Frimärken, samlande

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Frimärken, samlande

Inläggav Pilatus » 17 apr 2018 19:44

Finns det något mer stillsamt än att ägna sig åt frimärkssamlande?

Det är inte mycket man behöver för att börja. Jag kan däremot intyga att det är svårare att avsluta sin samling, dvs att sälja av hela rasket den dag man tröttnar. Jag tror jag avslutat mitt samlande minst en gång. Men nu är det värre. Det sker med små steg, myrsteg. Man får fotografera, beskriva väl och så ut med dem på Tradera. Några kuvert med några snygga stämplar, eller något trevligt frimärke. En mycket långsam metod.

Det får vara inledningen till en tråd om frimärkssamlande. Eller som i mitt fall, hur man avslutar samlandet.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Anne » 17 apr 2018 23:15

Jag sålde min samling komplett ,innehållande t ex hela kongressen och unionen ostämplat postfriska. Alla BC/CB postfriska och ostämplade par. Från ja, 38-56 ungefär. Gustav V påtryck makulerad. Enda kända svenska serien som jag vet har det påtryckning
makulerad .
Pappa gillade annars vattenmärken och praktstämplar.
Och...:) Nu blir jag lite öm i hjärtat. Han var speciellt förtjust i ett frimärke som är kvar. Poststämplat 1887 Snafslunda grön 6 öre ringtyp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Algotezza » 18 apr 2018 18:32

Som väldigt ung samlade jag och mina bröder frimärken, under första halvan av 60-talet. Det roliga var att ta reda på fakta om länderna. Schweiz hette Helvetica om jag inte minns fel. Detta var långt före PCns tid. Den hobby som följt mig sedan 1958 är skrivandet. Mitt livs röda tråd.

Jag samlar på lergökar och mungigor. Om man nu får vidga området.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Pilatus » 18 apr 2018 19:16

Jo, Schweiz upptog alltid en egen plats i samlingen, med dråsvis av billiga märken. Men några var förstås både fina och oåtkomliga.

Bild
Där sitter hon Helvetia
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Pilatus » 18 apr 2018 21:55

lynx skrev:Jag sålde min samling komplett ,innehållande t ex hela kongressen och unionen ostämplat postfriska. Alla BC/CB postfriska och ostämplade par. Från ja, 38-56 ungefär.

Det måste gett en del, trots att man inte får i närheten av Facit-priserna. Jag säljer med låga utrop, ibland så nappar flera. Men vanligtvis säljer jag till riktigt låga priser, om det inte är något speciellt.
lynx skrev:Gustav V påtryck makulerad. Enda kända svenska serien som jag vet har det påtryckning
makulerad .

Nej, de märkena har jag aldrig haft.
lynx skrev:Pappa gillade annars vattenmärken och praktstämplar.
Och...:) Nu blir jag lite öm i hjärtat. Han var speciellt förtjust i ett frimärke som är kvar. Poststämplat 1887 Snafslunda grön 6 öre ringtyp.

Ja, det finns massor av varianter och papperssorter. Man måste vara mycket duktig om man skall veta allt om de tidiga bandmärkena.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Anders » 19 apr 2018 06:26

Jag och far samlade en del. Far har mängder av "förstadagsbrev" bl.a.
Men samlar några ungdomar nyförtiden frimärken?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Pilatus » 19 apr 2018 10:32

Anders skrev:Jag och far samlade en del. Far har mängder av "förstadagsbrev" bl.a.
Men samlar några ungdomar nyförtiden frimärken?

Svårt att säga, de flesta som är verksamma på Tradera verkar vara vuxna män. Det förekommer att kvinnor samlar, men tycks inte vara så vanligt. Tillgången på frimärken av god kvalitet verkar vara mycket god.

Bild
Curtiss Jenny, 1918 (200 tusen dollar)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Anders » 19 apr 2018 13:25

En skog av gamla minnen kommer över mej, det här med frimärkssamlande var inte igår:

Magyar posta
Pincett
lägga frimärke i blöt för att lossa (hur torkade man?)
Insticksalbum/sånt där man klistrade in
3 skilling banco gul
Byta frimärken med andra

Det var rätt kul!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Anne » 19 apr 2018 17:19

Anders skrev:lägga frimärke i blöt för att lossa (hur torkade man?)

Bra fråga :) Jag har aldrig hållt på med det, ta inte det här för sant nu för jag är inte säker, men var det inte någon sorts bensin och torkade plant?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Frimärken, samlande

Inläggav Anne » 19 apr 2018 18:02

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag sålde min samling komplett ,innehållande t ex hela kongressen och unionen ostämplat postfriska. Alla BC/CB postfriska och ostämplade par. Från ja, 38-56 ungefär.

Det måste gett en del, trots att man inte får i närheten av Facit-priserna. Jag säljer med låga utrop, ibland så nappar flera. Men vanligtvis säljer jag till riktigt låga priser, om det inte är något speciellt.
lynx skrev:Gustav V påtryck makulerad. Enda kända svenska serien som jag vet har det påtryckning
makulerad .

Nej, de märkena har jag aldrig haft.
lynx skrev:Pappa gillade annars vattenmärken och praktstämplar.
Och...:) Nu blir jag lite öm i hjärtat. Han var speciellt förtjust i ett frimärke som är kvar. Poststämplat 1887 Snafslunda grön 6 öre ringtyp.

Ja, det finns massor av varianter och papperssorter. Man måste vara mycket duktig om man skall veta allt om de tidiga bandmärkena.


Ja, det blev en sudd. Inte alls lika mycket som jag hade fått för 20 år sedan. Har prisläget stabiliserat sig på upplever du? Det kan väl vara lite roligt med auktioner också? Tänkte att det kunde vara kul för dig att höra lite "nördspråk", därför jag uttryckte mig som jag gjorde. :) Har du hållt i de de där tete a tete lejonen? Pappa hade en förtjusning över ord och av någon anledning skrockade han glatt över detta sna(v)fslunda. För mig är det ett affektionsvärde som man inte kan mäta i pengar.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster