Varför gillar man konst.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 21:58

Vertumnus skrev:
lynx skrev:
Vertumnus skrev:
Jag vet, det är en lite ruggig bild, men den föreställer ändå på något vis Vertumnus sammansatt av lite allt möjligt. Enl. wiki är Vertumnus "ett allegoriskt porträtt av den tysk-romerske kejsaren Rudolf II, som målades omkring 1590–1591 av den manieristiska italienske målaren Giuseppe Arcimboldo", i dag finns den på Skoklosters slott. Vertumnus var förändringarnas gud, härskare över årstider och trädgårdsgrödor, ursprungligen från Etruskien.

Så du delar min uppfattning att den är ruggig :shock: ? Tycker du att du själv är ruggig? Det är väl tveksamt om man borde ta en tugga av den där?



Det är nog en allmänn uppfattning att bilden inte är särakilt attraktiv, men därifrån till att jag själv skulle uppfatta mig som ruggig är det ändå några steg. Hoppas jag slipper det. Du tycker inte ens att den ser god ut? Jag kanske borde byta bild?


lynx skrev:Man brukar dra en linje mellan natur och kultur. Ehh... ja. För länge sedan hade vi en tråd här då någon drog upp att Picasso sagt "Konsten ljuger!". Tittade på en dokumentär på svt igår om civilisationens ursprung där de spekulerade om konsten var ett sätt för att vila från verklighetens "fulhet". Det har ju varit ett maktverktyg, t ex under renässansen. Konsten har nog fyllt många funktioner. Det är väl alltid fascinerande att se någon göra/ha gjort något man inte själv hade kunnat åstadkomma?


Ska ta och leta upp den där dokumentären vd tillfälle. Att konsten använts för både det ena och det andra innebär inte att den är både det ena och det andra.


Nej! Varför skulle du byta bild? Nä. Under mina många år här har jag haft två avatarer. En rorchach-bild. Det blev diskussioner om den :) Och en lokatt med en unge. Är du en konstnär? Även om konsten inte är det så har den många gånger fungerat så instumentellt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:01

scirocco skrev:Det är en konst att stiga upp ur sängen. Sen skall det på kläder,med eller utan dusch. Kläderna kan vara smickrande och färggranna- Eller bruna o grå. Svarta. Ja ni vet själva . Jag menar bara att den fåfänga människan finner nöje i att göra sig själv till ett konstverk. Arbetskläder brukar inte ens vara hela. Det blir fint det med. Man kan ha en skjorta som är mer hål och frånvaro av textil.


Gaska upp dig nu :) Kvinnor gillar arbetsbyxor. Vi är ju inte i fåglarnas värld där hanarna är de färgranna och så där.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 07 mar 2019 22:04

lynx skrev:Nej! Varför skulle du byta bild? Nä. Under mina många år här har jag haft två avatarer. En rorchach-bild. Det blev diskussioner om den :) Och en lokatt med en unge. Är du en konstnär? Även om konsten inte är det så har den många gånger fungerat så instumentellt.


Nu blev jag lite nyfiken.

Får det föresten vara ett päron? :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:10

Va? :lol: Om det får vara ett päron? (Jag förstår att jag börjar uppnå min tillåtna skrivandekvot för veckan, kanske redan gjort det). Hur tänkte du? Jag har en tavla på två päron. Det är slang för föräldrar, som du antagligen vet. Prata gärna på lite, för jag får nog inte prata så mycket mer den här veckan. Roligt, ju!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Algotezza » 07 mar 2019 22:17

lynx skrev:Va? :lol: Om det får vara ett päron? (Jag förstår att jag börjar uppnå min tillåtna skrivandekvot för veckan, kanske redan gjort det). Hur tänkte du? Jag har en tavla på två päron. Det är slang för föräldrar, som du antagligen vet. Prata gärna på lite, för jag får nog inte prata så mycket mer den här veckan. Roligt, ju!


Ett päron till farsa skriver på filosofiforum. En variant av En vacker själ.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 07 mar 2019 22:20

lynx skrev:Va? :lol: Om det får vara ett päron? (Jag förstår att jag börjar uppnå min tillåtna skrivandekvot för veckan, kanske redan gjort det). Hur tänkte du? Jag har en tavla på två päron. Det är slang för föräldrar, som du antagligen vet. Prata gärna på lite, för jag får nog inte prata så mycket mer den här veckan. Roligt, ju!


Man skall nog vara lite försiktig med vad man skriver, det är oerhört lätt att bli missförstådd det märker man snart när man skriver på ett sånt här forum. Vi talade om min avatar som ju inte är annat än ett arrangemang av grönsaker och frukt, till att börja med var du tveksam.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:23

Algotezza skrev:
lynx skrev:Va? :lol: Om det får vara ett päron? (Jag förstår att jag börjar uppnå min tillåtna skrivandekvot för veckan, kanske redan gjort det). Hur tänkte du? Jag har en tavla på två päron. Det är slang för föräldrar, som du antagligen vet. Prata gärna på lite, för jag får nog inte prata så mycket mer den här veckan. Roligt, ju!


Ett päron till farsa skriver på filosofiforum. En variant av En vacker själ.

Kommer du ihåg att vi pratade om det där, att jag frågade om du inte kunde adoptera mig och du, din vackra själ, svarade att vi kan väl adoptera varann? :smt049

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:25

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Va? :lol: Om det får vara ett päron? (Jag förstår att jag börjar uppnå min tillåtna skrivandekvot för veckan, kanske redan gjort det). Hur tänkte du? Jag har en tavla på två päron. Det är slang för föräldrar, som du antagligen vet. Prata gärna på lite, för jag får nog inte prata så mycket mer den här veckan. Roligt, ju!


Man skall nog vara lite försiktig med vad man skriver, det är oerhört lätt att bli missförstådd det märker man snart när man skriver på ett sånt här forum. Vi talade om min avatar som ju inte är annat än ett arrangemang av grönsaker och frukt, till att börja med var du tveksam.


Tveksam och tveksam... Den här galna kvinnan inbillar sig att du är en gentleman.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav scirocco » 07 mar 2019 22:31

lynx skrev:
scirocco skrev:Det är en konst att stiga upp ur sängen. Sen skall det på kläder,med eller utan dusch. Kläderna kan vara smickrande och färggranna- Eller bruna o grå. Svarta. Ja ni vet själva . Jag menar bara att den fåfänga människan finner nöje i att göra sig själv till ett konstverk. Arbetskläder brukar inte ens vara hela. Det blir fint det med. Man kan ha en skjorta som är mer hål och frånvaro av textil.


Gaska upp dig nu :) Kvinnor gillar arbetsbyxor. Vi är ju inte i fåglarnas värld där hanarna är de färgranna och så där.

jag tror mitt svar föll bort. Jag gillar verkligen kvinnor i arbetskläder. Jag gillar livet på landet. I varmare länder behövs nästan inga kläder.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:40

scirocco skrev:
lynx skrev:
scirocco skrev:Det är en konst att stiga upp ur sängen. Sen skall det på kläder,med eller utan dusch. Kläderna kan vara smickrande och färggranna- Eller bruna o grå. Svarta. Ja ni vet själva . Jag menar bara att den fåfänga människan finner nöje i att göra sig själv till ett konstverk. Arbetskläder brukar inte ens vara hela. Det blir fint det med. Man kan ha en skjorta som är mer hål och frånvaro av textil.


Gaska upp dig nu :) Kvinnor gillar arbetsbyxor. Vi är ju inte i fåglarnas värld där hanarna är de färgranna och så där.

jag tror mitt svar föll bort. Jag gillar verkligen kvinnor i arbetskläder. Jag gillar livet på landet. I varmare länder behövs nästan inga kläder.

:lol: Så slarvigt av mig. Kvinnor i regel gillar män i arbetskläder, menade jag att skriva. Sedan är det ju lite individuellt. Brandmän är ju hjältar t ex. Har ett skämt jag kan bjuda på: Kvinnan ligger i sängen och säger "Wiooo-wiooo!" Det är parningssignalen för brandmannen :)

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 07 mar 2019 22:46

lynx skrev:Tveksam och tveksam... Den här galna kvinnan inbillar sig att du är en gentleman.


Det är min avsikt. Men nu börjar det bli dags för mig att skruva ner lampan och stänga för kvällen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anne » 07 mar 2019 23:22

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Tveksam och tveksam... Den här galna kvinnan inbillar sig att du är en gentleman.


Det är min avsikt. Men nu börjar det bli dags för mig att skruva ner lampan och stänga för kvällen.


Då får jag väl säga God Morgon när du ser det här :) Du är ju uppenbarligen (åtminstone lite) insatt i konsten. Du frågade mig om päron och med tanke på din avatar... På 70-talet serverade de som efterrätt päron med smält after eight (mint chokladkakor) Kan du visualisera detta, känslan i det, utan att göra en fotografisk kopia? Nyfiken bara :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 08 mar 2019 10:03

Men mer rakt på, ni som verkligen går på gallerier, tittar på målningar, vad får ni ut av det? Är det lika upphetsande för er att se en målning som att höra en bra låt eller ett bra stycke musik?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 12:30

Anders skrev:Men mer rakt på, ni som verkligen går på gallerier, tittar på målningar, vad får ni ut av det? Är det lika upphetsande för er att se en målning som att höra en bra låt eller ett bra stycke musik?


Jag skulle tro at konstnärer har påverkat vårt sätt att se mer än vad vi tror. John Bauerskog eller Carl Larssonhem är etablerade begrepp. Vilket vi ser på landskap, vattenytor, molnbilder eller för den delen människor, så blandas tidigare bilder in. Konstnären lyfter fram och förstärker former och färger på ett sätt som kan tillföra det avbildade nya dimensioner. När vi ser ett landskap tillåts vi se det med den eller den konstnärens ögon.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2019 12:41

[quote="lynx"
Då får jag väl säga God Morgon när du ser det här :) Du är ju uppenbarligen (åtminstone lite) insatt i konsten. Du frågade mig om päron och med tanke på din avatar... På 70-talet serverade de som efterrätt päron med smält after eight (mint chokladkakor) Kan du visualisera detta, känslan i det, utan att göra en fotografisk kopia? Nyfiken bara :)[/quote]

Choklad och frukt tycker jag är en bra kombination, mintsmaken sval och spetsig är svårare att passa in, då föredrar jag nog hellre päonet med sin syrliga sötma som det är.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster