Varför gillar man konst.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 19 nov 2019 12:24

lynx skrev:Jag känner inte till någon som har gråtande barn- tavlor på väggen. Gör du Pilatus?

Så, vad betyder det? Finns inte reproduktionerna för att just vi inte har någon i bekantskapskretsen som anser att just dessa bilder är god konst. Här, varsågod, litet upplysning!

Gråtande barn på väggarna där hemma? Det kanske låter som otänkbar inredning, men faktum är att på 70-talet fanns tavlor med gråtande barn i var och varannan svensk stuga. Min familj hade ingen sådan konst i hemmet, men jag minns att både min mormor och farmor hade denna tavelkonst i sovrummen.

Faktum är att under 70-talet ska det bara i Sverige ha sålts omkring 1,3 miljoner exemplar av tavlorna, som massproducerades och såldes över hela världen.

Ref. NEWSNER Juni 19, 2017
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 19 nov 2019 12:26

Ja? Vad vill du säga?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 19 nov 2019 12:32

lynx skrev:Ja? Vad vill du säga?

Men du kan väl läsa innantill, lynx?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 19 nov 2019 12:41

Tiden vi lever i är av stor vikt för det konstnärliga uttrycket, skrev jag nyss. Hur är det själv med läsförståelsen? Har du vaknat på fel sida idag?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 19 nov 2019 13:13

lynx skrev:Jag känner inte till någon som har gråtande barn- tavlor på väggen. Gör du Pilatus? [b]Tiden vi lever i är av stor vikt för det konstnärliga uttrycket. Tydligast ses väl det inom klädmode. Viss konst förefaller dock intressant nog som tidlös. Jag har frågat det här förut; varför sa Picasso att konsten ljuger? Vad menade han?

Jag har typ det. Alltså riktigt insmickrande bilder. Frugan är mer finsmakare och har fått bestämma vad som skall vara på väggen i hemmets kollektiva utrymmen. Typ Monet kan vi enas i. Du hör ju vilken musik jag lägger ut i musiktråden. Vad det gäller sinnesstimulans är jag en enkel sälle. Månsken, vackra solnedgångar, marabou mjölkchoklad, messmör, Guillou, Betsellers, Feelgood, Storfilmer som alla ser. Det är typ jag. Konstigheter händer uppe i skallen på mig i alla fall, jag behöver inte komplicera mina dagar med att krångla till intrycken. Mycket miljövänligt.

Kan tyvärr inte svara på vad precis Picasso menade, men mina 25 cent skulle väl vara att sanningen är väl verkligheten typ. Och konsten förvränger verkligheten, skapar suggestion. Vilket antagligen är avsikten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 20 nov 2019 16:07

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag känner inte till någon som har gråtande barn- tavlor på väggen. Gör du Pilatus?

Så, vad betyder det? Finns inte reproduktionerna för att just vi inte har någon i bekantskapskretsen som anser att just dessa bilder är god konst. Här, varsågod, litet upplysning!

Gråtande barn på väggarna där hemma? Det kanske låter som otänkbar inredning, men faktum är att på 70-talet fanns tavlor med gråtande barn i var och varannan svensk stuga. Min familj hade ingen sådan konst i hemmet, men jag minns att både min mormor och farmor hade denna tavelkonst i sovrummen.

Faktum är att under 70-talet ska det bara i Sverige ha sålts omkring 1,3 miljoner exemplar av tavlorna, som massproducerades och såldes över hela världen.

Ref. NEWSNER Juni 19, 2017

Hur var det han skrev, Cawi; millioner flugor kan inte ha fel...
Samma sak här då, 1,3 millioner köpare kan inte ha fel?
Eller så här; 11000 forskare (inlusive Kalle Anka) kan inte ha fel. Det måste vara människan som styr klimatet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 20 nov 2019 17:56

xion skrev:Samma sak här då, 1,3 millioner köpare kan inte ha fel?

Nej, de hade säkert rätt. Den sentimentala känslan arbetade även Picasso med under sin blå period. Men tröttnar man inte rätt kvickt på slipprigheterna?

Immanuel Kant skrev i, Kritik av omdömeskraften (1790): ”Skönt är det som behagar universellt utan begrepp". Det går förstås att utveckla, men det är en god formulering.
Moderator

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 25 nov 2019 16:19

En musiker hade skrivit en mässa att framföras i kyrkan.
Vid premiären drabbades han av tanken att ingen kommer att förstå det jag har skrivit.
Feltänk, tycker jag.
Det spelar ingen roll om publiken förstår.
En diktare skriver en dikt, men egentligen blir dikten färdig först när den tolkas av lässare/åhörare.
Den kanske tolkas på hundra olika sätt men vad gör det?
PÅ sätt och vis har vi fått hundra dikter istället för en.
Det viktiga är att dikten berör och skapar en reaktion.
Detta gäller egentligen all konst.
Det viktiga när det gäller konst är inte vad man tycker utan att man tycker.

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 25 nov 2019 16:44

xion skrev:En musiker hade skrivit en mässa att framföras i kyrkan.
Vid premiären drabbades han av tanken att ingen kommer att förstå det jag har skrivit.
Feltänk, tycker jag.
Det spelar ingen roll om publiken förstår.
En diktare skriver en dikt, men egentligen blir dikten färdig först när den tolkas av lässare/åhörare.
Den kanske tolkas på hundra olika sätt men vad gör det?
PÅ sätt och vis har vi fått hundra dikter istället för en.
Det viktiga är att dikten berör och skapar en reaktion.
Detta gäller egentligen all konst.
Det viktiga när det gäller konst är inte vad man tycker utan att man tycker.

Precis så är det.
Det skapade får sitt värde först när någon kan ta del av det
Ett konstverk som ingen kan ta del av saknar värde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 25 nov 2019 17:14

xion skrev:Ett konstverk som ingen kan ta del av saknar värde.

Det finns flera ton guld som ingen kan ta del av i berggrunden. Allt det där guldet är lika värdelöst som din konst som ingen kan ta del av.

Så denna truism är inte så mycket att orda om, eller hur?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav hakkapeliitta » 25 nov 2019 19:54

Konst kan vara vackert. Som förmedlar känslor.
När jag var ung hatade jag konst. Jag hade som barlast fattig arbetarbakgrund.
Sen senare, när jag lösgjorde mej från stela uppfattning om "måste", den förutstakade vägen, sket jag i allt.

När farsan fick cancer och hade några veckor kvar besökte jag honom på sjukhuset, vi satt där utan egentligen säga något.
Jag har inget dåligt samvete för detta.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav hakkapeliitta » 25 nov 2019 20:00

Pilatus skrev:
xion skrev:Ett konstverk som ingen kan ta del av saknar värde.

Det finns flera ton guld som ingen kan ta del av i berggrunden. Allt det där guldet är lika värdelöst som din konst som ingen kan ta del av.

Så denna truism är inte så mycket att orda om, eller hur?

Är väl Marx' analys rätt här, guldet i sig är värdelöst det som ger värde åt guldet är arbetsinsatsen, arbetet, som krävs att ta fram guldet?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav hakkapeliitta » 25 nov 2019 20:04

Guld är rätt värdelös som metall. Endast zigenare har käften full med metall.
Användningsområde för guld är rätt begränsad.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 25 nov 2019 20:58

hakkapeliitta skrev:Guld är rätt värdelös som metall. Endast zigenare har käften full med metall. Användningsområde för guld är rätt begränsad.

Guld har förstås ett värde genom hela historien som betalningsmedel. Guld är pengar, i bokstavlig mening. Om jag köper en American Gold Eagle med nominellt värde 50 USD så är den momsbefriad. Köper jag samma valuta 50 USD i silver, American Silver Eagle, är det inte samma sak ur moms-synpunkt.

Romerna var säkert kloka, de bar det de ägde i guld. En metall med den goda egenskapen att den alltid kan växlas in i landets lokala valuta. Guld är en internationell valuta.

Guld har dessutom förträffliga egenskaper inom elektronik, låg resistans, oxiderar inte, lättbearbetad och kan läggas på andra metaller i ytterst tunna skikt.

Guldmyntfoten var bra. Då var det inte så enkelt att dra igång sedelpressarna, statens tjänare fick ha litet disciplin och hålla fingrarna borta från inflationsskapande åtgärder. I dag fruktar många att ekonomin inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att krascha. Staten (USA) pumpar ut så mycket dollar att de länder som sitter på alla dollar knappast kan räkna med att få så mycket för den amerikanska valutan. Kina och flera andra länder lämnar dollarn.

The Bretton Woods Agreement and System created a collective international currency exchange regime based on the U.S. dollar and gold. Om det var så klokt att lämna systemet tvivlar många på.

I övrigt är din kommentar berättigad, guld har inte så stor praktisk användning. Den ligger i slutna bankvalv och som klockor och smycken. Och mynt förstås, det präglas fortfarande guldmynt. Även svenska.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 25 nov 2019 22:50

Guld är egentligen också väldigt fult. Som rosa, ungefär. En kväljande, svulstig nyans då det används som prydnad. De andra egenskaprna som du Pilatus beskriver är förstås attraktiva. Och jag brukar titta på ”Guldgrävarna i Australien” på TV10 då Croccodile Dundee-liknande typer hittar guldklimpar ute i öknen. Det är en tilltalande verksamhet, och i den formen ser guld spännande ut. Den estetiken gillar jag. Dä råbarkade typer häller upp små guldklipar från en skitig plastburk ner på en lika skamfilad digital våg och ser med spänning på hur mycket de lyckas få fram med sina metallsensorer. Men ornament i guld på en tallrik får mig att tappa all aptit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster