Yes, yes, tänker låtskivaren över de orden:

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Yes, yes, tänker låtskivaren över de orden:

Inläggav Anders » 19 feb 2023 09:58

Lite lek:

Man sitter och begapar sig över genial poesi, inte bara i poem utan i låttexter, att hela versen eller stycket är genialsikt. Men även för världens bästa är det ett hantverk och ingen som helst gudagivet, det vågar jag påstå som rimskapare i övre kvartilen av jordens befolkning. Finns inte en låt och inte en dikt där författaren inte nödrimmat, då det rimmar. Osäker på rimlös poesi, men är rätt säker på att även Tranströmmer och Blake tänkte, nåja, den får duga i varje dikt.

Men så ibland så får man till det. Ofta enstaka ord, två ord, en mening eller ett rim som sitter som en smäck. Och det blir det som alla sen kommer ihåg av låten, inte alls nödvändigtvis i refrängen. Vilken rad minns ni från Bowies Young American…?

Tänkte vi kunde samla några såna adrenalinskapare, kul om ni vill hänga på. Vilka ord eller fraser är jag ute efter i de här låtarna, som ligger sådär riktigt bra i munnen?

Dream a little dream of me?
All i wanna do(Sheryl Crow)
Mercedes Benz(Janis joplin), ännu mer än just Mercedes Benz
Långa bollar på Bengt (ett rim)
Köppebävisan, mer än fånt jag en körv
Don’t you want me(Human league)
Uti vår hage

Börjar lite lätt så, och som sagt fyll gärna på
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Yes, yes, tänker låtskivaren över de orden:

Inläggav David H » 19 feb 2023 18:42

Jag är knappast någon finsmakare på detta området.

Apropå Sheryl Crow, så tycker jag hennes cover av den här låten, D'yer maker, känns studsig på nåt sätt...kanske har det nåt och göra med instrumentens relation till sången? Eller så är det bara så att låten känns härligt studsig ändå, jag vet inte vad som gör det.

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster