Det sköna - folk födda runt 1800, foto och porträtt

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Det sköna - folk födda runt 1800, foto och porträtt

Inläggav Anders » 20 jun 2019 11:14

Sorterar in estetiken under kultur och konstarterna.

Och det är möjligen ansikten som, för mig är det intressantaste objektet för estetiskt betraktande. Uppenbarligen är jag inte ensam. Det tas väl i snitt 19 selfies per dag och flicka 15-28 som har råd med en mobil. någon miljard om dan kanske.

Och det som faschinerat mig kanske mest här är kamerans inträde. Innan dess vet vi inte hur folk såg ut i fejan. Jo, det finns porträtt och kom Gustav Vasa gående på Sergels Torg i jeans och T-shirt men med skägget på plats skulle nog en och annan undra om det inte var han. Men daguerrotypernas inträde gjorde att man mer svart på vitt, eller snarare brunt på beige kunde få veta hur folk såg ut. Framför allt då innan retuschering och nu fotoshoppande åter förvränger. Tror jag har nämnt Robert Cornelius tidigare, mannen som tog den första selfien 1839. Googla annars. Ett av de allra skickligaste korten i historien, innan hans selfie fanns bara människor fotograferade som suddiga steckgubbar. Men han kom med med god skärpa. En riktigt stilig karl. Och så såg han verkligen ut.

Men nu kommer jag fram till det som jag egentligen ville ta upp. Folk som föddes runt 1800 eller kanske en liten bit in. Och inte de fattigaste. Alltså människor som hade råd att låta sig porträtteras för att sedan bli fotograferade. Blev det så, att deras fula nuna avslöjades istället det tillrättalagda konstverket? Tänker på Jenny Lind, på porträttet på sedeln är hon ju skitsnygg. Sen finns det då fotografier från senare och där är hon högst medioker. Och tror inte folk skulle känt igen henne från tavlorna. OK, åren kan vara elaka, det vet jag lika mycket som någon annan, se kort från säg 92 på mig själv är lite beklämmande. Gamla damen från Titanicfilmen och det. Men. Finns det folk som visade sig vara vackrare då de blev fotograferade? Skulle faktiskt påstå det. HC Andersen hade ju tydligen sig själv som förebild för den fula ankungen, och tidigare porträtt är inte charmerande. Men han älskade att bli fotograferad då det blev möjligt och jag tycker han har ett faschinerade utseende. Damerna såg för jävliga ut ända fram till de som föddes runt 1870 och togs kort på runt sekelskiftet. Här kan man i och för sig se att retuscheringen kommer igång, Kortet på Coco Chanel från då hon är runt 19, där är hon helt i klass med de snyggaste filmstjärnor man kan tänka sig, för att sedan visa sig, på senare kort ha den näsa som i och för sig ger profil åt ett ansikte.

Sedan är ju både kort och porträtt bara en sardinhostning mot filmbilder, ansiktet i rörelse blir något helt annat. De 2 sekunder superåttafilm som finns på morsan runt 25, farsan fick låna en filmkamera säger mer än alla de hundra kort farsan annars tog.

Men igen, hur klarade folk övergången från porträtt till fotografi? Har ni något ytterligare exempel på person som vann på att bli fotograferad? och som faktiskt inte bytte utseende?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Det sköna - folk födda runt 1800, foto och porträtt

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2019 20:42

Gamla porträtt är alltid förskönade.
Fanns en skönhetsideal som följde dåtidens ideal, säkert som dagens modemodeller.
Tittar man på gamla tiders målerier av kungligheter så ser de lite konstiga ut. Som tillfixade på något sätt. Jag tror i verkligheten såg de rätt taskiga ut. Många var skalliga utan peruk.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Det sköna - folk födda runt 1800, foto och porträtt

Inläggav Anders » 20 jun 2019 23:33

hakkapeliitta skrev:Gamla porträtt är alltid förskönade.
Fanns en skönhetsideal som följde dåtidens ideal, säkert som dagens modemodeller.
Tittar man på gamla tiders målerier av kungligheter så ser de lite konstiga ut. Som tillfixade på något sätt. Jag tror i verkligheten såg de rätt taskiga ut. Många var skalliga utan peruk.

Men jag måste säga att då de plockade fram den kremerade Karl XII så såg han, förutom hålet i skallen rätt mycket ut som på porträtten. Jag tror analys av dna från avlidna kommer kunna återskapa utseenden, redan nu har man ju konstaterat att en engelsman sådär 12000 år gammal som man hittade lite benrester av var väldigt brun men med blå ögon.

Och rätt många av de här tidiga 1800-talisterna var faktiskt rätt lika sina porträtt visade det sig. Jag menar, de hade väl porträtten hängande framme och om man var typ adelsman och alla adelsmannapolarna var på besök och det såg alltför jävla fotoshoppat ut så kanske de andra garvade lite och sa, nää hörru Hogenskild, så där ser du föffan inte ut. Tror det ändå var tvunget att vara nån slags likhet. Kanske det kunde förskönas mer ju högre i rang man kom.

Har man några mumierester kvar av Nefertite tro?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster