Varför gillar man konst.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 08 mar 2019 12:43

Vertumnus skrev:
Anders skrev:Men mer rakt på, ni som verkligen går på gallerier, tittar på målningar, vad får ni ut av det? Är det lika upphetsande för er att se en målning som att höra en bra låt eller ett bra stycke musik?


Jag skulle tro at konstnärer har påverkat vårt sätt att se mer än vad vi tror. John Bauerskog eller Carl Larssonhem är etablerade begrepp. Vilket vi ser på landskap, vattenytor, molnbilder eller för den delen människor, så blandas tidigare bilder in. Konstnären lyfter fram och förstärker former och färger på ett sätt som kan tillföra det avbildade nya dimensioner. När vi ser ett landskap tillåts vi se det med den eller den konstnärens ögon.

Jo, de kan ha en påverkan på samhälle, men får den som kollar på konst samma positiva känslor som för en låt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Algotezza » 08 mar 2019 13:11

Anders skrev:Men mer rakt på, ni som verkligen går på gallerier, tittar på målningar, vad får ni ut av det? Är det lika upphetsande för er att se en målning som att höra en bra låt eller ett bra stycke musik?


Mina ögon blir fort mätta på färger och former, men innan mättnad inträffar, njuter jag både av bilden och hantverket bakom bilden, idéerna som uttrycks. Bengt Lindströms blaffor tycker jag bara är överreklamerad skit. De säger mig ingenting. Jag bara retar mig på hur de höjs til skyarna, även prismässigt. Dessutom menar jag att om en bild behöver en massa förklarande och berömmande ord för att uppskattas, då är den inte något för mig, för konst ska tala direkt till känsla och förnuft via ögat. Kringsnack nej tack, förutom för att förklara symboliken i äldre konst.

Det beror väl på om man är visuellt eller auditivt orienterad eller både-och. vad man för ut av musik resp konst..
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 13:38

Anders skrev:

Jo, de kan ha en påverkan på samhälle, men får den som kollar på konst samma positiva känslor som för en låt?[/quote]

Det där omöjligt att svara på, för min del skulle jag utan tvekan välja musiken

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 13:42

Algotezza skrev: att förklara symboliken i äldre konst.


Kan någon här ge tips på lättillgänglig littratur här?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 13:43

Vertumnus skrev:[quote="lynx"
Då får jag väl säga God Morgon när du ser det här :) Du är ju uppenbarligen (åtminstone lite) insatt i konsten. Du frågade mig om päron och med tanke på din avatar... På 70-talet serverade de som efterrätt päron med smält after eight (mint chokladkakor) Kan du visualisera detta, känslan i det, utan att göra en fotografisk kopia? Nyfiken bara :)


Choklad och frukt tycker jag är en bra kombination, mintsmaken sval och spetsig är svårare att passa in, då föredrar jag nog hellre päonet med sin syrliga sötma som det är.[/quote]
Hur ser en syrlig sötma ut :)? Enligt dig. Inte svara päron nu [-X !

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Algotezza » 08 mar 2019 13:55

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev: att förklara symboliken i äldre konst.


Kan någon här ge tips på lättillgänglig littratur här?


Går en serie på Access eller Kunskapskanalen men minns ej namnet på serierna.

Kanske denna funkar som symbolbok

https://www.bokus.com/bok/9789174690064/symboler/
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 13:58

Anders skrev:Men mer rakt på, ni som verkligen går på gallerier, tittar på målningar, vad får ni ut av det? Är det lika upphetsande för er att se en målning som att höra en bra låt eller ett bra stycke musik?


Eftersom jag inte kan spela något instrument tycker jag ju att det är häftigare. Men upphetsad, nja det är väl att ta i lite :) Jag kan bli imponerad, förtjust och berörd osv. av både målningar och musik. För länge sedan var jag på Skissernas Museum i Lund. Det var ju helt klart intressant att få en inblick i skapelseprocessen. Det var dock mitt sällskap som var den största behållningen för mig. Superlativen haglade från honom. Han var så enormt lyriskt lycklig. Underbart att se och höra :) Jag fattade inte vad som var så genialt. Men här ska kanske nämnas att han är arkitekt också. Man kanske ser saker lite annorlunda med det i bagaget?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 14:43

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev: att förklara symboliken i äldre konst.


Kan någon här ge tips på lättillgänglig littratur här?


Går en serie på Access eller Kunskapskanalen men minns ej namnet på serierna.

Kanske denna funkar som symbolbok

https://www.bokus.com/bok/9789174690064/symboler/


Kan det vara den här på Axess, Kristendomens koder 6 avsnitt?

Tack

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 14:51

lynx skrev:
Vertumnus skrev:[quote="lynx"
Då får jag väl säga God Morgon när du ser det här :) Du är ju uppenbarligen (åtminstone lite) insatt i konsten. Du frågade mig om päron och med tanke på din avatar... På 70-talet serverade de som efterrätt päron med smält after eight (mint chokladkakor) Kan du visualisera detta, känslan i det, utan att göra en fotografisk kopia? Nyfiken bara :)


Choklad och frukt tycker jag är en bra kombination, mintsmaken sval och spetsig är svårare att passa in, då föredrar jag nog hellre päonet med sin syrliga sötma som det är.

Hur ser en syrlig sötma ut :)? Enligt dig. Inte svara päron nu [-X ![/quote]

Du menar syrlig sötma i överförd betydelse? Jag tror jag passar där.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 14:58

Men! *några sekunders rekreationssamlande*... Alltså! ... Du... :lol: Du kan ju inte sitta och erbjuda dig till mig? Är du riktigt galen du :) ? Många konstnärer är ju det.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 15:12

lynx skrev:Men! *några sekunders rekreationssamlande*... Alltså! ... Du... :lol: Du kan ju inte sitta och erbjuda dig till mig? Är du riktigt galen du :) ? Många konstnärer är ju det.

Är det där riktat till mig?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 15:14

Ja. Päron. Syrlig sötma och det är alltså du. Mycket konst-ig kedja.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 15:24

Du får ju - det här får vi alla tampas lite med - tänka lite på vad du säger. Jag hjälper dig ur det. Ehhh.... Jo, det vore ju lite trist om man inte bjöd på sig själv, eller hur :) ? Så får vi se om syrligheten är hanterbar för mig.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 15:25

lynx skrev:Ja. Päron. Syrlig sötma och det är alltså du. Mycket konst-ig kedja.


Du börjar dra väldigt konst-iga slutsatser av några förlupna ord. Vad vill du ha sagt?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 08 mar 2019 15:29

Får det föresten vara ett päron? frågade du mig. Jag frågade om du kunde illustrera ett sådant utan att det var fotografiskt. Du tog upp syrlig sötma som beskrivande. Jag frågade hur det ser ut. Du refererar till dig själv.

Nu glömmer vi det här :) Dags för ett bloss.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster