Den ultimata formen läsa modern filosofi- föreläsningar?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Den ultimata formen läsa modern filosofi- föreläsningar?

Inläggav Anders » 05 feb 2022 10:02

Slog mig nu då jag hittade en föreläsning Derrida gav 1998. Sekundärlitteratur har svårt ge något matnyttigt och böcker de skriver om filosofi gör de mest för att få kudos bland sina peers. Oftast obegripliga för de som själva inte är i facket. Och de böckerna har sällan uppgiften att ge en sammanhållen bild, åtminstone begriplig för lekmannen. Nietzsches texter är ett märkvärdigt undantag, som också inspirerat Heidegger. Inga sidor där som är tegelstenar av bokstäver. Men det blir istället oerhört snuttifierat. Men hittade nu en föreläsning av Derrida, där jag börjar begripa honom på allvar.

De böcker, utgivna i filosofernas eget namn, som är samlingar av föreläsningar är kanon. Rekoj tipsade om Praktiskt förnuft av Bourdieu. Lite på gränsen mellan filosofi och sociologi där, men oerhört informativa texter. Skall man ge en föreläsning har den ett begåvat auditorium som skall tillfredsställas måste det vara sammanhållet, genomtänkt men inte för populärt.
Den har kostat mig oerhörda pengar i biblioteksböter, påminnelser så nu har jag köpt den.
William James Pragmatism är av samma kaliber, på ett sätt ännu bättre eftersom det auditorium han hade var en begåvad ”allmänhet”
Det som gör Sartre överhuvud taget läsbar är att börja med ”Existentialism is a humanism”. Folk köade för att få vara med på den föreläsningen.

Men utskrivna är de så mycket bättre än lyssnade på.

Det är något som Derrida har rätt i i sin kritik av Rousseau. Det talade ordet, dialogen, må ha sina fördelar, men nog fan skrev Rousseau. Och varför?

Den utskrivna föreläsningen är liksom da shit.

Håller ni med?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den ultimata formen läsa modern filosofi- föreläsningar?

Inläggav David H » 16 feb 2022 20:17

Jag tänker att den ultimata formen kan vara ljudböcker. Då kan man lyssna medan man är ute och promenerar, och det sägs ju att man tänker bättre medan man går. Men det är klart det kan finnas distraktionsmoment i detta också. Senast har jag försökt lyssna igenom Kants Kritik av det rena förnuftet, men uppläsaren är riktigt tråkig, eller så är det hela boken som är tråkig... långa stunder kan det vara som bara prat som inte säger mig nåt alls, men jag har fortfarande inte helt gett upp om den boken.

Att det skulle vara nåt speciellt med föreläsningar har jag inte tänkt på. Håller med om att Bourdieus Praktiskt förnuft och John Deweys Pragmatism-föreläsningar är högklassigt material...men jag har inte tänkt att förtjänsten skulle vara just att det är föreläsningar, snarare tänker jag då det har och göra med att det är två begåvade författare. Sartre har jag aldrig försökt mig på, jag har bara den förutfattade meningen att jag kommer ogilla det om jag gör ett försök... Derrida har aldrig tilltalat mig särskilt. Jag såg en dokumentär om Derrida på youtube för längesen, den var väl ganska intressant, men inte mer än så.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den ultimata formen läsa modern filosofi- föreläsningar?

Inläggav Anders » 17 feb 2022 08:04

rekoj skrev:Jag tänker att den ultimata formen kan vara ljudböcker. Då kan man lyssna medan man är ute och promenerar, och det sägs ju att man tänker bättre medan man går. Men det är klart det kan finnas distraktionsmoment i detta också. Senast har jag försökt lyssna igenom Kants Kritik av det rena förnuftet, men uppläsaren är riktigt tråkig, eller så är det hela boken som är tråkig... långa stunder kan det vara som bara prat som inte säger mig nåt alls, men jag har fortfarande inte helt gett upp om den boken.

Att det skulle vara nåt speciellt med föreläsningar har jag inte tänkt på. Håller med om att Bourdieus Praktiskt förnuft och John Deweys Pragmatism-föreläsningar är högklassigt material...men jag har inte tänkt att förtjänsten skulle vara just att det är föreläsningar, snarare tänker jag då det har och göra med att det är två begåvade författare. Sartre har jag aldrig försökt mig på, jag har bara den förutfattade meningen att jag kommer ogilla det om jag gör ett försök... Derrida har aldrig tilltalat mig särskilt. Jag såg en dokumentär om Derrida på youtube för längesen, den var väl ganska intressant, men inte mer än så.

En bok och en utskriven föreläsning skulle jag vilja påstå kommer, för filosofen alltid vara två mycket olika saker. Trots att föreläsning på universitet förr var just att man satt och läste ”före” ur bok. Så inte längre. Auditoriet lyssnar. Föreläsningen måste vara relativt kort, föreläsningen måste vara begriplig för ett större auditorium, den måste beskriva en strukturerad historia.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den ultimata formen läsa modern filosofi- föreläsningar?

Inläggav David H » 17 feb 2022 21:51

Anders skrev:En bok och en utskriven föreläsning skulle jag vilja påstå kommer, för filosofen alltid vara två mycket olika saker. Trots att föreläsning på universitet förr var just att man satt och läste ”före” ur bok. Så inte längre. Auditoriet lyssnar. Föreläsningen måste vara relativt kort, föreläsningen måste vara begriplig för ett större auditorium, den måste beskriva en strukturerad historia.


Föreläsaren har förhoppningsvis också en lyssnare i åtanke, och borde vara beredd på dialog. Live-kommunikation, ansikte mot ansikte, må ha sina fördelar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster