spegeln. Ganska bra bok.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Moonshine indie

Inläggav klorofyll » 29 aug 2018 10:01

Den handlar om uppväxt, om att busa på skolgården, hur han besökte Per Oscarsson som var en stor idol. Han var med i barnprogrammet Björne... Plugga teater, semestrar osv

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 02 sep 2018 08:43

klorofyll skrev:Den handlar om uppväxt, om att busa på skolgården, hur han besökte Per Oscarsson som var en stor idol. Han var med i barnprogrammet Björne... Plugga teater, semestrar osv

Gustavsson skulle man ta och läsa. Helt grym komiker. Men i intervjuer är han gravallvarlig. Går stenhårt in för det han är bra på.
Frågan är hur mycket man måste göra för att få upplevelser. Måste man resa till nordpolen eller räcker det att ta en annan väg till jobbet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 20 jan 2019 01:52

Länge sen nu...

Men januarimånen i gnistrande kall snö är den vackraste. Vackraste.

Två timmars oavbruten musiklyssning. Thais av massenet. Wilco Camera, förklädd gud. Sånt.

Som vanligt, naken i det stora fönstret i söder där ingen ser, månens ljus på min bara kropp. Rusty nail. Månen stark. Hög. Strålande kall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 16 feb 2019 23:45

Black Hole Sun. Fullmåne, naken. Rusty Nail. Nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 22 feb 2019 23:10

Esther skrev:
Anders skrev:And lo and behold... Det blev en sväng till. Långt över elva. Långt över 20 grader. Utomhus, levande ljus, men naken vågade jag inte, i stadsplanerat område. Inte läge för Indie, riktig. Mer Charles Trenet, La mer, sånt. Underbart, ljuvligt.


Säg mig, vad säger hustrun om detta?
...
Det har jag undrat hela tiden... sover hon?

I går hängde hon på, för första gången! Men det var för att månen behagade lysa in i en vinkel som letade sig fram till vår säng. Hon hoppade på rusty nailen. Men hade efter ett tag ytterst bra kreativa uppslag. Arvo Pärt, Avalon med Roxy och lite sånt. Brutalt fin månkväll, några strömoln som förstärkte effekten.

Det är något filosofiskt över molnens inverkan på solnedgångar, soluppgångar och månsken. För mycket skymmer, total avsaknad skapar inga riktigt spännande effekter. Lagom är bäst, typ.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 21 mar 2019 01:13

Igår strålande, idag lite skyar som täckte, gav en mer drönsk stämning. Körde faktiskt en hel del Hound Dog Taylor. La Mer. Wilco förstås. Malmstens stora nyckelbrickan, en fotpall, Ikea. En massa kuddar, så jag kunde halvligga i skenet, huden får en speciell färg i det lite stillsammare ljuset..
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 24 mar 2019 02:26

Och nu ett par dagar in i nedan kommer månen in genom sovrummet. Vi kan ligga i sängen. Helt fantastiskt ljus i den indiska lila ampeln, hur månskenet får det lila glaset att gnistra. Höjdpunkten Khachaturians Spartacus.

Om jag varit lite flowerpower och levt i kollektiv i södra Kalifornien hade jag dragit med alla ut de här kvällarna. Nakna. Hade varit en fantastisk syn. Kanske kört La Mer på vevgrammofon.

Hoppas jag kan inspirera någon till musiklyssnande i månskenet. Det är en stämning som gör en extra mottaglig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 17 apr 2019 23:08

Man tröttnar aldrig, bara förfinar denna speciella konstart. Tror andra skulle kunna begripa. Ett par av er känns som att ni kanske var lite sådär psykedeliska runt 70. Kanske experimenterade. Men det är, skulle jag påstå är som porr då det här är sex



Månen gnistrande, reflekteras på håret på mina knän där jag halvligger i min malmstensstol, med en kudde under. Ena sekunden fokuserar jag på månen, andra på glaskonsten som hänger i fönstret. Sen springer tankarna iväg till trevliga ställen. Allt detta med bara 3 cl whisky, månljus, nakenhet och den musik som harmoniserar. I kväll bland annat Kooks.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 13 aug 2019 00:00

Länge sen nu, men nu tittade den otippat fram. Augustimånen efter en dag med mycket regn och moln. En massa små regnmoln seglade framför och gav en trolsk stämning. Lite beroende på var den befann sig lockade den till olika stämningar i musiken.

Himlen skulle vara ointressant utan moln.

Men väntar på en månad då månen står ordentligt högt, är ordentligt stark så man får bada sin nakna kropp ordentligt i skenet. Såna här kvällar är mer ögongodis. Men visst, det är inte det sämsta. Inte det sämsta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Moonshine indie

Inläggav Pilatus » 13 aug 2019 12:44

Anders skrev:Himlen skulle vara ointressant utan moln.

Visst. i alla fall på dagen. Perseidernas väntade meteorregn skymdes effektivt av tjocka moln. Åtminstone där jag befinner mig. Natten var sval. men nu brinner en brasa i den öppna spisen. Det enda som saknas är litet moonshine vodka och Sweet Vermouth.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 16 sep 2019 00:34

Elo. A New World Record. Minst 25 år sen jag lyssnade igenom den. Fruktansvärt bra. Nu som då.
Natten lysande, gnistrande.
Det kommer mer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster