Varför gillar man konst.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 15:57

En av de mest kända målningarna är väl Mona Lisa? Jag blev så besviken när jag såg den bakom glasmontern. Jag var visserligen bara en lten tonåring, men jag fattade verkligen inte vad som var så sjusärdeles med den där lilla tavlan. Sedan har jag läst, pluggat renässansen, sett otaliga klipp på youtube, med - ja, det måste jag ändå säga - ibland väldigt kreativa förklaringsmodeller kring den där tavlan. Men jag förstår fortfarande inte. Leonardo var ju ett geni på många plan och han arbetade galet länge på den här tavlan, verkade inte riktigt vilja släppa den ifrån sig.

Så till er konstintresserade: vad ser ni för spektakulärt i målningen Mona Lisa, om ni ser något sådant?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Algotezza » 08 mar 2019 17:38

lynx skrev:En av de mest kända målningarna är väl Mona Lisa? Jag blev så besviken när jag såg den bakom glasmontern. Jag var visserligen bara en lten tonåring, men jag fattade verkligen inte vad som var så sjusärdeles med den där lilla tavlan. Sedan har jag läst, pluggat renässansen, sett otaliga klipp på youtube, med - ja, det måste jag ändå säga - ibland väldigt kreativa förklaringsmodeller kring den där tavlan. Men jag förstår fortfarande inte. Leonardo var ju ett geni på många plan och han arbetade galet länge på den här tavlan, verkade inte riktigt vilja släppa den ifrån sig.

Så till er konstintresserade: vad ser ni för spektakulärt i målningen Mona Lisa, om ni ser något sådant?


Var i Paris sommaren 2005 med yngste sonen på en fader-son-upplevelse-semester. Gick bl.a. på Louvren. Mona Lisa är en liten pluttig tavla inom pansarglas. Och sett till konstnärliga kvaliteter förstår jag inte varför den höjs till skyarna som bästa konstverket genom tiderna. Är det leendet? Tanten hade kanske tandvärk.

Konstverket är kanske inte direkt den lilla tavlan med Mona Lisa utan allt som kollektivt skapats kring tavlan, dess rykte, allt som skrivits om den och alla varianter av den. Alla kringgrejor den gett upphov till.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 08 mar 2019 18:52

lynx skrev:Så till er konstintresserade: vad ser ni för spektakulärt i målningen Mona Lisa, om ni ser något sådant?

Det var något som Vasari och Leonardos samtid såg (år 1503–06). Hon möter betraktaren med sitt lugn, litet självförsjunkna leende. Det gjorde intryck. Sedan har väl mystiken levt vidare, vad såg man hos denna ögonbrynslösa donna som var så märkvärdigt? Men Leonardo da Vinci kunde sin sak, annars hade det inte blivit mycket av porträttet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 09 mar 2019 10:44

Teori: problemet med figurativ konst är att synintrycket från en stillastående bild inte lämnar plats för egen föreställning. Och ger ändå inte det medryckande som ett stycke musik eller en film ger. Konstformer som suger in.
Då orden finns, skapar de dessutom associationer, vi bygger våra bilder själva. Inom oss.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4845
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 09 mar 2019 11:52

Anders skrev:Teori: problemet med figurativ konst är att synintrycket från en stillastående bild inte lämnar plats för egen föreställning. Och ger ändå inte det medryckande som ett stycke musik eller en film ger. Konstformer som suger in.
Då orden finns, skapar de dessutom associationer, vi bygger våra bilder själva. Inom oss.

Om din tes vore generellt sann skulle inte många bilder blivit målade, eller skulpturer gjorda. Eller fotokonsten. Arkitekturen förstås kanske lättast då vi ser den genom bilder, t ex Filippo Brunelleschi. Rörliga bilder är en annan slags konstform. Men jag ställer dem inte mot varann.

Bild
Nikolay Suetin, 1927
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 09 mar 2019 12:44

Anders skrev:Teori: problemet med figurativ konst är att synintrycket från en stillastående bild inte lämnar plats för egen föreställning. Och ger ändå inte det medryckande som ett stycke musik eller en film ger. Konstformer som suger in.
Då orden finns, skapar de dessutom associationer, vi bygger våra bilder själva. Inom oss.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4845

Håller med du.
Värdet med konst är den process den utlöser i betraktaren.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 09 mar 2019 13:20

xion skrev:Håller med du.
Värdet med konst är den process den utlöser i betraktaren.

Kanske det, men det betyder ju i så fall att en person som betraktar en målning med en älg i solnedgång, kan uppfattas som det högsta sköna. Riktigt så enkelt och kravlöst uppfattar jag inte att estetik är.

Bild
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 09 mar 2019 13:26

Pilatus skrev:
xion skrev:Håller med du.
Värdet med konst är den process den utlöser i betraktaren.

Kanske det, men det betyder ju i så fall att en person som betraktar en målning med en älg i solnedgång, kan uppfattas som det högsta sköna. Riktigt så enkelt och kravlöst uppfattar jag inte att estetik är.

Bild

Estetik existerar inte utanför vårt medvetande.
Ingenting är vackert i sig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 09 mar 2019 13:44

xion skrev:Estetik existerar inte utanför vårt medvetande. Ingenting är vackert i sig.

Det är det väl ingen som har påstått! Men däremot finns det en uppfattning bland de som studerat konst att kravlös relativisering inte kan jämföras med den konsensus som finns om vad estetiska värden kan vara. Banala motiv med älgar och gråtande barn har vi sett i tusental, det tillför inget. Men det finns ändå många som hänger upp sådana bilder i sina hem. Det är helt ok, men det utvecklar inte det estetiska sinnet.

Bild
G Bragolin
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 09 mar 2019 14:02

Pilatus skrev:
Anders skrev:Teori: problemet med figurativ konst är att synintrycket från en stillastående bild inte lämnar plats för egen föreställning. Och ger ändå inte det medryckande som ett stycke musik eller en film ger. Konstformer som suger in.
Då orden finns, skapar de dessutom associationer, vi bygger våra bilder själva. Inom oss.

Om din tes vore generellt sann skulle inte många bilder blivit målade, eller skulpturer gjorda. Eller fotokonsten. Arkitekturen förstås kanske lättast då vi ser den genom bilder, t ex Filippo Brunelleschi. Rörliga bilder är en annan slags konstform. Men jag ställer dem inte mot varann.

Bild
Nikolay Suetin, 1927

Jo, det finns skäl att göra målningar ändå. Visa färdighet, som andra kan beundra. Och människor som betraktar målningar kan diskutera intrycken. Ingen innerlig upplevelse hos betraktaren behövs egentligen för att kunna saluföra verk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav xion » 09 mar 2019 14:46

Pilatus skrev:
xion skrev:Estetik existerar inte utanför vårt medvetande. Ingenting är vackert i sig.

Det är det väl ingen som har påstått! Men däremot finns det en uppfattning bland de som studerat konst att kravlös relativisering inte kan jämföras med den konsensus som finns om vad estetiska värden kan vara. Banala motiv med älgar och gråtande barn har vi sett i tusental, det tillför inget. Men det finns ändå många som hänger upp sådana bilder i sina hem. Det är helt ok, men det utvecklar inte det estetiska sinnet.

Bild
G Bragolin

Nördarna får inte bestämma vad jag ska tycka.
Tycker jag att något är vackert så är det väl det för mig.
Sen är det en annan sak när det gäller själva hantverket.
Den som målar själv har lättare att bedöma hantverksskickligheten.
Samma för den som själv spelar ett instrument o.s.v.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 09 mar 2019 15:06

xion skrev:Nördarna får inte bestämma vad jag ska tycka. Tycker jag att något är vackert så är det väl det för mig.

Du får tycka vad du vill, jag har inte försökt påverka vad du skall ha för syn på vad som är vackert. Men jag bestrider att all konst är av lika värde. Eller att all musik är bra så länge någon orkar lyssna. Thore Skogmans låtar gillades av många på sin tid och dragspelslåtar som Albert Brännlunds, Hammarforsens brus, från 1909. Stor musik? Många ansåg säkert det, andra höll för öronen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 09 mar 2019 17:08

Pilatus skrev:
xion skrev:Nördarna får inte bestämma vad jag ska tycka. Tycker jag att något är vackert så är det väl det för mig.

Du får tycka vad du vill, jag har inte försökt påverka vad du skall ha för syn på vad som är vackert. Men jag bestrider att all konst är av lika värde. Eller att all musik är bra så länge någon orkar lyssna. Thore Skogmans låtar gillades av många på sin tid och dragspelslåtar som Albert Brännlunds, Hammarforsens brus, från 1909. Stor musik? Många ansåg säkert det, andra höll för öronen.

Kan man kombinera stor njutning med stor potential för diskussion, s.k. ”Djup”, undrar man då. För mej inte. Jag har läst en hel del stora ryssar, Heidegger och annat, kan diskutera dessa. Men inte ger de mig tillfredställelse i stunden. Jag kan en hel del om vin, kan diskutera smaker osv. Men vilken GT som helst är egentligen godare. Och ingen musik ger mig sån tillfredsställelse som gladpunk eller romantiskt klassiskt, sådant som Grieg eller Alfven. Men det är inget att snacka om.

Antingen konsumerar man kultur för njutning eller som diskussionsunderlag?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 09 mar 2019 18:30

Anders skrev:Kan man kombinera stor njutning med stor potential för diskussion, s.k. ”Djup”, undrar man då. För mej inte. Jag har läst en hel del stora ryssar, Heidegger och annat, kan diskutera dessa. Men inte ger de mig tillfredställelse i stunden. Jag kan en hel del om vin, kan diskutera smaker osv. Men vilken GT som helst är egentligen godare. Och ingen musik ger mig sån tillfredsställelse som gladpunk eller romantiskt klassiskt, sådant som Grieg eller Alfven. Men det är inget att snacka om.

Antingen konsumerar man kultur för njutning eller som diskussionsunderlag?

Det där var litet av varje. Men jag kan inte så mycket om Heidegger. Ryska författare har jag läst förstås, goda berättare. Och Plymouth Gin är bra till cocktails.

Men jag har aldrig läst eller sett på konst som underlag för diskussion. Att jag har synpunkter på konst är en annan sak. Och vin, Lindeman's Gentleman's Collection tyckte jag var prisvärd. Och vad hände? Borta från hyllorna! Någon hade dammsugit bolagets hyllor på gott vin till överkomligt pris. Föreståndaren visste inte alls när det skulle gå att beställa igen. Vilken besvikelse. Ser du en sådan box, köp!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 10 mar 2019 11:10

Pilatus skrev:
Anders skrev:Kan man kombinera stor njutning med stor potential för diskussion, s.k. ”Djup”, undrar man då. För mej inte. Jag har läst en hel del stora ryssar, Heidegger och annat, kan diskutera dessa. Men inte ger de mig tillfredställelse i stunden. Jag kan en hel del om vin, kan diskutera smaker osv. Men vilken GT som helst är egentligen godare. Och ingen musik ger mig sån tillfredsställelse som gladpunk eller romantiskt klassiskt, sådant som Grieg eller Alfven. Men det är inget att snacka om.

Antingen konsumerar man kultur för njutning eller som diskussionsunderlag?

Det där var litet av varje. Men jag kan inte så mycket om Heidegger. Ryska författare har jag läst förstås, goda berättare. Och Plymouth Gin är bra till cocktails.

Men jag har aldrig läst eller sett på konst som underlag för diskussion. Att jag har synpunkter på konst är en annan sak. Och vin, Lindeman's Gentleman's Collection tyckte jag var prisvärd. Och vad hände? Borta från hyllorna! Någon hade dammsugit bolagets hyllor på gott vin till överkomligt pris. Föreståndaren visste inte alls när det skulle gå att beställa igen. Vilken besvikelse. Ser du en sådan box, köp!

Så du kan verkligen känna dig fångad i en Dostojevskijroman(och nu räknar jag bort slutet av brott och straff som är feelgood), ser en svart Bergman eller då du ser ett obskyrt något på moderna museet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster